-7- De VOORZITTER geeft den heer Kuijpers toe, dat de formeele constructie van da positie van den hoofdambtenaar van beide daen- Q+ ni <=>t e^e fraai is. Het groote voordeel dat met de samen-, ue- rin| van dé'ombtelijke apparatuur van beide instellingen kantor- den bereikt, .'Lijkt hem echter belangrijker wegen, dat het n«~...v. var -pftn "feilloos papieren opbouw. ""De heer EUIIPER3 merkt op, dat het hier niet alleen gaat over een formeele constructie, doch dat deze minder fraaie organiuw uie tot i'^ëele moeilijkheden aanleiding kan geven. De VOORZITTER wijst er op, dat bij het vervangen van he3u B gerlijk Armbestuur c.q. de Instelling voor matschappelijk H| toon, door een gemeentelijken dienst voor maatschappelijk hflpbe toon. de feitelijke bestuursbevoegdheid gelegd zou worden dij Bu-wémeestsr en Wethouders, wier taak reeds dusdanig zwaar is, _<-■ zElicf Aacfisch niet met de beoordeeling der behandelde geval len kan Vthcuden. eoodat de feitelijke bestuursmacht zou tok li geen bij den ambtenaar. De nadeelen van een ambtelijke zorg zijn'te bekend, dah dat deze figuur aanbeveling zou kunmn 33a heer KUIJPERS merkt op, dat deze v®r^rïlbte3;1^^gv^np^® &X~ menzorg zou kunnen worden vervangen door heu instellen van een advies-commissie voor de armenzorg, zoodat Burgemeester en_^et- houdsrs zich voor het nemen van beslissingen niet alleen door amb teliike rapporten behoeven te laten voorlichten. De VOORZITTER is van meening, dat de ambitie en 1het Jjeran - woordelijkheidsgevoel van de leden van een burgerlijk armbe., of van een instelling voor maatschappelijk hulpbetoon, met «-ó®» verantwoordelijkheid, grooter zullen zijn, dan die van een aoum commissie, die uiteindelijk niets te zeggen hee_t, aa g u gemeester en Wethouders de beslissingen nemen. ho~-r ïwttt— Dit nadeel acht, blijkens de verdere discussie, de heer iOjD PERS minder groot dan de voorzitter, +Qrta„ P-i+ïe' De heer BEUKER meent bezwaar te moeten maken tegen^de^^ - die de heer Dranken ten opzichte van het Burgerlijk A geuit heeft. De practijk toch heeft geleerd, J'Oj ""A;; dig moet zijn bij het verifiear en van de me d ed e e ling en dc ia A mio,^ tise personen en dat men zonder sen zeer degelijk onderzoek, -aa. wiils verkeerde beslissingen kan nemen. Sommige personen geven een zoo verdraaide voorstelling van de feiten, offantaseeren er dusdanig op los, terwijl het onderzoek naar do juiste feilen omstandigheden dikwijls zoo moeilijk en tijdrovend veen verwondoring hoeft te baren, cat het armbe^t E, dagen na een bepaalde aanvrage, zijn beslissing kan ne;nia, o a - ker wijst er dan ook op, dat, ook al wordt de naam van het Bur gerlijk Armbestuur gewijzigd, de werkwijze door de voorgestelde reorganisatie niet veranderd, zal kunnen woraen. Ook thans kunnen bonafide aanvragers er verzekeid van zij dat hun verzoek onmiddellijk in behandeling wordt genomen. De heer FRAKKEN verklaart, dat zijn opmeraing inzake Q0 werkwijze van het Burgerlijk Armbestuur geenszin., al. een afkeuri bedoe yQQppjjmgp wenscht de woorden van den heer Bekker nog te onderstrepen. Het is hem uit ervaring bekend, hoezeer sommige lieden op gespannen voet staan met de waarheid en kerbaah delijk is hij persoonlijk voor zeer grove fouten behoed geworden door de uitstekende adviezen, die het Burgerlijk A*^esuuur hem verschafte. Spreker wijst er op, dau iedere verdeeling -cEE sche goederen, geld inbegrepen, welke niet volgens algemeen aan vaarde objectieve maatstaven plaats vindt, steeds tot he-ti^a critiek aanleiding geeft. Hij wijst m dit verband op de critiek, die ook den distributiedienst, voor zoover het sP?°ï iiingGïi betreft, en het bureau, woningbeniiddeling met g p blijft, IX. ONTHEFFING HOlTDTEfBElAS TIHG„nv,+ ZondeÜTberaadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig de voorstellen van Burgemeester en Wethouders sloten. vp y*d j PTiPTi -i

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1946 | | pagina 36