-7-
De VOORZITTER geeft den heer Kuijpers toe, dat de formeele
constructie van da positie van den hoofdambtenaar van beide daen-
Q+ ni <=>t e^e fraai is. Het groote voordeel dat met de samen-, ue-
rin| van dé'ombtelijke apparatuur van beide instellingen kantor-
den bereikt, .'Lijkt hem echter belangrijker wegen, dat het n«~...v.
var -pftn "feilloos papieren opbouw.
""De heer EUIIPER3 merkt op, dat het hier niet alleen gaat over
een formeele constructie, doch dat deze minder fraaie organiuw uie
tot i'^ëele moeilijkheden aanleiding kan geven.
De VOORZITTER wijst er op, dat bij het vervangen van he3u B
gerlijk Armbestuur c.q. de Instelling voor matschappelijk H|
toon, door een gemeentelijken dienst voor maatschappelijk hflpbe
toon. de feitelijke bestuursbevoegdheid gelegd zou worden dij
Bu-wémeestsr en Wethouders, wier taak reeds dusdanig zwaar is, _<-■
zElicf Aacfisch niet met de beoordeeling der behandelde geval
len kan Vthcuden. eoodat de feitelijke bestuursmacht zou tok
li geen bij den ambtenaar. De nadeelen van een ambtelijke
zorg zijn'te bekend, dah dat deze figuur aanbeveling zou kunmn
33a heer KUIJPERS merkt op, dat deze v®r^rïlbte3;1^^gv^np^® &X~
menzorg zou kunnen worden vervangen door heu instellen van een
advies-commissie voor de armenzorg, zoodat Burgemeester en_^et-
houdsrs zich voor het nemen van beslissingen niet alleen door amb
teliike rapporten behoeven te laten voorlichten.
De VOORZITTER is van meening, dat de ambitie en 1het Jjeran -
woordelijkheidsgevoel van de leden van een burgerlijk armbe.,
of van een instelling voor maatschappelijk hulpbetoon, met «-ó®»
verantwoordelijkheid, grooter zullen zijn, dan die van een aoum
commissie, die uiteindelijk niets te zeggen hee_t, aa g u
gemeester en Wethouders de beslissingen nemen. ho~-r ïwttt—
Dit nadeel acht, blijkens de verdere discussie, de heer iOjD
PERS minder groot dan de voorzitter, +Qrta„ P-i+ïe'
De heer BEUKER meent bezwaar te moeten maken tegen^de^^ -
die de heer Dranken ten opzichte van het Burgerlijk A
geuit heeft. De practijk toch heeft geleerd, J'Oj ""A;;
dig moet zijn bij het verifiear en van de me d ed e e ling en dc ia A mio,^
tise personen en dat men zonder sen zeer degelijk onderzoek, -aa.
wiils verkeerde beslissingen kan nemen. Sommige personen geven
een zoo verdraaide voorstelling van de feiten, offantaseeren er
dusdanig op los, terwijl het onderzoek naar do juiste feilen
omstandigheden dikwijls zoo moeilijk en tijdrovend
veen verwondoring hoeft te baren, cat het armbe^t E,
dagen na een bepaalde aanvrage, zijn beslissing kan ne;nia, o a -
ker wijst er dan ook op, dat, ook al wordt de naam van het Bur
gerlijk Armbestuur gewijzigd, de werkwijze door de voorgestelde
reorganisatie niet veranderd, zal kunnen woraen.
Ook thans kunnen bonafide aanvragers er verzekeid van zij
dat hun verzoek onmiddellijk in behandeling wordt genomen.
De heer FRAKKEN verklaart, dat zijn opmeraing inzake Q0
werkwijze van het Burgerlijk Armbestuur geenszin., al. een afkeuri
bedoe yQQppjjmgp wenscht de woorden van den heer Bekker nog te
onderstrepen. Het is hem uit ervaring bekend, hoezeer sommige
lieden op gespannen voet staan met de waarheid en kerbaah
delijk is hij persoonlijk voor zeer grove fouten behoed geworden
door de uitstekende adviezen, die het Burgerlijk A*^esuuur hem
verschafte. Spreker wijst er op, dau iedere verdeeling -cEE
sche goederen, geld inbegrepen, welke niet volgens algemeen aan
vaarde objectieve maatstaven plaats vindt, steeds tot he-ti^a
critiek aanleiding geeft. Hij wijst m dit verband op de critiek,
die ook den distributiedienst, voor zoover het sP?°ï
iiingGïi betreft, en het bureau, woningbeniiddeling met g p
blijft,
IX. ONTHEFFING HOlTDTEfBElAS TIHG„nv,+
ZondeÜTberaadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt
overeenkomstig de voorstellen van Burgemeester en Wethouders
sloten.
vp y*d j PTiPTi -i