tóp
xao adv. op
uitgaan "boven het te besparen havengeld. Wanneer een schip, dat
geladen is, geruimeren tijd blijft liggen, kan men wel aannemen,
dat er sprake is_ van overmacht,
De keer BUTLM is van meening, dat het tarief van 0,05 por
ten laadvermogen wel wat aan den lagen kant is, in vergelijking
met de tarieven van havens in Zeeland en Zuid-Holland. Een derge
lijke lags prijs komt bijna nergens meer voor.
De VOOBZITTEB acht het zonder nader onderzoek niet aanbeve
lenswaardig, de tarieven te varhoogen en zoodoende de onaantrsk-
kelijkheid van onze haven nog te vergrocten. Hij stelt voor, de
verordening, sooals deze thans wordt aangeboden, vastte stellen
en later, indien de wenschelijkheid daarvan zou blijken, aan den
raad voor te stellen de tarieven te verhoogen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voor
stel van Burgemeester en Wethouders besloten,
VII. VOOESIEL TOT HEI VASTSTELLEN VALT EEN WIJZIGING JAS HST PAR-
T IEEL''aÏTBlSnDlLTGSPlJdl'<003
Vqzameling 19*46nr. 22 J.
De VOOBZITTEB geeft een nadere toelichting over het partieel
uitbreidingsplan "Oost", en de daarop voorgestelde wijziging.
De heer' J.v.d.BOOM vraagt, of het niet meer in het belang van
de stad zou zijn, indien de Parallelweg voor het interlocaal ver
keer tusschen den Wouwscheweg en den Antwerpschestraatweg zou
blijven gebruikt, dan dat hiervoor in de plaats een rondweg op
eenige honderden meters van de huidige bebouwde kom wordt aange
legd.
De VOOBZITTEB deelt mede, dat de Parallelweg als schakel
in het Bijkswegennet niet zal blijven geaccepteerd en dat het al
ternatief van de voorgestelde rondweg zal zijn, een directe ver
binding van Wouw met Ito r te ven, welke zich van Bergen op Zoom in
het geheel niets aantrekt. Het streven zal er derhalve op gericht
moeten zijn, om de rondweg zoodanig te profileeren en zoo snel
tot uitvoer te doen komen, dat de voor Bergen op Zoom zeer onzali
ge plannen voor een directe verbinding tusschen Wouw en Korteven
overbodig worden gemaakt.
De heer BEKKEB vraagt, of het in de bedoeling ligt in massa
of in gedeelten over te gaan tot aankoop v an den grond. Dit laat
ste is moeilijker, want dit zou dan moeten geschieden naar aan
leiding van de vraag die er bestaat naar grond voor woning- of
fabrieksbouw. Het is misschien beter eerst wegen, gas, water en
clectïiciteit aan te leggen en dan te verkoopen. De kosten van
aanleg zouden in den prijs kunnen worden begrepen,
De VOOBZITTEB is het met den heer Bekker geheel eens. Gezien
de onzekerheid die er ten aanzien van den prijs van den grond be*»
staat, is het echter een kwestie van beleid om op een gegeven mo
ment te bepalen, hoe groot de zone zal zijn, die moet worden ont
eigend. Het lijkt hem b.v. niet gewonschtom op het oogenblik^
stappen te ondernemen, tot onteigening van al de in het uitbrei
dingsplan gelegen gronden, daar sommige hiervan misschien eerst
over 15 of 20 jaar voor bebouwing in aanmerking komen. De rente
last zou dan voor deze gronden veel te hoog worden. Het lijkt hem
voorshands gewenscht, om ten minste grond voor de te verwachten
bouwbedrijvigheid voor de eerstkomende 5 js^sn ia voorraad te heb
ben. Een plan voor de onteigening zal te zijner tijd aan den raad
worden voorgelegd. Spreker wijst er voorts op, dat bij het in ex
ploitatie brengen van den grond rond het Bolwerk, door de gemeen
te inderdaad gezorgd is voor den aanleg van wegen, gas, water en
electriciteitHet ligt zeker in de bedoeling, om eenzelfde poli
tiek ook thans weer te voeren.
De heer HUUGELTS vraagt, of de gemeente op korten termijn groj
ter beschikking kan stellen voor tuinders, die met de onteigening
zeer ontriefd zullen zijn en in hun bestaansmogelijkheid worden
aangetast. Zou het niet overwogen kunnen worden, een gedeelte ve
de< schorren en slikken in te polderen, om zoodoende de beschikkij
te' krijgen over den zoo noodzakelijken tuinbouwgrond?
De VOOBZITTEB erkent, dat het grootste nadeel van het uitbr i
di.ngsplan is, dat bij de realisatie hiervan een groot gedeelte van
den goeden tuinderrgronó moot warden opgeofferd, Dit is echter
V.''X N«'