9
Wethouder MEERBACH antwoordt, dat zulks zeer zeker het geval
zou zijn, ofschoon de functionaris dan zeker niet meer en misschien
nog wel een lager loon zou krijgen dan de tegenwoordige,
De heer SCHUYL zegt hieruit tot de conclusie te komen, dat de
hier bedoelde betrekking inderdaad noodig is, en dan behoort er
ook een behoorlijk loon voor betaald te worden. Bovendien is spre
ker van meening, dat deze man voor de gemeente en het bedrijf geld
verdient.
De heer WEIJTS acht het voorstel om den betrokken ambtenaar
aan te stellen tot deurwaarder-acquisiteur-controleur toch niet
p-eheel juist. Immers, acquisiteur kan men den betrokkene niet noe
men daar hij geen nieuwe klanten voor het bedrijf aanwerft, ij
is ook geen deurwaarder, want de wanbetalers krijgen een zg. in
casseerder in plaats van een gewonen gasmeter. Blijft dus de func
tie van controleur en met een aanstelling als zoodanig zou spre
zich wel kunnen vereenigen.
Wethouder MEEHBACH merkt op, dat aan de bedrijven geen contro
leurs in aparten dienst zijn en ook niet noodig zijn omdat de con
trole-werkzaamheden door alle fitters verricht worden, oor w a
werkzaamheden van betrokkene als incasseerder betreft,wijst so
ker er op, dat de betrekking van incasseerder wel bestaat, doch
clie functie in een lagere loonklasse staat.
De heer WEIJTS wil ten aanzien van het inrichten van een show
room er nog op wijzen, dat z.i. in middenstandskringen daartegen
geen bezwaar zal bestaan, mits voor het aankoopen der toestel!
cioor het gasbedrijf verwezen wordt naar de betrokken winkeliers.
Soreker zou een dergelijke showroom tevenswillen benutten om de
fabrikanten in de gelegenheid te stellen diverse toestellen, welke
door hen voor gasverbruik in den handel gebracht worden, te demon
scretren^r BHOj2Kj acht dit laatste nogal gevaarlijk daar het
niet altijd gemakkelijk is voor buitenstaanders om werkelijk goede
toestellen van slechte te onderscheiden. -nr,r het gasverbruik
soreker dringt nogmaals aan om de reclame voor het gasveroruiK
„iet te verwaar loosendaar men de vruchten van een dergelijke re-
cleme pas plukken kan na intensieve doorvoering.
Wethouder MEERBaCH zegt het in orincipe volkomen met den heer
Brotkmans eens te zijn voor wat het maken van reclame betref e
ligt dan ook niet in sprekers bedoeling om deze aangelegenheid
verwaarloo zen
De heer HaVERIMS is het met B eens dat, als kwesties als
het aanstellen van een controleur overeenkomstig het voorstel van
den heer Franken, eerst in het georganiseerd overleg behooren te
worden behandeld, men daar thans niet van kan afwijken.
Wethouder MEERBACH merkt nog op, dat het niet juist is, den
betrokkene den titel van controleur te geven, daar hij dit niet is,
maar geldophaler.
De heer SCHUYL is het daar niet mee eens, Z.i. ïs^de betrokke
ne wel degelijk een technisch man. Wanneer de behandeling yan deze
aangelegenheid in het georganiseerd overleg op korten termijn zou
kunnen geschieden, dan heeft soreker er geen overwegend bezwaar
tegen dien weg te volgen.
De heer FRüNKSN is van meening, dat met verwijzing van deze
zaek naar het georganiseerd overleg, de kwestie opnieuw op de lan
ge baan geschoven zal worden en daarom wil spreker er op aandringen,
dat de raad nog heden een beslissing in deze neemt.
Wethouder MUSTERS wijst er oo, dat het georganiseerd overleg
in deze niet uitgeschakeld kan worden. De heer Broos heeft uen °'D—
zichte van het georganiseerd overleg blijkbaar een verkeerd inzicht
daar voor promoties het advies van die commissie niet voorgeschre
ven is. wanneer het echter veranderingen in titulatuur betreft
welke een wijziging van de salarisverordening meebren6en, dan moet
het georganiseerd overleg wel degelijk worden gehoord.
De heer FRMKHi! zegt zijn voorstel te handhaven.
De heer WEIJTS zou zich met het voorstel op zichzelf misschien
wel kunnen vereenigen, maar spreker heeft er bezwaar tegen, dat
der&eliike voorstellen hier rauwelings ter tafel gebracht worden.
Op grond daarvan zal spreker tegen het voorstel van den heer Fran
ken stemmen.