9 Wethouder MEERBACH antwoordt, dat zulks zeer zeker het geval zou zijn, ofschoon de functionaris dan zeker niet meer en misschien nog wel een lager loon zou krijgen dan de tegenwoordige, De heer SCHUYL zegt hieruit tot de conclusie te komen, dat de hier bedoelde betrekking inderdaad noodig is, en dan behoort er ook een behoorlijk loon voor betaald te worden. Bovendien is spre ker van meening, dat deze man voor de gemeente en het bedrijf geld verdient. De heer WEIJTS acht het voorstel om den betrokken ambtenaar aan te stellen tot deurwaarder-acquisiteur-controleur toch niet p-eheel juist. Immers, acquisiteur kan men den betrokkene niet noe men daar hij geen nieuwe klanten voor het bedrijf aanwerft, ij is ook geen deurwaarder, want de wanbetalers krijgen een zg. in casseerder in plaats van een gewonen gasmeter. Blijft dus de func tie van controleur en met een aanstelling als zoodanig zou spre zich wel kunnen vereenigen. Wethouder MEEHBACH merkt op, dat aan de bedrijven geen contro leurs in aparten dienst zijn en ook niet noodig zijn omdat de con trole-werkzaamheden door alle fitters verricht worden, oor w a werkzaamheden van betrokkene als incasseerder betreft,wijst so ker er op, dat de betrekking van incasseerder wel bestaat, doch clie functie in een lagere loonklasse staat. De heer WEIJTS wil ten aanzien van het inrichten van een show room er nog op wijzen, dat z.i. in middenstandskringen daartegen geen bezwaar zal bestaan, mits voor het aankoopen der toestel! cioor het gasbedrijf verwezen wordt naar de betrokken winkeliers. Soreker zou een dergelijke showroom tevenswillen benutten om de fabrikanten in de gelegenheid te stellen diverse toestellen, welke door hen voor gasverbruik in den handel gebracht worden, te demon scretren^r BHOj2Kj acht dit laatste nogal gevaarlijk daar het niet altijd gemakkelijk is voor buitenstaanders om werkelijk goede toestellen van slechte te onderscheiden. -nr,r het gasverbruik soreker dringt nogmaals aan om de reclame voor het gasveroruiK „iet te verwaar loosendaar men de vruchten van een dergelijke re- cleme pas plukken kan na intensieve doorvoering. Wethouder MEERBaCH zegt het in orincipe volkomen met den heer Brotkmans eens te zijn voor wat het maken van reclame betref e ligt dan ook niet in sprekers bedoeling om deze aangelegenheid verwaarloo zen De heer HaVERIMS is het met B eens dat, als kwesties als het aanstellen van een controleur overeenkomstig het voorstel van den heer Franken, eerst in het georganiseerd overleg behooren te worden behandeld, men daar thans niet van kan afwijken. Wethouder MEERBACH merkt nog op, dat het niet juist is, den betrokkene den titel van controleur te geven, daar hij dit niet is, maar geldophaler. De heer SCHUYL is het daar niet mee eens, Z.i. ïs^de betrokke ne wel degelijk een technisch man. Wanneer de behandeling yan deze aangelegenheid in het georganiseerd overleg op korten termijn zou kunnen geschieden, dan heeft soreker er geen overwegend bezwaar tegen dien weg te volgen. De heer FRüNKSN is van meening, dat met verwijzing van deze zaek naar het georganiseerd overleg, de kwestie opnieuw op de lan ge baan geschoven zal worden en daarom wil spreker er op aandringen, dat de raad nog heden een beslissing in deze neemt. Wethouder MUSTERS wijst er oo, dat het georganiseerd overleg in deze niet uitgeschakeld kan worden. De heer Broos heeft uen °'D— zichte van het georganiseerd overleg blijkbaar een verkeerd inzicht daar voor promoties het advies van die commissie niet voorgeschre ven is. wanneer het echter veranderingen in titulatuur betreft welke een wijziging van de salarisverordening meebren6en, dan moet het georganiseerd overleg wel degelijk worden gehoord. De heer FRMKHi! zegt zijn voorstel te handhaven. De heer WEIJTS zou zich met het voorstel op zichzelf misschien wel kunnen vereenigen, maar spreker heeft er bezwaar tegen, dat der&eliike voorstellen hier rauwelings ter tafel gebracht worden. Op grond daarvan zal spreker tegen het voorstel van den heer Fran ken stemmen.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1940 | | pagina 52