- 5 - keuren, dat verschillende perceelen werden aangekocht. Onder deze perceelen, die de militairen voor dit doel noodig hebben, behoort ook een perceel, waarvan B W de meening zijn toegedaan, dat dit eigendom is van een raadslid die geen politieke vriBnd is. Conclusie NIET aankoopen. Nu heeft de gemeente grond aangekocht, welke gelegen is vo'or, achter en naast het bewuste perceel, als gevolg daarvan niet voldoet aan de afspraak met de militaire overheid en de aankoop die geschied is, thans niet beantwoordt aan het doel: het houden van militaire oefeningen in groot verband. De gemeentebedrijven zouden voor de betere functioneering van de electriciteit een transformatorhuisje bouwen in een verloren hoekje aan de Oude Huybergschebaan. Het hoofd van de afdeeling electrici teit had daarover onderhandeld met den eigenaar Ir.A.J.L.Juten. De gemeente zou het koopen voor f.100,Rapporten waren uitge bracht ten gunste van dezen aankoop, plotseling gaat de koop niet door en een transformatorhuisje werd gebouwd temidden van een pas nieuw aangelegd plein, dat straks de geheele omgeving ontsiert. Nog een geval, Mijnheer de Voorzitter. Personen, die door onge lukkige omstandigheden met- of zonder hun schuld aan lager wal zijn geraakt, komen tenslotte bij het armbestuur terecht., Het armbestuur geeft blijkbaar niet voldoende ondersteuning of althans als werk- looze krijgt men een hoogere uitkeering. Spoedig wordt door dezen persoon een patroon opgezocht, waar men eenige weken gaat werken. Een broer, een neef, een zwager wordt daarvoor overgehaald. Na ver loop van eenige maanden afgevoerd bij het armbestuur, opgenomen bij Je steunverleening; dat is dan nog niet het ergste, Mijnheer de Voorzitter, sommige van deze personen worden dan nog vrijgesteld nu en dan in de werkverschaffing te worden geplaatst; dit zou wel eens nadeelig kunnen zijn en het prestige neerhalen van den betref© fenden schoonzoon of zwager. Ik zou dit nog met talrijke gevallen kunnen aanvullen, maar acht deze voorbeelden voldoende om aan te toonen, dat dit college te slap en te partijdig is. De benoeming van een directeur van het zwembad, de a.s.benoeming van een gemeente-geneesheer en nog zooveel anderen zouden kunnen dienen om het lijstje aan te vullen. Thans, Mijnheer de Voorzitter, zou ik nog een opmerking willen maken over het afbreken van de villa met bijbehoorende gebouwen en stallen, die wij aangekocht hebben van den heer Chr.Rogier. Ik vind het onjuist, dat deze gebouwen, die een waarde vertegenwoordigden van 4, 5, 6 duizend gulden, zonder toestemming van den raad zijn gesloopt. Wanneer dit punt in den raad was behandeld en men had daar het hoor en wederhoor gehoord en de beslissing was dan geval len al de gebouwen sloopen, dan hadden wij ons daar bij neer moeten leggen. Ik ben de meening toegedaan, dat B W hun bevoegdheid hier zijn te buiten gegaan. Ik heb nog een opmerking te maken, Mijnheer de Voorzitter, over Je toelichting die B W gegeven hebben bij het aanbieden der be groeting. De begrooting 19*4-0, zooals die kunstmatig kloppend is gemaakt, ziet er allerdroevigst uit en geeft een geheel andere zienswijze dan de commissie no.2, die tevreden is dat de begrooting kloppend is gemaakt. Niettegenstaande de straatbelasting in I939 is verhoogd met 50$ en deze f.30000,— hooger wordt geraamd dan de opbrengst in 1938, hebben B W het noodig geoordeeld diverse posten van inkomsten belangrijk hooger te ramen dan straks in werkelijkheid zal blijken. Er is geen enkele aanwijzing om de havengelden f.2500,de ver makelijkheidebelasting f.2500,de bad- en zweminrichting en gemeente-muziekschool ieder f.1000,te verhoogen, enz. Het blijkt dus, dat de verhooging van straatbelasting met 50$- een verhooging, die zeer onbillijk is en verschillende ingezetenen (niet allen) ernstig dupeert - niet toereikend is gebleken de steeds stijgende uitgaven te dekken. Inplaats dat B W in den loop van een dienstjaar gebruik maken van de gelegenheid, die zich nu en dan voordoet, op de uitgaven posten te bezuinigen, gaat men steeds maar door met meerdere per sonen aan te stellen en de in dienst zijnde ambtenaren in hoogere ngen te plaatsen. Als gevolg daarvan aan het einde van een dienst jaar een verhooging van de uitgavenposten, terwijl dan blijkt, dat meeste posten van inkomsten heneden de raming blijven. Dit sys- eem werkt funest en belast meer en meer de belastingbetalers. ..-v V.' V>' -y P

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1940 | | pagina 10