- 6 dan vanzelf in mindering op het plan voor 194-0, terwijl men hoven- dien het uitkomend materiaal reeds direct kan gebruiken voor andere wegen. Bij verbetering van het st.C&tharinaplein in 194-0 kan dit laatste niet, omdat in dat plan geen straten opgenomen zijn, waar voor uitkomend materiaal wordt gebruikt en men zou dan verplicht zijn de uitkomende keien van het stCatharinaplein geruimen tijd te bewaren. Spreker brengt vervolgens de wenschelijkheid naar voren om bij de verbetering van de Moerstraatschebaan in 194-0 tevens een behoor lijk trottoir langs den geheelen weg te doen aanleggen. Spreker acht dat voor de Moerstraatschebaan met het daar steedö drukker wordend verkeer zeer noodig. Nu de rioleering van den Antwerpschenstraatweg geheel in orde is, wil spreker nog eens de aandacht vragen voor de rioleering van den Wouwschenweg, terwijl ook daar de aanleg van trottoirs voor het ver keer der voetgangers dringend noodig is. De heer VAN KAAK merkt op, dat de kwestie der bestrating van de Borgvlietsche dreef in de commissie voor openbare werken langdurig is besproken en daarbij ook de mogelijkheid van een gesloten weg dek onder het oog is gezien. Dit bleek echter niet mogelijk, omdat de rioleering daar midden in den weg ligt. Spreker is ook van mee ning, dat van een verbetering der Borgvlietsche dreef met oude keien uit andere straten niet veel terecht 2al komen, en daarom zou hij er op willen aandringen daar een klinkerbestrating te maken. De heer WALDER zegt dat het hem is opgevallen, dat in dit vier jarig stratenplan de weg naar de "Holland" langs den havendijk niet is opgenomen, spreker wijst er op, dat die weg abominabel slecht ie en verbetering daarvan geen overbodige luxe zou zijn. Voor wat de verbetering van het stcatharinaplein betreft, is spreker het geheel eens met hetgeen door den heer Verlinden naar voren gebracht werd, daar dat plein in den tegenwoordigen toestand werkelijk onbegaanbaar is. De heer SCHEFFELAAR is in tegenstelling met den heer Broekmans van meening, dat het juist gezien is, om met een vierjarig straten plan te komen, omdat daarmede de algemeene lijn aangegeven wordt ten aanzien van de stratenverbeteringen. Naar sprekers oordeel be hoort dit plan dan ook in z'n geheel te worden aangenomen. Voor dit jaar wordt dan toch slechts dat gedeelte van het plan uitgevoerd, hetwelk voor dit jaar geldt. Wil de nieuwe raad of het nieuwe ooi- loge voor een volgend jaar eenige wijziging in het plan brengen, dan kan dat altijd nog gebeuren, omdat een en ander dan toch bij de behandeling der begrooting ter sprake kan worden gebracht. Ten aanzien van de Moerstraatschebaan heeft spreker in de oom missie reeds de wenschelijkheid betoogd om het gedeelte van oafé Bakx tot aan den Wouwschenweg van een gesloten wegdek te voorzien, waardoor men een behoorlijk geheel zou krijgen met het tot aan Vrederust reeds bestaande gesloten wegdek. De uit het voorste ge deelte van den weg komende keien zouden dan gebruikt kunnen worden om het gedeelte voorbij Vrederust wat op te knappen. De heer WEIJTS is het met den heer Broekmans eens, dat nu slechts een stratenplan voor een jaar dient te worden vastgesteld en het plan der in de volgende jaren aan te brengen verbeteringen aan het dan zittend gemeentebestuur behoort te worden overgelaten. Ken kan dan het nu ontworpen plan toch nog als richtlijn nemen, maar om nu reeds het plan voor die vier jaren in z'n geheel vast te stellen, lijkt spreker niet juist; hij zou nu alleen de ver beteringen volgens het voor 1939 ontworpen plan willen aannemen. Overigens merkt spreker op, dat men z.i. de voor dit jaar voor gestelde verbeteringen wel wat erg goedkoop wil doen uitvoeren en men wel wat te veel gaat werken met oud materiaal. Spreker verwacht daar over ft algemeen niet veel goeds van en gelooft, dat men er op den duur veel duurder mee zal uitkomen dan bij gebruik van nieuwe materialen. Door den heer Bekker werd reeds gewezen op de onuitputtelijkheid van de Dubbelstraat ten aanzien van uitkomend materiaal, dat voor de verbetering van andere straten gebruikt zal worden, en waarvoor ook de Borgvlietsche dreef in aanmerking is gebracht. Wanneer spreker agaat, dat in de Dubbelstraat misschien wel tien soorten van keien liggen, dan zal bij het gebruik van die keien voor de verbetering van de Borgvlietsche dreef, deze laatste zoo ongeveer een staalkaart worden van alle mogelijke keien. Op deze manier is naar sprekers meening geen behoorlijke verbetering van dien weg te bekomen, en ook spreker lijkt het de beste oplos-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1939 | | pagina 87