men aan dc bestrating zooals die er thans ligt, zoo'n goed voor
beeld hoeft, dat een verharding met klinkers daar niet deugdelijk
is, vindt spreker het niet juist, dat zulks nu voor den tweeden
koer nog eens geptobeerd zou worden.
Spreker heeft verder een opmerking ten aanzien van de Borgvl 1 t
sche'dreef. Wanneer men nagaat, dat 8 a 9 jaren geleden die weg met
oude keien be straat is geworden en men ziet dan, dat het nu in ae
bedoeling ligt om dien weg weer op die manier te verbeteren, dan
acht soreket het veel beter en ook verstandiger, om dezen weg van
een gesloten wegdek te voorzien, en zulks temeer, daar hier g®en
rekening gehouden behoeft te worden met boomenrijen. spreker weet
natuurlijk niet, of er van technische zijde bezwaren tegen bestaan
in verband met den aanleg van rioleermg, of gas-, water- of pee
tri citeitsleidingen, maar wanneer er van die zijde geen bezwaren
tegen zijn, dan is naar sprekers meening een gesloten wegdek voor
de Borgvlietsche dreef veel beter dan het opknappen daarvan me
oude keien. -
Tenslotte wil spreker nog iets zeggen over de Beukenlaan waar
omtrent wordt voorgesteld een asphalt betonweg van 5 m bree e e
maken. Spreker is in verband hiermede eens ter plaat se gaan kijken
en daarbij tot de overtuiging gekomen dat, wanneer daar een beton
weg zou komen, de daar staande rij prachtige boomen spoedig zouden
afsterven, omdat ze niet voldoende water en lucht meer zouden kun
nen krijgen. Spreker zou dat zeer jammer vinden en zou daarom voor
de Beukenlaan een klinkerbestrating prefereoren, welke ook minder
k°SDo heer'bEKKER meent ten aanzien van de Borgvlietsche dreef zeer
zeker wel te kunnen oordeelen, omdat spreker er zelf woont. Bij et
nalezen van het voorstel heeft spreker verbaasd gestaan over de
Dubbolstraat, welke wel onuitputtelijk schijnt te zijn voor wat het
opleveren van oude keien betreft, als men ziot, welke straten alle
maal aangevuld zullen worden met de uit de Dubbel straat komende
oude keien. Spreker vreest echter, dat 2/3 van die uitkomende keien
gerust buiten beschouwing kan worden gelaten, omdat ze totaal onge
schikt zijn om opnieuw gebruikt te worden.
"et den heer Juten is spreker het eens, dat het opknappen wan de
Borgvlietsche dreef met uit andere straten komende keien slechts
een laomiddel is en dat hot veel verstandiger zou zijn om dien weg
nu ineens op afdoende wijze te verbeteren door het maken van een
gesloten wegdek, hetwelk dan tevens een mooie^aansluiting geelt op
de Burgemeester de Roocklaan. Men krijgt dan oen geheel, want men
moet niet vergeten, dat de Borgvlietsche dreef als toegang tot den
Zeekant en de Duintjes vooral in den zomer een druk verkeer heeft.
Als men de Borgvlietsche dreef zou opbreken en opniauw aanleggen
met de nog te gebruiken keien, aangevuld met het te ste van het
uitschot van de Dubbolstraat, dan zou men nog een weg krijgen, die
niet zal voldoen en die aan onderhoud meer zou kosten dan een
algohoole vernieuwing. Spreker zal het dan ook van harte toejuichen
wanneer besloten werd om de Borgvliet sche dreef van een gesloten
wegdek te voorzien, zooals door den heer Juten werd voorgesteld.
De heer BROEKMANS wil niet op de finesses van het voorstel in
gaan, doch slechts een opmerkiag in algemeonen zin maken, fcr is
door B thans een vierjarig stratenplan aan den raad voorgelegd,
doch naar sprekers meening is zulks niet noodig en kan volstaan
worden met het vaststellen van het plan tot verbetering der en
welke dit jaar aan bod komen. Met dat plan kan spreker zich best
verecnigen, omdat er verschillende straten op staan, die verbete-
rine hoog noodig hebben. Om nu echter het verteteringsplan voor de
volgende vier jaren vast te stellen, vindt spreker voorbarig.
Immers straks komt hier weer een ander bestuurden dat heeft
mogelijk geheel andere inzichten. Bovendien kan in een der volgende
jaren de techniek veranderen, waardoor misschien een andere wijze
van verbetering der straten mogelijk is. Dat zijn allemaal motieven
welke voor spreker een bezwaar vormen om nu reeds het stratenplan
voor vier jaren vast te stellen en hij zou daarom thans alleen het
plan willen vaststellen voor zoover het de straten betreft, welke
dit jaar voor verbetering in aanmerking komen.
De heer "VERTINDEN bepleit de opname in het plan voor 1939 wan de
verbetering van het st.Catharinaplein, hetwelk z.i, zeer zeker be
hoort tot de wegen, welke het eerst voor verbetering in aanmerking
komen. De meerdere uitgaven tengevolge van deze verbetering komen