men aan dc bestrating zooals die er thans ligt, zoo'n goed voor beeld hoeft, dat een verharding met klinkers daar niet deugdelijk is, vindt spreker het niet juist, dat zulks nu voor den tweeden koer nog eens geptobeerd zou worden. Spreker heeft verder een opmerking ten aanzien van de Borgvl 1 t sche'dreef. Wanneer men nagaat, dat 8 a 9 jaren geleden die weg met oude keien be straat is geworden en men ziet dan, dat het nu in ae bedoeling ligt om dien weg weer op die manier te verbeteren, dan acht soreket het veel beter en ook verstandiger, om dezen weg van een gesloten wegdek te voorzien, en zulks temeer, daar hier g®en rekening gehouden behoeft te worden met boomenrijen. spreker weet natuurlijk niet, of er van technische zijde bezwaren tegen bestaan in verband met den aanleg van rioleermg, of gas-, water- of pee tri citeitsleidingen, maar wanneer er van die zijde geen bezwaren tegen zijn, dan is naar sprekers meening een gesloten wegdek voor de Borgvlietsche dreef veel beter dan het opknappen daarvan me oude keien. - Tenslotte wil spreker nog iets zeggen over de Beukenlaan waar omtrent wordt voorgesteld een asphalt betonweg van 5 m bree e e maken. Spreker is in verband hiermede eens ter plaat se gaan kijken en daarbij tot de overtuiging gekomen dat, wanneer daar een beton weg zou komen, de daar staande rij prachtige boomen spoedig zouden afsterven, omdat ze niet voldoende water en lucht meer zouden kun nen krijgen. Spreker zou dat zeer jammer vinden en zou daarom voor de Beukenlaan een klinkerbestrating prefereoren, welke ook minder k°SDo heer'bEKKER meent ten aanzien van de Borgvlietsche dreef zeer zeker wel te kunnen oordeelen, omdat spreker er zelf woont. Bij et nalezen van het voorstel heeft spreker verbaasd gestaan over de Dubbolstraat, welke wel onuitputtelijk schijnt te zijn voor wat het opleveren van oude keien betreft, als men ziot, welke straten alle maal aangevuld zullen worden met de uit de Dubbel straat komende oude keien. Spreker vreest echter, dat 2/3 van die uitkomende keien gerust buiten beschouwing kan worden gelaten, omdat ze totaal onge schikt zijn om opnieuw gebruikt te worden. "et den heer Juten is spreker het eens, dat het opknappen wan de Borgvlietsche dreef met uit andere straten komende keien slechts een laomiddel is en dat hot veel verstandiger zou zijn om dien weg nu ineens op afdoende wijze te verbeteren door het maken van een gesloten wegdek, hetwelk dan tevens een mooie^aansluiting geelt op de Burgemeester de Roocklaan. Men krijgt dan oen geheel, want men moet niet vergeten, dat de Borgvlietsche dreef als toegang tot den Zeekant en de Duintjes vooral in den zomer een druk verkeer heeft. Als men de Borgvlietsche dreef zou opbreken en opniauw aanleggen met de nog te gebruiken keien, aangevuld met het te ste van het uitschot van de Dubbolstraat, dan zou men nog een weg krijgen, die niet zal voldoen en die aan onderhoud meer zou kosten dan een algohoole vernieuwing. Spreker zal het dan ook van harte toejuichen wanneer besloten werd om de Borgvliet sche dreef van een gesloten wegdek te voorzien, zooals door den heer Juten werd voorgesteld. De heer BROEKMANS wil niet op de finesses van het voorstel in gaan, doch slechts een opmerkiag in algemeonen zin maken, fcr is door B thans een vierjarig stratenplan aan den raad voorgelegd, doch naar sprekers meening is zulks niet noodig en kan volstaan worden met het vaststellen van het plan tot verbetering der en welke dit jaar aan bod komen. Met dat plan kan spreker zich best verecnigen, omdat er verschillende straten op staan, die verbete- rine hoog noodig hebben. Om nu echter het verteteringsplan voor de volgende vier jaren vast te stellen, vindt spreker voorbarig. Immers straks komt hier weer een ander bestuurden dat heeft mogelijk geheel andere inzichten. Bovendien kan in een der volgende jaren de techniek veranderen, waardoor misschien een andere wijze van verbetering der straten mogelijk is. Dat zijn allemaal motieven welke voor spreker een bezwaar vormen om nu reeds het stratenplan voor vier jaren vast te stellen en hij zou daarom thans alleen het plan willen vaststellen voor zoover het de straten betreft, welke dit jaar voor verbetering in aanmerking komen. De heer "VERTINDEN bepleit de opname in het plan voor 1939 wan de verbetering van het st.Catharinaplein, hetwelk z.i, zeer zeker be hoort tot de wegen, welke het eerst voor verbetering in aanmerking komen. De meerdere uitgaven tengevolge van deze verbetering komen

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1939 | | pagina 86