- 5 -
De heer WALDER wijst er op, dat In het Visitant je reedt het een
richtingsverkeer is ingevoerd, terwijl öp den hoek van de Kortemee—
straat Fortuinstraat "bovendien nog de stoplichten werken tot 6
uur. Wanneer men die lichten 's avönds wat langer to\1 laten werken,
dan gelooft spreker, dat het gevaar van het houden van wedstrijden
e.d» geheel zal zijn opgeheven, Spreker behoort ook tot de bewoners
van een der hier bedoelde straten, doch hij heeft Van een hardrij
derij met fietsen daar nooit iets bemerkt, Sinds spreker dit voor
stel' aan den raad in zijn bezit heeft, heeft hij er nog ipeetaal
op gelet, doch hij heeft niets bijzonders kunnen constateeren. Er
zijn zelfs momenten, dat men met een kanon door de straat zou kun
nen schieten zonder gevaar te loopen iemand te raken»
De heer KIEPE meent, dat de heer Walder dan niet goed gekeken
heeft, want het is nog niet zoo lang geleden, dat spreker consta
teerde dat voetgangers tusschen de beenen gereden werden.
De heer WALDER zegt, dat een ongelukje natuurlijk altijd moge
lijk is. Spreker merkt verder op, dat het Zaterdags wel een® druk
kan zijn, maar tenslotte heeft de gemeente toch ook nog het poli
tiecorps om op een en ander te letten. Wanneer van die zijde een
beetje medewerking verleend wordt en men laat bovendien de stop
lichten wat langer branden, dan gelooft spreker, dat het hier voor
gestelde verbod gerust achterwege kan blijven»
De heer BECHT wijst er op, dat het oorspronkelijke voorstel van
den commissaris van politie was, om het verkeer met rijwielen in
de hier bedoelde straten te verbieden van fs morgens 9 uur tot 'e
avonds 9 uur. Bij de behandeling van dat voorstel in de commissie
voor de strafverordeningen werd het voorstel gewijzigd in den geest
als het thans aan den raad voorgelegde» Spreker zegt zich hiermede
wel te kunnen vereenigen, omdat hij dit van belang acht voor de
menschen die 'e avonds hun boodschappen gaan doen.
De heer WEIJTS vraagt of men met de fiets aan de hand door de
hier bedoelde straten mag gaan, wanneer dit voorstel wordt aange
nomen.
De VOORZITTER antwoordt bevestigend.
De heer WEIJTS vindt dat nog veel gevaarlijker, en zou de fiet
sen uit deze smalle straten geheel willen weren. Spreker wil van
deze gelegenheid tevens gebruik maken om de aandacht te vestigen
op de versperring van het verkeer, welke zich meermalen voordoet
bij de automatieke. Spreker acht het zeer wenschelijk, dat ook te
dien aanzien de noodlge maatregelen genomen worden.
De VOORZITTER is het met den heer Kiepe eens, dat er bepaalde
topuren zijn, waarop zich veel publiek ln bedoelde straten beweegt,
terwijl de fietsende Jeugd daar dan dikwijls met groote vaart tus-
schendtför rent zonder zich veel om de voetgangers te bekommeren.
Vandaar dan ook, dat de commissaris van politie met dit voorstel
gekomen is, waarna de commissie er de wijzigingen ln aangebracht
heeft, zooals door den heer Becht reeds werd gememoreerd. Het col
lege is met de commissie van oordeel, dat dit verbod voor het ver
keer met rijwielen in die straten op de ln het voorstel genoemde
uren, de beste oplossing voor deze kwestie zal zijn. Door den heer
Walder is hier wel betoogd, dat men met het langer laten branden
van de stoplichten dit verbod niet noodlg zal hebben, maar spreker
is het daarmede niet eens en is van meening, dat de door den heer
Walder bedoelde maatregel niet afdoende zal helpen, daa^r men, als
men het stoplicht gepasseerd is, weer drie straten vrijjspel heeft.
Spreker adviseert den raad dan ook, overeenkomstig het voorstel
van B W te besluiten.
Wethouder MEERBACH zegt dezer dagen enkele winkeliers uit de
betrokken straten gesproken te hebben, waarbij bleek, dat deze
niet erg blij waren met dit voorstel, omdat zij vreesden, dat zij
er nadeel van zouden ondervinden voor hun zaken. Vooral buitenman—
sohen, die met de fiets naar de stad komen, zouden in dit verbod
een aanleiding kunnen vinden, om voortaan bij •inkellers in andere
straten te gaan koopen. Daar deze menschen over het algemeen na 8
uur 's avonds niet meer in de stad zijn, zou spreker het beter
vinden, wanneer het v-rbod voor het verkeer met rijwielen gesteld
werd van 8-10 uur en dus niet van 6-10,
De heer JUTEN meent dat de beste tijd voor het verbod is van
7-10 uur.
Wethouder MEERBACH is het daarmede niet eens, omdat het spreker
bekend is, dat volgens de winkeliers Juist het beste verkoopsuur
is van 7-8 uur 's avonds.