vlnV'hetZSl1hfen S-
S°^yltoHetS?ftofteLndf\arornz^fveeïew^kz^nodendzMf?o
- 12 -
De heer JUTEN blijft van meening, dat het voor de gemeente het
beste is om de huizen te verkoopen, omdat zij daarmede van een groote
last af is. Men kan nu wel een nieuwe proef gaan nemen met verhuren
tegen een lageren prijs, maar dear staat tegenover dat de gemeente
dan ook voor het onderhoud blijft zitten en dat is bij de gemeente
altijd heel wat duurder dan bij een particulier.
De heer VAN HASSELT wil nog opmerken, dat, wanneer de door het
rijk verstrekte gelden als hypotheek op die woningen rusten, de
gemeente natuurlijk aan de voorwaarden gebonden is, maar wanneer het
hier geen hypotheek betreft, doch een bijdrage in de bouwkosten, dan
zal er van dien kant z.i. geen bezwaar tegen het voorstel van den
heer Juten om de huizen te verkoopen, zijn.
De heer VERLINDEN wijst er op, dat door den heer van Kaam als des
kundige op dit gebied, werd gezegd, dat er momenteel gebrek is in
de gemeente aan huizen van f.30,huur per maand. In verband daar
mede acht spreker het beter de huizen niet te verkoopen, maar te
verhuren tegen f.30,per maand en dus den huurprijs te brengen op
f.360,-- per jaar. J 6 p
Wetnouder Da MOOR zegt deze kwestie in elk geval in nadere over
weging te zullen nemen, en t.z.t. met nadere voorstellen bij den
raad te zullen komen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt de post hierna goecp ekeurd
vnnSo^?°5oITTE- stelt dan aan d3 orde üunt IX vaN de agenda:
VOORbTAL TOT GOaDKEURING VüN DE BEGROOTING VaN HET BURGERLIJK ARM-
BESTUUR OVER_im_EN.TOT TOEKENNING V*N^ÈN~GÈWOON 5-JBSILÏÊ~ÖVËR~aT
glANSTJAAR VaN f900
Verzameling 1936 nr.ïïs.'P
De heer SCHUYL wil van deze gelegenheid gebruik maken om even
erug te komen op de critiek, welke door den heer Juten bij de alge-
me ene beschouwingen werd gegeven betreffende het scheppen van baan-
Waard^ door dezen ook werd aangehaald het aanstellen van een
eeden controleur bij het burgerlijk armbestuur. Spreker wijst op
TnT.PiJïn^-0fïreilt do reorganisatie van het burgerlijk armbestuur,
er vergelijking van de werking van dergelijke instellingen in
hot ZiÜn ?13 verschillende gemeenten gegovoni omtrent
v, .p, j- armbestuur opgevraagd, en het college van regenten
tannRbNRd" ?eha?ld ook voor on 2e gemeefte hetUit zen
unnen die..en. In afwachting echter van die reorganisatie heeft het
fe^aaivrip-S dStUUJ gemefnd F?;va8t een tweeden controleur te moe-
aanvragen, daar de werkzaamheden zoodanig zijn opgehoopt dat
ILb?eeLUUb?etidib8/an het Pe"oneel nieAehÜorïïjk kSnén wor-
niet »l P Tan reSenten ie van oordeel, dat de eteun
niet altijd terecht komt waar ze behoort en alle gevallen behonni i-i v
makenZ°d^t «eoontroleerd dienen te worden. Om het mogelijk te
kan vérriciter ^erlrjg. ar-tboetuur zijn taak on de juiste wijze
wii J UtN t reorganisatie van don dionet noodig Snreker
burgerlijk armbestuur vfrtOTdênzi? t n„fbtenaran. aan het
eischt dan thans roede van 'hon geveld wo^dt nTl* —RT ïer~
tweeden controleur is dan ook dfingoSd noodzikeliT e®
Spreker merkt tenslotte no^ op d»t in dn 1
mindere uitgaven voor hot -nl t naastt- toekomst geen
-ai wijef de ^«S^n
SnTÏlïT?1?^ Srcijêf'e^ooklfn
dat hem oen hoogo? laïlrfe «r^t'o^SenS." °P "1U°n e8"drin«'3n.
Do heer BEKKER merkt op, dat het misschien eigenaardi'- aandnot
broken ÏSTjg SsteSin^aa
kor in ot „on sreximg, maar het is inderdaad hard noodie ctnro
lijk armbestuur niet'toereikend S^idie voor hfi burgM-
zal moeten volgen, omdat geregeld cl i ïv? ÜOn suPPljtoire begrooting
dor bevolking. Het is ook verklaard, dTe? ufS'
ss—së&til