- 7 - gaan. Spreker meent dat er toch niets op tegen kan zijn, dat een schip dat vol gekomen is en weer met een nieuwe lading weggaat, ook voor die nieuwe lading weer havengeld betaalt, daar de schipper voor die nieuwe vracht toch ook weer betaling krijgt. De heer VAN HASSELT zegt dat hem ook ieder jaar het groote ver schil is opgevallen tusschen de ontvangsten en de uitgaven aan de haven, waarbij de nadeelige saldi over de verschillende jaren dan nog opmerkelijk uiteenloopen. In verband met de omstandigheid, dat de verordening opnieuw moet worden vastgesteld vóór 1 Januari, heeft spreker tegen die vaststelling op zichzelf geen bezwaar, maar er zijn toch enkele dingen, zooals de heer Juten er reeds een ge noemd heeft, welke het toch noodig maken, dat deze zaak door het college eens ernstig onder het oog wordt gezien. Zoo zou spreker nog willen wijzen op de bepaling betreffende de abonnementen, waar ven verschillende industrieën gebruik maken. Volgons de tegenwoor dige bepaling kan men eigenlijk zooveel reizen maken als men wil, terwijl slechts voor het abonnement betaald wordt. Als men echter het aantal reizen bij abonnement bepaalt op bijvoorbeeld 25* dan moet ook voor alle reizen, welke boven die 25 gemaakt worden, be taald worden. Naar sprekers meening is het in het belang van de gemeente, wanneer ook hierin wijziging wordt gebracht. De heer BEKKER gelooft niet dat met maatregelen zooals de heer Juten hier naar voren bracht, het scheepvaartverkeer erg gebaat zou zijn. Spreker gelooft ook niet dat zooiets elders wordt toege past en is van meening dat Bergen op Zoom daardoor opnieuw een unicum in den lande zou worden. De heer FRANKEN is van oordeel dat het college deze verordening bust nog eens onder de loupe kan nemen in verband met hetgeen hier thans naar voren gebracht is. Z.i. kan de zaak dan nog heel goed vóór 1 Januari terug in den ra,ad komen. De heer BOSCHMAN steunt het voorstel van den heer Verlinden om dit voorstel te renvoyeeren en in de commissie van financiën te brengen, waarbij dan zou kunnen worden nagegaan of het niet wen- scholijk is de tarieven eenigszins te verlagen. Do heer SCHEFFELAAR merkt op, dat do uitgaven voor de haven nooit zoo hoog kunnen zijn als in de toelichting is vermeld, wan neer daarin niet zijn opgenomen de bedragen, welke besteed worden aan het onderhoud van den dijk. Aan do haven immers wordt zoo goed als niets gedaan, zegt spreker. De VOORZITTER zegt dat juist veel aan de haven gedaan wordt. De heer SCHEFFELAAR is hot daarmede niet eens en blijft van meening, dat er vrijwel niets aan de haven gedaan wordt. Het is z.i. dan ook niet mogelijk, dat daar zulke hooge uitgaven vandaan komen. De heer JUTEN merkt op, dat in dat hooge bedrag ook een post zit van ongeveer f.7000,aan salarissen. De VOORZITTER deelt mede, dat in verband met de hier gemaakte opmerkingen, het college zijn voorstel terug neemt om een en ander nog nader onder het oog te zien. VIII. VOORSTEL TOT ONTTREKKING aaN HET OPENBAAR VERKEER VAN EEN GEDEELTE VAN DE OUDE HUYBERGSCHEBAAN (Verzameling 1937 nr.111.7" Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt over eenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. IX. VOORSTEL TOT HET ONTTREKKEN VAN EEN GEDEELTE VaN HET TERREIN "DE KORENMARKTir~LiN HST OPENBAAR VERKEER. (Verzameling 1937 nr.11277 De heer SCHEFFEL-aAR vraagt, of het de bedoeling is de boomen die voor het trottoir staan, te rooien? Hij vraagt verder, of de kosten van het in orde maken van een en ander voor rekening van hut rijk komen? De heer WEIJTS zegt nog niet geheel gecontenteerd te zijn met het voorstel zooals dit thans door B W aan den raad is voorge legd. Bij de vorige behandeling heeft spreker reeds gepleit voor het verbreeden van het trottoir bij Krijnen tot 5? m> waarbij men dan nog een rijweg zou houden van 9 a 10 m. Op de nieuwe teekening echter, welke bij de stukken ter inzage was gelegd, heeft spreker gezien, dat de oude smalle trottoirs van 1+ a 2 m waren behouden,, en een rijweg was geprojecteerd van 13 a 14 m* Spreker is het daar niet mee eens en is van meening dat door verbreeding van het trot toir tot 5-5" m> 4et aanzien van het pleintje nog verfraaid zal worden. Bovendien is een dergelijk breed trottoir z.i. ook in het

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1937 | | pagina 260