- 7 -
gaan. Spreker meent dat er toch niets op tegen kan zijn, dat een
schip dat vol gekomen is en weer met een nieuwe lading weggaat, ook
voor die nieuwe lading weer havengeld betaalt, daar de schipper
voor die nieuwe vracht toch ook weer betaling krijgt.
De heer VAN HASSELT zegt dat hem ook ieder jaar het groote ver
schil is opgevallen tusschen de ontvangsten en de uitgaven aan de
haven, waarbij de nadeelige saldi over de verschillende jaren dan
nog opmerkelijk uiteenloopen. In verband met de omstandigheid, dat
de verordening opnieuw moet worden vastgesteld vóór 1 Januari,
heeft spreker tegen die vaststelling op zichzelf geen bezwaar, maar
er zijn toch enkele dingen, zooals de heer Juten er reeds een ge
noemd heeft, welke het toch noodig maken, dat deze zaak door het
college eens ernstig onder het oog wordt gezien. Zoo zou spreker
nog willen wijzen op de bepaling betreffende de abonnementen, waar
ven verschillende industrieën gebruik maken. Volgons de tegenwoor
dige bepaling kan men eigenlijk zooveel reizen maken als men wil,
terwijl slechts voor het abonnement betaald wordt. Als men echter
het aantal reizen bij abonnement bepaalt op bijvoorbeeld 25* dan
moet ook voor alle reizen, welke boven die 25 gemaakt worden, be
taald worden. Naar sprekers meening is het in het belang van de
gemeente, wanneer ook hierin wijziging wordt gebracht.
De heer BEKKER gelooft niet dat met maatregelen zooals de heer
Juten hier naar voren bracht, het scheepvaartverkeer erg gebaat
zou zijn. Spreker gelooft ook niet dat zooiets elders wordt toege
past en is van meening dat Bergen op Zoom daardoor opnieuw een
unicum in den lande zou worden.
De heer FRANKEN is van oordeel dat het college deze verordening
bust nog eens onder de loupe kan nemen in verband met hetgeen hier
thans naar voren gebracht is. Z.i. kan de zaak dan nog heel goed
vóór 1 Januari terug in den ra,ad komen.
De heer BOSCHMAN steunt het voorstel van den heer Verlinden om
dit voorstel te renvoyeeren en in de commissie van financiën te
brengen, waarbij dan zou kunnen worden nagegaan of het niet wen-
scholijk is de tarieven eenigszins te verlagen.
Do heer SCHEFFELAAR merkt op, dat do uitgaven voor de haven
nooit zoo hoog kunnen zijn als in de toelichting is vermeld, wan
neer daarin niet zijn opgenomen de bedragen, welke besteed worden
aan het onderhoud van den dijk. Aan do haven immers wordt zoo goed
als niets gedaan, zegt spreker.
De VOORZITTER zegt dat juist veel aan de haven gedaan wordt.
De heer SCHEFFELAAR is hot daarmede niet eens en blijft van
meening, dat er vrijwel niets aan de haven gedaan wordt. Het is
z.i. dan ook niet mogelijk, dat daar zulke hooge uitgaven vandaan
komen.
De heer JUTEN merkt op, dat in dat hooge bedrag ook een post
zit van ongeveer f.7000,aan salarissen.
De VOORZITTER deelt mede, dat in verband met de hier gemaakte
opmerkingen, het college zijn voorstel terug neemt om een en ander
nog nader onder het oog te zien.
VIII. VOORSTEL TOT ONTTREKKING aaN HET OPENBAAR VERKEER VAN EEN
GEDEELTE VAN DE OUDE HUYBERGSCHEBAAN
(Verzameling 1937 nr.111.7"
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt over
eenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten.
IX. VOORSTEL TOT HET ONTTREKKEN VAN EEN GEDEELTE VaN HET TERREIN
"DE KORENMARKTir~LiN HST OPENBAAR VERKEER.
(Verzameling 1937 nr.11277
De heer SCHEFFEL-aAR vraagt, of het de bedoeling is de boomen
die voor het trottoir staan, te rooien? Hij vraagt verder, of de
kosten van het in orde maken van een en ander voor rekening van
hut rijk komen?
De heer WEIJTS zegt nog niet geheel gecontenteerd te zijn met
het voorstel zooals dit thans door B W aan den raad is voorge
legd. Bij de vorige behandeling heeft spreker reeds gepleit voor
het verbreeden van het trottoir bij Krijnen tot 5? m> waarbij men
dan nog een rijweg zou houden van 9 a 10 m. Op de nieuwe teekening
echter, welke bij de stukken ter inzage was gelegd, heeft spreker
gezien, dat de oude smalle trottoirs van 1+ a 2 m waren behouden,,
en een rijweg was geprojecteerd van 13 a 14 m* Spreker is het daar
niet mee eens en is van meening dat door verbreeding van het trot
toir tot 5-5" m> 4et aanzien van het pleintje nog verfraaid zal
worden. Bovendien is een dergelijk breed trottoir z.i. ook in het