- 22 -
slissing er door vergemakkelijkt zou zijn. Spreker heeft verder ge
hoord, dat het niet de bedoeling is het roltrommelsysteem in te
voeren. Toch had spreker dat liever gezien, en verdient dat systeem
de voorkeur in verband ook met den hygiënischer toestand, welke men
er door verkrijgt.
De heer BECHT blijft van meening, dat, wanneer eenmaal een in
schrijving gehouden is, men zich daaraan ook moet houden en de leve
ring moet 'gunnen aan den laagsten inschrijver. Daaraan doet z.i.
het feit, dat later een mededeeling komt, dat de bovenbouw f.50,--
per chassis meer zal kosten, niets af. Dat zooiets mogelijk is, is
voor spreker slechts een bewijs dat de zaak niet goed is voorbereid.
Wethouder MEERBACH is van oordeel, dat de na de aanbesteding in
gekomen goedkoopere aanbieding irreëel is. Op den vastgestelden
datum voor de inschrijving waren twee aanbiedingen ingekomen en
daaruit bleek, dat de Opol de goedkoooste was. enkele dagen later
kwam een aanbieding in van de Ford, die nog f.15»lager was. Dat
lagere aanbod werd gemotiveerd net de mededeeling, dat intusschen
bij de Ford een prijsverlaging was ingetreden, waardoor het mogelijk
was de wagens tegen een lageren prijs te leveren. Bij de hieromtrent
door spreker ingewonnen informaties bleek, dat er van een prijs
verlaging bij de Ford geen spreke was, eerder van een prijsverhoo-
cring. Hier komt nog bij, dat door de Ford werd ingeschreven voor
een wagen van 65 pk, terwijl bepo.ald was, dat een dergelijke wagen
buiten beschouwing zou blijven. Wat den opbouw van het chassis be
treft, zegt spreker bij een bezoek aan Rotterdam met den wethouder
van openbare werken naar de kosten daarvan te hebben gelnformeer
Aanvankelijk was men van meening, dat de bovenbouw 00 een Opel-
chassis goedkooper zou zijn den on een Ford, later bleek de t>rijs
hetzelfde te zijn, en men zal sorekers verbazing dan ook begrijpen
toen er vanmorgen een brief inkwam, dat de bovenbouw on een Opel-
chassis f.50,duurder zou kosten. Een dergelijke gang van zaken
vindt snreker toch wel zeer eigenaardig.
De heer BROEKMANS is het volkomen eens met den heer Meerbach
dat de nagekomen aanbieding irreoel is en dat Jaaro$ nJet ka"
ingegaan. Ook de kwestie van den bovenbouw is inderdaad een t-igen-
aardige zaak, waarbij men zich niet zonder meer behoeft neer te
leggen. Men zal daarvoor toch ook wel ergens anders terecht kunnen.
De heer BOSCHMAN is ook van meening, dat de carosseriemaker
die nu f.50 per wagen meer vraagt, toch niet de eenige m het
land zal zijn, die een dergelijken bovenbouw kan maken. Naar spre
kers oordeel zit hier muziek achter, en hij voelt er da,n ook niets
V°°De heer^AJS^HASSEL T wijst er op, dat het prijsverschil nu niet
meer f.15,per wagen, maar f.65,of in totaal f.195» blijkt
Wethouder DE MOOR zegt, dat het voorstel van het J?1*®#? ^oor
wat het aanschaffen der wagens betreft, voldoende duidelijk is.
Spreker heeft echter den raad niets omtrent deze zaak willen ont
houden en er daarom van verteld wat er hem van bekend was. tfat het
maken van don bovenbouw betreft wil spreker er op lijzen, dat do
aanbieding öaamvoor vrijblijvend was en het due altijd kan voor
koken da? men iets meer moet betalen. Het lag ook eerst in de be-
doeling van het college om het roltrommelsysteem in te voeren maar
dkarkkn werd afgezien, omdat de prijzen van die wagens met 80#
waren ge stenen en de fabrikant erven zoo overladen was met w^rk»
dat omtrent^c1 en tijd van levering absoluut niets te zeggen viel
Daï bepaald zou zijn, dat een motor van 65 Pk niet in aanmerking
zou komen, zoosls door den heer Meerbach gezegd word ontkent
spreker. Sr was slechts bepaald, dat een 1-tons truck niot
mer^nLo?UJU?ENnis het eens met den heer Boschman, dat men niet
gebonden is aan den carosseriebouwerdie zijn prijs nu weer met
T.50T-- v"hSogde. Spreker vraagt of men in onze eigen gemeente
hier niet voor terecht kan. hnvpn-
Wethouder DE MOOR antwoordt hierop ontkennend. Voor den
bouw is het college gegaan naar den goedkoopsten fa"br:ïka*
deze f 50 meer vraagt, kan men wel zeggen, dat
ingaat"on'zich dan tot anderen wandenmaar hot ia lang niet on
CTo?i-iv rist we dan nog veel meer moeten betalen, spreker «u
boeliasing natuurlijk goheol aan den naad laten, maar meende toch
deze waarschuwing te moeten laten hoor^n.