- 22 - slissing er door vergemakkelijkt zou zijn. Spreker heeft verder ge hoord, dat het niet de bedoeling is het roltrommelsysteem in te voeren. Toch had spreker dat liever gezien, en verdient dat systeem de voorkeur in verband ook met den hygiënischer toestand, welke men er door verkrijgt. De heer BECHT blijft van meening, dat, wanneer eenmaal een in schrijving gehouden is, men zich daaraan ook moet houden en de leve ring moet 'gunnen aan den laagsten inschrijver. Daaraan doet z.i. het feit, dat later een mededeeling komt, dat de bovenbouw f.50,-- per chassis meer zal kosten, niets af. Dat zooiets mogelijk is, is voor spreker slechts een bewijs dat de zaak niet goed is voorbereid. Wethouder MEERBACH is van oordeel, dat de na de aanbesteding in gekomen goedkoopere aanbieding irreëel is. Op den vastgestelden datum voor de inschrijving waren twee aanbiedingen ingekomen en daaruit bleek, dat de Opol de goedkoooste was. enkele dagen later kwam een aanbieding in van de Ford, die nog f.15»lager was. Dat lagere aanbod werd gemotiveerd net de mededeeling, dat intusschen bij de Ford een prijsverlaging was ingetreden, waardoor het mogelijk was de wagens tegen een lageren prijs te leveren. Bij de hieromtrent door spreker ingewonnen informaties bleek, dat er van een prijs verlaging bij de Ford geen spreke was, eerder van een prijsverhoo- cring. Hier komt nog bij, dat door de Ford werd ingeschreven voor een wagen van 65 pk, terwijl bepo.ald was, dat een dergelijke wagen buiten beschouwing zou blijven. Wat den opbouw van het chassis be treft, zegt spreker bij een bezoek aan Rotterdam met den wethouder van openbare werken naar de kosten daarvan te hebben gelnformeer Aanvankelijk was men van meening, dat de bovenbouw 00 een Opel- chassis goedkooper zou zijn den on een Ford, later bleek de t>rijs hetzelfde te zijn, en men zal sorekers verbazing dan ook begrijpen toen er vanmorgen een brief inkwam, dat de bovenbouw on een Opel- chassis f.50,duurder zou kosten. Een dergelijke gang van zaken vindt snreker toch wel zeer eigenaardig. De heer BROEKMANS is het volkomen eens met den heer Meerbach dat de nagekomen aanbieding irreoel is en dat Jaaro$ nJet ka" ingegaan. Ook de kwestie van den bovenbouw is inderdaad een t-igen- aardige zaak, waarbij men zich niet zonder meer behoeft neer te leggen. Men zal daarvoor toch ook wel ergens anders terecht kunnen. De heer BOSCHMAN is ook van meening, dat de carosseriemaker die nu f.50 per wagen meer vraagt, toch niet de eenige m het land zal zijn, die een dergelijken bovenbouw kan maken. Naar spre kers oordeel zit hier muziek achter, en hij voelt er da,n ook niets V°°De heer^AJS^HASSEL T wijst er op, dat het prijsverschil nu niet meer f.15,per wagen, maar f.65,of in totaal f.195» blijkt Wethouder DE MOOR zegt, dat het voorstel van het J?1*®#? ^oor wat het aanschaffen der wagens betreft, voldoende duidelijk is. Spreker heeft echter den raad niets omtrent deze zaak willen ont houden en er daarom van verteld wat er hem van bekend was. tfat het maken van don bovenbouw betreft wil spreker er op lijzen, dat do aanbieding öaamvoor vrijblijvend was en het due altijd kan voor koken da? men iets meer moet betalen. Het lag ook eerst in de be- doeling van het college om het roltrommelsysteem in te voeren maar dkarkkn werd afgezien, omdat de prijzen van die wagens met 80# waren ge stenen en de fabrikant erven zoo overladen was met w^rk» dat omtrent^c1 en tijd van levering absoluut niets te zeggen viel Daï bepaald zou zijn, dat een motor van 65 Pk niet in aanmerking zou komen, zoosls door den heer Meerbach gezegd word ontkent spreker. Sr was slechts bepaald, dat een 1-tons truck niot mer^nLo?UJU?ENnis het eens met den heer Boschman, dat men niet gebonden is aan den carosseriebouwerdie zijn prijs nu weer met T.50T-- v"hSogde. Spreker vraagt of men in onze eigen gemeente hier niet voor terecht kan. hnvpn- Wethouder DE MOOR antwoordt hierop ontkennend. Voor den bouw is het college gegaan naar den goedkoopsten fa"br:ïka* deze f 50 meer vraagt, kan men wel zeggen, dat ingaat"on'zich dan tot anderen wandenmaar hot ia lang niet on CTo?i-iv rist we dan nog veel meer moeten betalen, spreker «u boeliasing natuurlijk goheol aan den naad laten, maar meende toch deze waarschuwing te moeten laten hoor^n.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1937 | | pagina 223