- 15 -
dan ook geen principieele zaak "betreft. Van Katno±iek standpunt
"bezien, is het venten niet melk op Zondag niet verboden.
Wat de vraag van den heer Verlinden betreffende het arrest van
den Hoogen Raad betreft, wijst spreker er op, dat die uitspraak
inderdaad juist was omdat de gemeentelijke verordening van Zwolle
anterieur was a^n de winkelsluitingswet. Hetgeen in dit geval dus
door den lage ren wetgever geregeld was, werd later door den hooge-
ren wetgever gcrogclj., wcicirdoor de eerste regeling kwojn te vervcil—
len. Een ventverbod invoeren als hier wordt voorgesteld is dan ook
wettelijk heel goed mogelijk, omdat zulks dan geschiedt als aan
vulling van de wet, of liever nadere regeling van hetgeen door
de wet zelf niet volkomen geregeld is. Met het voorstel van den
heer Verlinden gelooft spreker echter, dat de melkventers nog veel
meer nadeel zullen ondervinden, omdat zij dan slechts een beperkt
aantal uren ter beschikking hebben, waardoor het hun niet mogelijk
zal zijn hun rayon geheel te bedienen.
Ten aanzien van de mededeeling van den heer Scheffelaar, dat
hij principieel voor dit voorstel is, merkt spreker op, dat rnen
schen van dezelfde richting als de heer Scheffelaar er toch ook
wel anders over denken, zooals blijkt uit het adres vah dsn melk—
ventersbond, waarvan de voorzitter toch een Ant i—Revolut ionair is.
De heer VERLINDEN is van meening, dat het motief van de Zondags
rust hier niet opgaat want dan zou men dat ook consequent moeten
doorvoeren en in de toekomst ook alle hotels e.d. op Zondag moeten
sluiten. De rnenschen, die in dat bedrijf werken, hebben even goed
recht op die Zondagsrust. Overigens blijft spreker van meening,
dat een melkvontverbod niet goed is, maar dat het best gevonden
kan worden om het venten aan een bepaalden tijd te binden. In ver
band met de inlichtingen,welke spreker hier op zijn vraag van den
heer van Hasselt gekregen heeft, stelt hij daarom voor, het melfc-
venten te beperken van 8? uur v.m. tot 12 uur 's middags.
De heer BROEKMANS gelooft,dat men het daarmede nog veel erger
zou maken dan met een algeheel verbod. Immers nu zijn velen om
half elf klaar, maar dan zullen ze nog langer moeten venten.
Da hefcr DISLISSM zegt principieel voor het voorstel van B W
te zijn. Hij hoaft ©en jongen, die bij de vacca gewerkt heeft en
daarvan weet hij uit ondervinding, dat die meerdere malen niet
in de gelegenheid was om s Zondags de H.Mis bij te wonen.
De hoer KlEpE merkt op, dat die jongen dan vroeger op had
moeten staan.
Wethouder MEERBACH ziet niet in, waarom hier geen melkvent-
verbod kan bestaan, terwijl dit toch in vele andere gemeenten in
Nederland wel het geval is. De kwestie van melk voor zieken en
zuigelingen is hier van geen bet eekenis, omdat voor dat doel
altijd melk te bekomen zal zijn. De groote fout in deze geheelc
kwestie zit naar sprekers meening hierin, dat de melkverkoopers
en de directies der melkfabrieken niet tot elkaar kunnen komen,
en dat de melkslijters der fabrieken niet zoodanig georganiseerd
zijn, dat zij een behoorlijke actie in deze op touw kunnen zetten.
De heer SCHEFFELAAR zegt,naar aanleiding van de opmerking van
den heer van HaSselt dat het juist is, dat een Anti-Revolutionair
voorzitter is van den melkventersbond. Maar naar de meening van
dien bond kan er ook best een andere oplossing gevonden worden,
door een andere werkwijze der fabrieken. Deze willen daar echter
niet toe overgaan.
De heer SCHUYL zegt met vermaak dit debat te hebben aan
gehoord, niet om de bestrijding, welke dit voorstel heeft gevon
den, maar om het eigenaardige, dat rnenschen uit dén huis er
zulke verschillende opvattingen omtrent hun principe op na houden.
Spreker vindt het heel mooi, wanneer men de zaken principieel wil
voorstellen, maar dan moet men er geen handeltje van maken. Nu
krijgt spreker den indruk, dat het met die principes zoo nauw
niet"komt, wanneer er geld te verdienen valt.
Wat de kwestie zelf betreft, wil spreker er op wijzen, dat er
buiten de Anti-Revolutionairen ook nog wel andere rnenschen zijn,
die 's Zondags r-cen melk koopen. Naar sprekers meening wordt te
veel vergeten het gebod; Gedenk dat gij den sabbath heiligt.
Als men daaraan denkt, behoeft men niet nog Katholieker te willen
zijn dan de paus zelf.