-36-
Be VOORZITTER handhaaft onverkort hetgeen hij in eerste instan
tie reeds naar veren heeft gebracht. Wat de kwestie betreft van
de verhooging der steunnormen,moet men niet. denken,dat men bij
het ministerie die zaken maar laat liggen. Spreker heeft meermalen
zelf geconstateerd,dat daar zeer hard 'gewerkt'wordt,maar dat men
daar overbelast is. Er wordt echter al het mogelijke gedaan om de
zaken zoo vlug mogelijk af te werken. Men zal echter begrijpen,dat
men daar niet alleen voor Bergen op Zoom zit. Spreker kan neg
meöedeelen,dat hij betreffende het raadsbesluit tot verhooging der
steunnormen een telefoontje van het ministerie gehad heeft,waarbij
werd medegedeeld,dat de minister, over het algemeen zich niet kan
vereenigen met het raadsbesluit,d.w.z. dat hij met verhooging voor
enkele categoriën wel accoórd gaat,doch voor andere weer niet.
Spreker acht het beter hieromtrent het definitieve schrijven af te
v.'achten,hetwelk is toegezegd tegen het einde dezer week. Als dat
er dan is,kan de nieuwe regeling direct worden ingevoerd.
Spreker schorst hierna de vergadering tot des avonds 8 uur.
Bes avonds 8 uur wordt de vergadering door den VOORZITTER her
opend.
Aanwezig de in hcofde dezer vermelde leden.
Be VOORZITTER stelt aan de orde de artikelsgewijze behandeling
der begrooting.
Be heer SCHUYL vraagt het woord voor een voorstel van orde en
stelt voor de vergadering hedenavond om 11 uur te beëindigen als
men dan nog niet klaar is,en dan morgenavond om 8 uur weer te be
ginnen
Be VOORZITTER merkt op,dat in de commissies do wensch was uit
gesproken om te beginnen om 2 uur.
De heer SI BONS zegt,dat gevraagd is cm niet te beginnen vóór 2
uur. Daarna is echter altijd goed.
Be heer DEMPERS is er voor om maar zoover mogelijk af te hande
len
Do heer MUSTERS vindt het beter om 11 uur te eindigen.
7tonder hoofdelijke stemming wordt hierna besloten overeenkomstig
het voorstel van den heer Schuyl.
Be VOORZITTER vraagt dan,of het voorstel van den heer Becht be
treffende de salarisverlaging gesteund wordt.
Waar dit voorstel voldoende gesteund wordt,zegt de Voorzitter,
dat het dan bij den betrokken post der begrooting in behandeling
zal worden genomen
Op de vraag van den VOORZITTER,of het voorstel van den heer
Musters betreffende hot uitwerken van het rioleeringsplangesteund-
wordt,blijkt ook dit het geval te zijn,zoodat ook dit bij het be
trokken hoofdstuk der begreoting behandeld zal worden.
Wethouder JUTEN merkt naar aanleiding van dit voorstel neg op,
dat door den heer Musters wel voorgesteld wordt om daarvoor een
tijdelijk ambtenaar aan te stellen,maar het zou ook mogelijk zijn
om dat plan te laten uitwerken door een of ander ingenieursbureau,
waarmede men misschien nog voordeeliger uit zou zijn.
Be heer MUSIERS zegt daar ook geen bezwaar tegen te hebben,als
we maar zekerheid hebben,dat het gebeurt.
Be VOORZITTER stelt dan aan de orde,hetgeen in de commÊsies by
de algemeene beschouwingen is opgemerkt omtrent salarissen en
loonen,waarbij tevens aan de orde komt het voorstel van den heer
Becht.
Be heer BZKK2R zegt,dat het wel bekend is,dat hij geen voorstan
der is van salarisverlaging. Hij zou willen vragen,of de heer
Becht werkelijk overtuigd is,dat de ambtenaren te hooge salarissen
hebben. In particulieren dienst zijn de salarissen en Iconen ge
daald,maar zijn die gedaald cmdat ze te hoog waren of om de be-
brijven meer rendabel te maken? Naar sprekers meening zijn er ver
schillende ambtenaren,die te laag gesalarieerd wordenHij wenscht
de ambtenaarssalarissen niet te maken tot sluitpost der begroo
ting, zooals ook het landsbestuur gedaan heeft,en waarin spreker
dat bestuur niet wenscht te velgen. Een enkel geval wellicht
uitgezonderd zijn de ambtenaren in deze gemeente volstrekt niet
te hoog gesalarieerd en spreker vindt het daarom onbillijk oen