-17-
vanaf f,15ol,-- tct en met f.250C,met 2-^%
vanaf f.25cl,— tot en met f.4000,-- met 5%
vanaf f.400l,tot en met f.5500,-- met l\%
vanaf f.550l,-- tot en met f.65CGj~- met 10%
vanaf f.650l,en hooger met 15%
Deze verlaging^te doen ingaan per 1 April a.s. voor den tijd
van een jaarindien na dat jaar blijkt,dat de conjunctuur zich
hersteld heeft,kan de raad deze verlaging opheffen.
B. Aan Gedeputeerde Staten te verzoeken de salarissen van Eurge-
meester,SecretarisOntvanger an Ambtenaren van den Burgerlijken
Stand te herzien en te verlagen in overeenstemming met onder A ge
noemde schaal.
C. Be Kroon te verzoeken het salaris van den Commissaris van Po
litie te herzien en te verlagen in overeenstemming met onder A ge
noemde schaal.
D. Den kindertoeslag te verlagen,proeentsgewijze als bovenstaan-
do schaal aangeeft. Het bedrag wat door deze bezuiniging verkregen
v:: rot, volgens een op te maken verdeelingsschual, te verdeelen onder
u niet vast aangestelde gemeente-arbeiders,welke tot heden geen
kindertoeslag genoten hebben.
De heer SCHUYL spreekt als volgt:
Mijnheer de Voorzitter. Na de algemeene beschouwing van den heer
Jaldernamens onze fractie gehouden,over de begrooting van 1933
onzer gemeente,wil ik over onderdeelen van het geveerde beleid eeni-
ge opmerkingen maken.
Onze groote zorg gaat bij de behandeling van deze begrooting uit
naar de werklooze arbeiders en hunne gezinnenwelke geheel of ten
deele zijn aangewezen op uitkeering der werkloozenkassen of steunre
geling. Het zou niet billijk zijn,Mijnheer de Voorzitter,wanneer
onzerzijds niet werd erkend,dat door B \I eenigerrnate in de behoef
te van deze slachtoffers der wereldcrisis,waar ook onze gemeente
haar deel in heeft,is voorzien.
Onzerzijds moeten wij hierbij vaststellen,dat B W niet of
slechts voor een gering deel tegemoet zijn gekomen aan redelijke
eischen,welke door onze fractie in het afgeloopen zittingsjaar
1932 zijn gesteld. Bij het stellen onzer eischen inzake vcerkloozen-
zorg gaan wijsociaal-democraten,van het standpunt uit,dat de ar
beidersklasse niet verantwoordelijk is voor dit bestaande economi
sche stelsel,noch voor zijn fouten verantwoerdelijk,en daarom niet
gedwongen kan worden de naaeelige gevolgen daarvan te dragen. De
overheidheeft daarom in de eerste plaats de dringende plicht ieder
mensch,die in en door dit stelsel niet in staat is,in zijn onder
houd te voorzien,te ondersteunen zonder dat deze het karakter van
weldadigheid of bedeeling draagt.
Dat het dagelijlcsch bestuur onzer gemeente voldoende is door
drongen van den steeds toenemenden nood der werklooze arbeiders
moeten wij in twijfel trekken. Immers bij den aanvang der steunre
geling gaf het college daarvan blijk door de steunnermen zoodanig
te stellen,dat deze beneden het minimum bleven en maakte daardoor
van de werklooze arbeiders minimumlijders.
V7ij willen er de aandacht op vestigen,dat B W bij de behande
ling van het verzoek der gezamenlijke vakcentrales om de steunnor-
men te verhoogen voor de georganiseerde werklooze arbeiders in de
vergadering van 24 November j.l. het beginsel van verzekering der
arbeiders hebben miskend. V/ij stellen B Vde vraag,hoe zou het
met de gemeentefinanciën staan,wanneer alle werklooze arbeiders,
toen zij werkloos werden,direct bij den steun waren gekomen?
Dat ingenomen standpunt van B <3c verwondert ons niet,doch de
leden van den raad,wier taak het moet zijn op meer ia letten dan
privé belangen,zullen goed doen de voorstellen,welke onzerzijds
in het belang der werklooze arbeiders worden gedaan,wat meer op
recht tegemoet te treden. V/ij denken daarbij aan een voorstel onzer
fractie om huurtoeslag aan gehuwden en kostwinners toe te kennen,
indien zij werkloos, en uitgetrokken waren,van f.1,per week,het-
welk met een beroep cp de gemeentefinanciën werd afgestemd.
Een dergelijke taktiek aarzelen wij niet te karakteriseeren als