-16- is en het systeem niet deugt. V/aarom moet iemand met f.3200,sa laris een kindertoeslag ontvangen van f.9CC,--,en een ander met f.1040,salaris geen kindertoeslag? Mij plaatsende op het standpunt wat niet deugt of onbillijk is, moet veranderd worden,meet hier m.i. dus verandering komen,waartoe ik straks een voorstel zal doen. ie batige sloten van de gemeentebedrijven over 1931 en 1932 wor den over 1933 getaxeerd als volgt: 1931 1932 1933 electrici teitsbedri jf "7723.339,18 f7277300,— f738.600,- gasbedrijf 42.741,73 32.800,— 46.000,- wa terleiding 14.767,78 17.500,— 22.150,- slachthuis 7.833,34 2.400,— 1.900,- f.89.682,03 f.80.000,— f.108.550,-- In de eerste plaats ben ik van meening,dat het niet aangaat den verbruikers van electriciteit,gas en water een bedrag van f.108550,- te laten opbrengen,waarvan de nietverbruikers indirect profiteeren. Bovendien begrijp ik het optimisme van B W niet cm voor 1933 de opbrengst f.28.550,hooger te ramen dan in 1932. Gesteld,dat die meerdere opbrengst niet behaald wordt,wat dafa? Ook wil ik er op wij zen,dat de belastingopbrengst voor 1933 slechts f.1202,lager getaxeerd wordt dan ever 1932 getaxeerd v.as. Mijnheer de Voorzitter,ik hoop,dat ik mij vergis,doch het zou mij niets verwonderen,indien de belastingopbrengst over 1933 min stens f.25.000,lager zal zijn dan over 1932. Immers het inkomen van iederen belastingbetaler zal lager zijn geweest in 1932 dan in 1931,ergo kan men er donder op zeggen,dat ook de belastingopbrengst veel minder zal zijn. Be post "onvoorziene uitgaven" bedraagt slechts f.17.389,18 te gen het vorig jaar f.100.962,68. Het zou mij te ver voeren om de geheele verzameling van den gewonen dienst onder de loupe te brengen. Alleen wil ik er nog op wijzen,dat de geheele verzameling 1932 sluit met een nadeelig slot van f.716.000,18,waarin opgenomen is een post onvoorzien van f100.962,68, terwijl de geheele verzameling 1933 sluit met een na deelig slot van f.738.792,18,waarin slechts een post onvoorzien voorkomt van f.17.389,18. Schakelen wij die posten ..i ',c onvoorzien uit,dan krijgen wij over 1932 een nadeelig slot van f.615.037,50 en over 1933 een nadeelig slot van f.721.403,--5over 1933 dus een grooter nadeelig slot van f.93.634,50. De verzameling geeft ook aan per 1 Januari 1933 een batig slot van vroegere diensten van f.130.083,68 tegen een batig slot van vroegeren dienst per 1 Januari 1932 van f.121.733,18. Dus volgens de verzameling begint 1933 met een hooger batig slot uit vroegeren dienst van f.8.350,50 dan die verzameling begon in 1933. Of dit bewaarheid zal worden,zoodra het verslag van den toestand der gemeente over het dienstjaar 1932 den raad aangeboden zal worden,ben ik zoo vrij te betwijfelen. Ik moet het dagelijksch bestuur nageven,dat op papier onze be- grooting klept,en ik geloof ook wel,dat mot ernst naar bezuiniging gestreefd is,maar Mijnheer de Voorzitterhet blijven getaxeerde cijfers Daar,waar E XI de begrooting kloppend gekregen hebben voor 1933,met inachtneming dernoodige bezuinigingen,en het verhoogen van de gasprijzen,rioolbelasting, en opcentendaar verwondert het mij toch,dat b XI niet gekomen zijn met een voorstel tot verlaging der salarissen en loonen van het gemeentepersoneel,welke daarvoor in aanmerking komen. Ik heb zulks de vorige vergadering reeds ge zegd, dus ik behcef niet meer te herhalen,dat de salarissen en loo nen van het gemeentepersoneel ver uitgaan boven de salarissen en Iconen in het particuliere bedrijf. Het gaat m.i. niet op,dat de gemeente-salarissen en loonen kunstmatig op peil worden gehouden, ten koste der belastingbetalers,wier inkomen sterk gedaald is. Ik twijfel er niet aan,of ieder raadslid,dat zich geroepen voelt de algemeene belangen der belastingbetalers te behartigen,zal dat met mij eens zijn. Reden waarom ik zoo vrij ben den raad dit voorstel aan te bieden: A. De salarissen en loonen van het gemeentepersoneel te verlagen als volgt:

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1933 | | pagina 16