- 29 -
De heer ÏÏALDER merkt op, dat, wanneer deze school telkens tekort
komt, ze ook geen bestaansrecht heeft.
De heer BEKEER zegt, dat deze school al lang getoond heeft be
staansrecht te hebben.
De hp er SIMONS wijst er op, dat de subsidie eigenlijk niet ver
hoogd wordt, maar verlaagd, wanneer men nagaat, dat vroeger 1500,
meer dan 100,per leerling. Nu wordt slechts 100,per leer
ling voorgesteld./ gegeven werd VDor leerlingen, hetwelk neerkwam op
De heer ËUSTERS vraagt of, wanneer de subsidie verhoogd wordt,
de schoolgelden dan ook nog met 20^ moeten worden verhoogd.
Wethouder VAN HASSELT zegt, dat het de bedoeling is om die ver
hooging van het schoolgeld er dan af te doen.
De heer BECHT is over het algemeen van meening, dat, wanneer eer.
bepaalde groep van menschen een bijzondere school wil hebben deze
er dan ook voor moet betalen, maar in dit geval moet men toch voor
zichtig zijn, omdat bij niet verhooging der subsidie het gevaar
bestaat, dat de H.H. S. zal worden opgeheven, en dat acht spreker
niet in het belang der gemeente* Dat de kosten voor een lyceum zoo
hoog zouden zijn, gelooft spreker niet. Overigens moet men niet
vergeten, dat het gemeentebestuuf dan grond voor de school goed-
kooper gegeven heeft uit commercieele overwegingen, omdat de gemeen
te daar zelf voordeel in zag voor den verkoop van de overige gron
den. Ook voor de daar s taande kerk werd de grond goedkooper gege
ven, omdat men overwoog, dat bij een school en een kerk vanzelf ook
huizen zouden worden gebouwd, en de grond daardoor in waarde zou
etijgen.
Spreker kan zich dan ook vereenigen met het voorstel om een sub
sidie te geven van 100,per leerling.
Wethouder JUTEN wil in afwijking met de vorige sprekers, die le
subsidie willen verhoogen, een ander geluid laten hooren. Sprek -
is het met de opmerking van den heer Bekker, dat de Katholieke'.".;
die zaak van een ander standpunt bekijken en daarom voor verhoog ng
van de subsidie moeten zijn, niet eens, al acht spreker zich to.it
minstens even goed Katholiek als de heer Bekker. De gemeente Bjr-
gen-op-Zoom heeft voor deze school door het geven van grond tegen
kostprijs al heel wat gedaan. Wanneer de gewone verkoopprijs in
rekening gebracht zou zijn, dan zou de gemeente van dien grond een
hédrag van 4o.OOO,meer ontvangen hebben. Tegenover de opmer
king, als wordt er vanzelf in de omgeving van een school meer ge
bouwd, zou spreker willen aanhalen, dat ook het tegenovergestelde
het geval kan zijn, omdat aan het feit, dat er een school in de
buurt is, ook veel gebreken zitten. Dat argument heeft naar spre
kers meening dus weinig kracht. Behalve echter dat de gemeente den
grond tegen kostprijs overgegeven heeft, heeft zij rond de school
ook nog een trottoir moeten aanleggen, waarvan de kosten 5000,
bedroegen. Bij de andere perceelen was de aanleg van een trottoir
overal begrepen in den kostprijs van den grond, zoodat we hier ten
slotte een bedrag van ^5*000,hebben toegegeven. Wanneer men dao
berekent tegen een rente van yj0f maakt dat ook ieder jaar een bedrag
uit van 225O,—Spreker zou dit alles hier niet naar voren bren
gen, wanneer hij niet overtuigd was, dat de dekking van het tekort
op de school wel op een andere wijze te vinden is. Zoo staat er o.a.
op de exploitatierekening een bedrag van 11000,aan huur van
het gebouw. Dat is naar sprekers meening veel te hoog, maar onder
dit bedrag is ook begrepen rente en aflossing van het kapitaal. Wij
betalen dus op deze manier mee aan het vrijmaken van de schuld
dezer school, die tenslotte geheel aan de vereeniging zal komen
met de gelden van de gemeente. Op de tweede plaats wijst spreker er
op, dat in de rekening ook een post is opgenomen van 3500*
welke betaald moeten worden omdat men te veel kapitaal heeft opge
nomen, wat- weer kwam door het feit, dat de s chool veel te duur en
te kostbaar werd ingericht. Ook de post voor kantoorbehoeften en
telefoon komt spreker veel te hoog voor, evenals de post van 3 50*
voor onderhoud van den tuin, waarop reeds gewezen is. Door bezuini
ging zal hier heel wat bereikt kunnen worden. Spreker kan er zich
dan ook niet mee vereenigen om de subsidie met 2500,te verhoo
gen. Hij zou daarvoor wel te vinden zijn, wanneer de gemeente die
2500,kon geven in tweede hypothecair verband, waardoor ten
slotte de school eigendom van de gemeente zou worden inplaats van
par ti culieren.