- 16 -
Gezien den f inanci eelen toestand der gemeente en de moeilijkheden
op de geldmarkt zal de raad hegrijpen, dat het in dezen tijd zeer
moeilijk is om voor een dergelijk werk een bedrag van 4*5000,
bij elkaar te krijgen. Bij die overdenkingen dan ook, hoe men uit
die moeilijkheden moest komen, kv/am de gelukkige ingeving, zooals
spreker het zou willen uitdrukken, dat er nog oude plannen waren
voor een betonnen brug. En van die plannen was datgene, dat de
raad thans gezien heeft, het beste en het voordeeligste, omdat
dit plan kon worden uitgevoerd voor 21000, Men bespaart daar
door een bedrag van 24-000,en krijgt dan een mooie brug met
een middengedeelte van 9 en aan weeiszijden een weg voor voet
gangers van 3 breedte. Wanneer vandaag het besluit door den
raad genomen wordt, zal natuurlijk de aannemer - de bekende firma
Albou?/ uit Breda - spoedig met het werk beginnen en zullen aan dat
werk 15 arbeiders gedurende een twaalftal weken het normale loon
kunnen v er dienen grotto ch ookweer een voordeel is. Bovendien heeft
de gemeente het voordeel, dat, als die brug daar is, de daar lig
gende gronden van de gemeente ook weer gemakkelijker verkocht zul
len worden, waardoor weer eenige verbetering kan komen ten aanzien
van de werkloosheid in de bouwvakken. Bij het maken van een dam-
brug zit in den post van I5OOO,voor het maken van duikers ook
nog arbeidsloon, maar daaraan kunnen alleen vakmenschen worden t e
xverk gesteld. Als compensatie voor het bezwaar, dat bij het maken
van een b ^tonbrug minder werkloozen te werk gesteld kunnen worden,
hebben B W nog het plan naar voren gebracht om een brug te maken
aan het Ravelijn en den dam daar op te ruimen. B W waren eerst
ook van meening er een ijzeren brug te leggen, maar daar kwam de
commissie voor monumentenzorg tegen op, die van oordeel was, dat
daar een eikenhouten brug moest komen met jukken, zooals die waar
schijnlijk vroeger geweest is. Voor zoover dit mogelijk is, zal
het materiaal daarvoor worden geleverd door de vaklieden uit de
gemeente. De heer Schuyl moet niet vergeten, dat juist dit werk
aan het Ravelijn is voorgesteld als compensatie voor de mindere
werkgelegenheid aan een betonbrug over de Zoom. Men krijgt hier
door een mooi object voor de werkverschaffing bij en men kan ge
rust zeggen dat daardoor dat geheele stadsgedeelte verfraaid wordt.
De heer Schuyl kan er verder van overtuigd zijn, dat ook B W
zeer goed begrijpen, dat er voor de werkloozen zooveel mogelijk
werk gezocht moet worden, maar het college moet daarbij ook reke
ning houden met de financiën der gemeente. Spreker hoopt tenslotte
dat de raad zich zal vereenigen met het voorstel van Burgemeester
en Wethouders.
De heer MUSTERS vraagt, of hier in de stad geen enkele firma
is, die oen dergelijke brug kan maken? Spreker vraagt dit speci
aal om onaangenaamheden hieromtrent te voorkomen.
Wethouder 3CHEFFELAAR zegt, dat dit niet het geval is. Dit werk
is voor speciale bctonmaatschappi jen.
De heer BECHT vraagt stemming over het voorstel van Burgemeester
en Wethouders.
De heer SCHUYL wil zijn stem motiveeren. Spreker zou misschien
ook geweest zijn voor de voorstellen, zooals die thans door B W
gedaan worden, als hij maar voldoende gelegenheid gehad had om zich
daarvan op de hoogte te stellen. Hij wordt nu echter voor een be
slissing gesteld, waarvan hij do strekking niet ten volle kent.
Het gaat er hier niet om, of de voorstellen van den heer Juten of
van anderen komen, voor spreker gaat het er om, of do voorstellen
in het belang der gemeente zijn, en naar zijne meening kan de
raad hier niet dadelijk de draagwijdte van overzien.
Wethouder JUT EK merkt op, dat hij het voorstel hier namens het
college van B W naar voren gebracht heeft.
De heer SCHUYL zegt, dat het hem onverschillig laat van wie het
voorstel komt. Hij eischt echter als lid van den raad, dat hij
zich volkomen op de hoogte heeft kunnen stellen, voor hij zijn
stem uitbrengt, en daartoe heeft hij in deze niet de gelegenheid
gehad. Op grond daarvan zal spreker zijn stem dan ook uitbrengen
tegen het voorstel van Burgemeester en Wethouders.
De heer 3ECHT blijft van meening, dat een dambrug het beste is.