- 9 - dan ook dikwijls werken moeten worden uitgevoerd, waardij men derge lijk materiaal niet kan missen, en naar sprekers meening zal het voor de gemeente heel wat voordeeliger zijn zelf smalspooraan te koopen inplaats van het te huren. Als spreker zich niet vergist,-kost dat materiaal per week 2,50 aan huur. Wanneer men het een jaar zou ge bruiken, zou men het dus van zichzelf kunnen hebben. De VOORZITTER merkt op, dat alles, wat de gemeente thans aan dit materiaal in gebruik heeft, gekocht is. De heer LOOS zegt dit wel te weten. Bij huur komt vaak echte- nog een nevenrekening van zoekgeraakte bouten, rails welke stuk gegaan is enz. Dat kost dus altijd veel. Spreker gelooft, dat de gemeente op het oogenblik de beschikking heeft over 900 M. smalspoor, maar wan neer we zien naar de werken, welke de gemeente nog heeft uit te voe ren, dan is hij van meening, dat het geen overbodige luxe zou zijn, wanneer zij de beschikking zou hebben over een paar duizend meter van dat smalspoor. De werkloosheid is dit jaar erg groot en naar sp kers meening zal dit ook volgend jaar nog wel het geval zijn. n ver band met het groote nut van het bezit van smalspoor, is spreker aa ook van oordeel, dat de gemeente daar nog best wat van zou kunnen ge bruiken en daarom doet hij net voorstel om Burgemeester en e te machtigen om nog 2000 M. Smalspoor met de noodige kipkarretjes aan te schaffen. De heer MUSTERS meent, als hij den heer Loos goed begrepen heelt, dat deze in zijn betoog doelde op het smalspoor, dat aan het ua stersch Laag gebruikt wordt. Naar spreker gehoord heeft is het ae ce doeling om dat spoor ook voor het Volkspark te gebruiken. Door op het voorstel van den heer Locsin te gaan, zou men dus bereiken, dat nie telkens het materiaal van het eene naar het andere werk vervoerd be hoeft te worden. Dit is te meer wenschelijk waar, in verband met de groote werkloosheid, twee of drie werken tegelijk onderhanden geno men worden. T Wethouder JUTEN zegt, dat de opmerking van den heer Loos over het nut van smalspoor inderdaad juist is, dat is herhaalde ^alen gebleken bij de werken, welke moesten worden uitgevoerd. Vroeger^ werd dat smalspoor altijd gehuurd, doch nu de laatste jaren het ge meentebestuur steeds met het werkloozenvraagstuk zit en dit als het ware een nachtmerrie is geworden, kwam het hurenvan dit spoor voor de werken aan de werkverschaffing te duur uit. Wij zijn hoe langer hoe meer gaan prakkezeeren, hoe we de raenschen op een voor de ge meente voordeeligste manier steeds aan den gang konden houden. Andere gemeenten hadden nog een suikerfabriek, waar ze vele wer loo- zen konden plaatsen, doch waar dit hier niet het geval was moesten wij veel vroeger met de werktferschaffing oeginnen. Omdat er zooveel werken waren, waar men smalspoor noodig had, kwam steeds meer de wenschelijkheid naar voren om dat voor da gemeente zelf aan te scna fen. Door het stijgen van het aantal werkloozen, werd het noodig, dat twee, zelfs drie werken tegelijk werden aangepakt. Zoo is men begonnen aan den weg door t Halstersch Laag, die ongeveer 1400 lang is, verder aan het schoonmaken van het Park, wel* laatste werk den Dienst van Openbare Werken veel zorgen baart. Immers men moet er dag en nacht op bedacht zijn, dat het water van de Zoom, dat in de zen tijd van het jaar toch steeds zeer hoog staat niet terug in Park loopt. Daaraan ook is het te wijten, dat het nog wel eenigen tijd zal duren, voor men met het smalspoor aan het park zal kunnen beginnen. Zooals spreker zeide, was het hureil van Bmalspoor ^oor deze werken te duur en daarom werd door het College van B W beslo ten eer6t om 500 M. en later nog M-OO M. smalspoor met de noodige wissels en kipkarretjes aan te koopen, zoodat men op het oogenblik de beschikking hoeft over 900 M. smalspoor. Wat betreft dat men Dij het werk aan den weg naar het Halstersch Laag meer smalspoor zou kunnen gebruiken, wil spreker er op wijzen, dat, voordat met dien weg werd begonnen, er besprekingen zijn gevoerd met de aangelanden. Daarbij werd ons toegezegd, dat de belanghebbenden hun paard en kar zouden beschikbaar stellen voor den aanvoer van het materiaal,Nu spijt het spreker hier te moeten zeggen, dat die b el a^hebb enden hun toezegging niet zijn nagekomen. Enkele goeden niet te na ge p ken, waaronder ook de heer Loos, lieten zij ons in den steek. nu het voorstel van den heer Loos betreft, zou spreker or op willen wijzen, dat hoe meer materiaal wij zullen aanschaffen, hoe b9"te het werk ook zal vlotten en hoe vlugger het dus gereed zal "JJj. maar aaar staat tegenover, dat zulks in dit geval nie^ rvinnzen is» Wij moeten naar werk zoeken en wel handwerk voor de werkloo I

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1931 | | pagina 9