- 46 -
separeeren en opvoeden in eigen kringetjes brengt naar zijn
meening den menschen niet veel goeds. De onkosten van het onder
wijs zijn toch al hoog genoeg. Spreker kan zich tenslotte in
denken, dat een bepaalde groep menschen een eigen school wenscht,
maar dan moet men de kosten daarvan toch niet op de gemeenschap
schuiven. Als Mevrouw Breedvelt het voorstel doet om de subsidie
tot f,5000,te verlagen, zal hij dat gaarne steunen, en anders
zal hij zelf dat voorstel doen.
De heer VERBIEST wijst op het onderwijs van vroeger, toen er
nog geen bijzonder onderwijs was. Alles zat toen naast elkaar
en de kosten waren zeer gering, terwijl de beste leerlingen een
pak cf zes zakdoeken als prijs kregen. Toen was ieder tevredeh
en was er algemeens eensgezindheid. Tegenwoordig gaat dat alle
maal niet meer en maakt men paleizen^van de scholen, maar de
maatschappij kan dat op den duur niet blijven dragen. Er mag dan
ook gerust een voorstel gedaan worden om die kosten te vermin
deren en spreker zal een voorstel om die subsidie terug te
brengen tot f.5000,— dan ook steunen.
De VOORZITTER zegt deze kwestie toch uit een ander oogpunt
te bezien, Bij de wet is nu eenmaal uitgemaakt, dat elke richting
haar eigen onderwijs mag hebben, terwijl tevens is bepaald welke
kosten door de gemeente moeten worden betaald. Ook het middelbaar
onderwijs heeft zeer zeker recht op onzen steun. Spreker wil voor
wat de R.K.H.B.S* betreft nog wel mededeelen, dat hij momenteel
bezig is om te trachten het onderwijs daar om te zetten in dat voor
lyceum, omdat hot op den duur toch die richting uit moet. En dat
zou voor de gemeente toch een groote teooruitgang zijn. Het College
van B W is er dan ook niet voor cm deze subsidie te verminderen.
Mevrouw BREEDEELT is het niet eens met de zienswijze van don
Voorzitter. Uit een oogpunt van rechtvaardigheid wil spreekster
deze subsidie dan ook terugbrengen op f.5000,--, waarvan zij een
voorstel maakt. Wat de mededeeling van den Voorzitter betreft
omtrent zijne pogingen om die school om te zetten in een lyceum,
gelooft spreekster niet, dat daar succes mee bereikt zal worden.
De VOORZITTER zegt dat nog niet zoo direct te kunnen zeggen.
Wethouder JUTEN merkt op, dat de vergelijking welke door"Mevr.
Breedvelt is gemaakt, niet opgaat. De Rijks H.B.S hier was oor
spronkelijk een 3 jarige. Later is die omgezet in een vijfjarige
waarvoor de gemeente toen heel wat over gehad heeft. De grond
voor dat gebouw is toen gratis beschikbaar gesteld, terwijl er
nog een subsidie van f.2000,gegeven werd in de kosten van
het onderwijs.
Mevrouw BREEDVELT zegt, dat ook de grond voor de R.K.H.B.S.
ook aan vee}, verminderden prijs is gegeven. Overigens gelooft
spreekster toch niet, dat het de bedoeling van den heer Juten is
om die schenking nu nog te laten gelden. Naar spreeksters meening
is bovendien niet de grond, maar het gebouw cadeau gedaan en dat
is nu al 48 jaar geleden, zoodat die waarde al lang geamortiseerd
is.
Wethouder JUTEN zegt, dat de grond is gegeven en die grend thans
heel wat meer waard is dan toen. De R.K, H.B.S. heeft den grond
tegen verminderden prijs gekregen en daarom is sprekor er ook
niet voor om deze subsidie te verhoogen, maar hij, is ock niet voor
verlaging.
De heer SIMONS zegt, dat, toen voor den eersten keer een sub-
sidie van f.7500,-- aan de R.K.H.B.S. werd gegeven, dit neerkwam
op ruim f.100,— per leerling. Het aantal leerlingen is echter
toegenomen, waardoor de subsidie, per leerling berekend, niet meer
komt aan het bedrag van f.100,--. Spreker maakt er een voorstel
van om de subsidie te verhoogen tot f.100,per leerling.
V/aar dit voorstel niet gesteund wordt, kan het niet in stemming
worden gebracht.
Het voorstel van Mevrouw Breedvelt om de subsidie te. ver
minderen tot f.5000,wordt voldoende gesteund en door den Voor
zitter in stemming gebracht, waarbij het wordt verworpen met 7 -
4 stemmen.
Vóór stemden Mevrouw Breedvelt en de heeren Verbiest, Kruize
en Walder.
Tegen stemden de heeren Dikland, Kicpo, Juten, Antheunis. Musters
Simons, Demmors.
Zonder hoofdelijke stemming wordt de post hierna goedgekeurd.
t
II'.