I. J" - 39 - gingen en we waren daardoor in de gelegenheid eenige jongere ambtenaren daarvan te laten profiteeren, aan wie eenige verhooging en salaris werd toegekend. B W hebben zich echter te houden aan de salarisverordening, zooals die door den Raad is vastgesteld, en kunnen daarvan niet afwijken, zoolang die niet is ingetrokken. De heer DIKLAND gelooft, dat men over een algeheale herziening niet verder behoeft te spreken. De mededeeling van den Wethouder van personeelsaangelegenheden, dat het in de bedoeling ligt een vierde afdeeling op te richten, beschouwt spreker eenigszins als een toezegging, dat dan de inrichting öersecretarie zal worden h.rzien en een nieuwe formatie zal krijgen. Spreker heeft gezien, dat een klerk 2e klasse kan komen tot f.1000,en een klerk le klasse tot f.1500,Hij zou nu willen voorstellen, dat een zoodanige regeling werd gemaakt, dat deze stijging tot f.1500, automatisch geschiedde, natuurlijk binnen de formatie. Op deze manier zou men aan de wenschen der lagere ambtenaren tegemoet komen en is het ook voor die menschen mogelijk om over trouwen te gaan denken en een huisgezin te stichten. Wat het volontairstelsel betreft, blijft spreker van meening, dat dit toch zeer gevaarlijk is en men daarmede zeer voorzichtig moet zijn. Op 't eerste oog lijkt het of men de menschen daarmede een dienst bewijst, doch in werkelijkheid is dat niet zoo en maakt men er slechts ontevreden menschen mee. Wethouder JUTEN zegt, dat voor het voorstel van den heer Dikland v/el iets te zeggen zou zijn, maar men zou dan toch ook een extra vergoeding moeten hebben voor diploma. De heer DIKLAND zou die vergoeding dan toch heel laag willen houden, want naar zijn overtuiging heeft men aan een practisch ontwikkeld man veel meer dan aan iemand met vele diploma's zonder practijk. Mevrouw BREEDVELT is ook van meening, dat men niet te veel waarde aan diploma's moet hechten. De heer WALDER merkt nog op, dat het geheele systeem in de salarisverordening niet goed is. Zoo duurt de bevordering ook veel te lang. Vr0eger was de termijn van minimum tot maximum 5 jaar, terwijl daar nu 8 jaar ower gedaan moet worden. Daar zit, toch geen vooruitgang in. Wethouder KIEPE zegt even met het College van B w te hebben geconfereerd en naar aanleiding daarvan het voorstel te doen, om B W te machtigen in de volgende raadsvergadering met voor stellen te komen betreffende de nieuwe formatie der secretarie en herziening van salarissen ook voor de andere administratieve ambtenaren. De heer WALDER vraagt, hoe men dan met de onbillijkheid ten opzichte van den heer Mazairac denkt te doe^y,n Wethouder KIEPE zegt, dat men die kwestie,/ook nader onder het oog kan zien. De heer MUSTERS zegt zich wel met het door den heer Kiepe gedane voo-rstel te kunnen vereenigen. De heer KRUIZE merkt nog op, dat deze kwestie ook besproken is in de commissie voor het onderzoek der begrooting. Het was de be doeling de salarissen, die vrij kwamen, te verdeelen over de andere ambtenaren en daarbij op de eerste plaats aan die met een laag salaris. Er is in de commissie niet gesproken over een algemeene salarisherziening. Hetgeen door den heer Antheunis naar voren is gebracht, is naar sprekers meening dan ook de bedoeling van de ge heele commissie. De VOORZITTER vraagt dan, of de Raad zich met het door den heer Kiepe gedane voorstel kan vereenigen en het Dag. -^estuur dan in de volgende vergadering met voorstellen komt. De heer DEMMERS zegt zijn voorstel te zullen intrekken, als B W toezeggen, dat zij in de volgende vergadering met voorstellen iot herziening zullen komen. De heer ANTHEUNIS zegt op die voorwaarde zijn voorstel ook te zullen intrekken. De VOORZITTER zegt, dat die toezegging er nu is. De heer Demmers en Antheunis trekken daarop hunne voorstellen ih. Zonder hoofdelijke stemming wordt dan de post, vermeld onder volgnummer 15, goedgekeurd.

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1931 | | pagina 50