I. J"
- 39 -
gingen en we waren daardoor in de gelegenheid eenige jongere
ambtenaren daarvan te laten profiteeren, aan wie eenige verhooging
en salaris werd toegekend. B W hebben zich echter te houden aan
de salarisverordening, zooals die door den Raad is vastgesteld, en
kunnen daarvan niet afwijken, zoolang die niet is ingetrokken.
De heer DIKLAND gelooft, dat men over een algeheale herziening
niet verder behoeft te spreken. De mededeeling van den Wethouder
van personeelsaangelegenheden, dat het in de bedoeling ligt een
vierde afdeeling op te richten, beschouwt spreker eenigszins als
een toezegging, dat dan de inrichting öersecretarie zal worden
h.rzien en een nieuwe formatie zal krijgen. Spreker heeft gezien,
dat een klerk 2e klasse kan komen tot f.1000,en een klerk
le klasse tot f.1500,Hij zou nu willen voorstellen, dat een
zoodanige regeling werd gemaakt, dat deze stijging tot f.1500,
automatisch geschiedde, natuurlijk binnen de formatie. Op deze
manier zou men aan de wenschen der lagere ambtenaren tegemoet
komen en is het ook voor die menschen mogelijk om over trouwen
te gaan denken en een huisgezin te stichten.
Wat het volontairstelsel betreft, blijft spreker van meening,
dat dit toch zeer gevaarlijk is en men daarmede zeer voorzichtig
moet zijn. Op 't eerste oog lijkt het of men de menschen daarmede
een dienst bewijst, doch in werkelijkheid is dat niet zoo en
maakt men er slechts ontevreden menschen mee.
Wethouder JUTEN zegt, dat voor het voorstel van den heer
Dikland v/el iets te zeggen zou zijn, maar men zou dan toch ook
een extra vergoeding moeten hebben voor diploma.
De heer DIKLAND zou die vergoeding dan toch heel laag willen
houden, want naar zijn overtuiging heeft men aan een practisch
ontwikkeld man veel meer dan aan iemand met vele diploma's zonder
practijk.
Mevrouw BREEDVELT is ook van meening, dat men niet te veel
waarde aan diploma's moet hechten.
De heer WALDER merkt nog op, dat het geheele systeem in de
salarisverordening niet goed is. Zoo duurt de bevordering ook veel
te lang. Vr0eger was de termijn van minimum tot maximum 5 jaar,
terwijl daar nu 8 jaar ower gedaan moet worden. Daar zit, toch geen
vooruitgang in.
Wethouder KIEPE zegt even met het College van B w te hebben
geconfereerd en naar aanleiding daarvan het voorstel te doen,
om B W te machtigen in de volgende raadsvergadering met voor
stellen te komen betreffende de nieuwe formatie der secretarie
en herziening van salarissen ook voor de andere administratieve
ambtenaren.
De heer WALDER vraagt, hoe men dan met de onbillijkheid ten
opzichte van den heer Mazairac denkt te doe^y,n
Wethouder KIEPE zegt, dat men die kwestie,/ook nader onder het
oog kan zien.
De heer MUSTERS zegt zich wel met het door den heer Kiepe gedane
voo-rstel te kunnen vereenigen.
De heer KRUIZE merkt nog op, dat deze kwestie ook besproken is
in de commissie voor het onderzoek der begrooting. Het was de be
doeling de salarissen, die vrij kwamen, te verdeelen over de andere
ambtenaren en daarbij op de eerste plaats aan die met een laag
salaris. Er is in de commissie niet gesproken over een algemeene
salarisherziening. Hetgeen door den heer Antheunis naar voren is
gebracht, is naar sprekers meening dan ook de bedoeling van de ge
heele commissie.
De VOORZITTER vraagt dan, of de Raad zich met het door den heer
Kiepe gedane voorstel kan vereenigen en het Dag. -^estuur dan in de
volgende vergadering met voorstellen komt.
De heer DEMMERS zegt zijn voorstel te zullen intrekken, als B
W toezeggen, dat zij in de volgende vergadering met voorstellen iot
herziening zullen komen.
De heer ANTHEUNIS zegt op die voorwaarde zijn voorstel ook te
zullen intrekken.
De VOORZITTER zegt, dat die toezegging er nu is.
De heer Demmers en Antheunis trekken daarop hunne voorstellen ih.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dan de post, vermeld onder
volgnummer 15, goedgekeurd.