14 Door Mevrouw Breedvelt is verder een opmerking gemaakt over dieren mishandeling, maar spreker zou daarop willen antwoorden, dat de Parallelweg met zijn steile taluds toch geen weg is cm er met zware vrachten door te gaan, Het is toch heel begrijpelijk, dat de paarden met zware vrachten niet tegen die helling op kunnen, zoodat men noodgedwongen daar soms dierenmishandeling krijgt. Wat nu betreft de algeheele verbetering van den Parallelweg, zegt spreker, dat B W ook al eens het plan hebben gehad om dien weg in z'n geheel te verharden. Dat zou de gemeente echter, vranneer dier verharding in keien zou geschieden, tweernal f.60.000,of in totaal f.120.000,kosten! En wanneer men dan weet, dat dit een weg is die niet eens het eigendom is van de gemeente, maar van de Spoorwegen, die op een gegeven oogenblik zouden kunnen zeggen, dat zij den weg noodig hebben voor uitbreiding, dan zal men het toch met spreker eens zijn, dat het zeer gevaarlijk zou zijn tot een zoodanige verharding over te gaan. Een afdoende verhaöding zal dan ook naar sprekers meening op grond van die kosten en be zwaren niet mogelijk zijn. Iets anders is natuurlijk een voor lopige verharding van dien weg. Daarvoor zou het College misschien wel te "Einden zijn. Bij het plan tot verharden met keien kwam bovendien nog het bezwaar, dat het wel eens zou kunnen gebeuren, als die weg verhard wa^,dat daardoor het verkeer buiten Bergen op Zoom om werd geleid. En dat zou toch zeker niet zijn in het belang van den middenstand. Wanneer de Raad er echter genoegen mee wil nemen, dat die weg wat opgeknapt wordt, dan kanspreker wel zeggen, dat hij daar geen bezwaar tegen heeft en wil hij dat wel ter sprake brengen in de vergadering van het College van B W. Hij gelooft niet, dat er voorloopig meer gedaan kan worden. Mevrouw BREEDVELT meent, dat al is de weg eigendom van de Spoorwegen, hij toch onder beheer staat van de gemeente en deze toch de verplichting heeft om dien weg in een zoo goed mogelijken toestand te houden. Dat door een verharding van dien weg het verkeer buiten de gemeente om zou worden geleid, is voor spreekstei geen motief, en dat weegt naar hare meening ook niet op tegen de behangen der bewoners van dien weg. Wethouder JUTEN merkt op, dat B W zooveel mogelijk rekening hebben gehouden met de belangen der bewoners. Daarom is daar ook een trottoir aangelegd. De VOORZITTER meent, dat de Parallelweg toch geen weg is om ^et auto's door te rijden. fylevrouw BREEDVELT zogt, dat het toch meermalen voorkomt, dat menmet een geladen auto door dien weg moet. Wethouder JUTEN is van meening, dat als de Raad de richting uit wil. gaan van verbetering en verharding van wegen als de Parallelweg dan nog gerust eenige duizenden meters landweg kunnen worden ver hard, maar dan is het leed voor de gemeente niet te overzien. Spreker is het er mee eens, dat de Parallelweg verbeterd moet wor den, maar men kan daar toch geen f.120.000,-- aan gaan besteden. Mevrouw BREEDVELT zegt, dat als de Voorzitter haar de toezeggin 7 geeft, dat de weg zoo doelmatig mogelijk zal worden opgeknapt, zij daar genoegen mee zal nemen. De VOORZITTER doet dan de gevraagde toezegging. De heer VERBIEST vraagt, of niet met de Nederlandsche Spoor wegen kan worden onderhandeld om een bijdrage te verkrijgen in de kosten van verharding van dien weg. De VOORZITTER zegt, dat met de Spoorwegen al verschillende malen een bespreking heeft plaats gehad, doch er is niet veel succes mee te bereiken. Wethouder JUTEN merkt op, dat thans toch aan den Raad is toe gezegd, dat de weg zoo doelmatig mogelijk zal worden verbeterd. De heer MUSTERS wijst er op, dat Mevrouw Breedvelt groot gelijk heeft en de toestand van dien weg inderdaad onhoudbaar is. Spreker komt er dikwijls langs en er ie .met een paard en wagen of een autc zelfs bijna niet door te komen. De VOORZITTER begrijpt niet, hoe men er destijds toe gekomen is om dien weg bij de gemeente in beheer te nemen. Wat de verharding betreft, merkt spreker op, dat men tegenwoordig in vele zandwegen auto's van bakkers e.a. ziet, maar daarom kan men er toch nog niet toe overgaan cm dergelijke wegen nu maar direct te verharden. - V

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1931 | | pagina 104