14
Door Mevrouw Breedvelt is verder een opmerking gemaakt over dieren
mishandeling, maar spreker zou daarop willen antwoorden, dat de
Parallelweg met zijn steile taluds toch geen weg is cm er met
zware vrachten door te gaan, Het is toch heel begrijpelijk, dat
de paarden met zware vrachten niet tegen die helling op kunnen,
zoodat men noodgedwongen daar soms dierenmishandeling krijgt. Wat
nu betreft de algeheele verbetering van den Parallelweg, zegt
spreker, dat B W ook al eens het plan hebben gehad om dien weg
in z'n geheel te verharden. Dat zou de gemeente echter, vranneer
dier verharding in keien zou geschieden, tweernal f.60.000,of in
totaal f.120.000,kosten! En wanneer men dan weet, dat dit een
weg is die niet eens het eigendom is van de gemeente, maar van de
Spoorwegen, die op een gegeven oogenblik zouden kunnen zeggen,
dat zij den weg noodig hebben voor uitbreiding, dan zal men het
toch met spreker eens zijn, dat het zeer gevaarlijk zou zijn tot
een zoodanige verharding over te gaan. Een afdoende verhaöding
zal dan ook naar sprekers meening op grond van die kosten en be
zwaren niet mogelijk zijn. Iets anders is natuurlijk een voor
lopige verharding van dien weg. Daarvoor zou het College misschien
wel te "Einden zijn. Bij het plan tot verharden met keien kwam
bovendien nog het bezwaar, dat het wel eens zou kunnen gebeuren,
als die weg verhard wa^,dat daardoor het verkeer buiten Bergen op
Zoom om werd geleid. En dat zou toch zeker niet zijn in het belang
van den middenstand. Wanneer de Raad er echter genoegen mee wil
nemen, dat die weg wat opgeknapt wordt, dan kanspreker wel zeggen,
dat hij daar geen bezwaar tegen heeft en wil hij dat wel ter sprake
brengen in de vergadering van het College van B W. Hij gelooft
niet, dat er voorloopig meer gedaan kan worden.
Mevrouw BREEDVELT meent, dat al is de weg eigendom van de
Spoorwegen, hij toch onder beheer staat van de gemeente en deze
toch de verplichting heeft om dien weg in een zoo goed mogelijken
toestand te houden. Dat door een verharding van dien weg het
verkeer buiten de gemeente om zou worden geleid, is voor spreekstei
geen motief, en dat weegt naar hare meening ook niet op tegen de
behangen der bewoners van dien weg.
Wethouder JUTEN merkt op, dat B W zooveel mogelijk rekening
hebben gehouden met de belangen der bewoners. Daarom is daar
ook een trottoir aangelegd.
De VOORZITTER meent, dat de Parallelweg toch geen weg is om
^et auto's door te rijden.
fylevrouw BREEDVELT zogt, dat het toch meermalen voorkomt, dat
menmet een geladen auto door dien weg moet.
Wethouder JUTEN is van meening, dat als de Raad de richting uit
wil. gaan van verbetering en verharding van wegen als de Parallelweg
dan nog gerust eenige duizenden meters landweg kunnen worden ver
hard, maar dan is het leed voor de gemeente niet te overzien.
Spreker is het er mee eens, dat de Parallelweg verbeterd moet wor
den, maar men kan daar toch geen f.120.000,-- aan gaan besteden.
Mevrouw BREEDVELT zegt, dat als de Voorzitter haar de toezeggin
7 geeft, dat de weg zoo doelmatig mogelijk zal worden opgeknapt, zij
daar genoegen mee zal nemen.
De VOORZITTER doet dan de gevraagde toezegging.
De heer VERBIEST vraagt, of niet met de Nederlandsche Spoor
wegen kan worden onderhandeld om een bijdrage te verkrijgen in
de kosten van verharding van dien weg.
De VOORZITTER zegt, dat met de Spoorwegen al verschillende
malen een bespreking heeft plaats gehad, doch er is niet veel
succes mee te bereiken.
Wethouder JUTEN merkt op, dat thans toch aan den Raad is toe
gezegd, dat de weg zoo doelmatig mogelijk zal worden verbeterd.
De heer MUSTERS wijst er op, dat Mevrouw Breedvelt groot gelijk
heeft en de toestand van dien weg inderdaad onhoudbaar is. Spreker
komt er dikwijls langs en er ie .met een paard en wagen of een autc
zelfs bijna niet door te komen.
De VOORZITTER begrijpt niet, hoe men er destijds toe gekomen is
om dien weg bij de gemeente in beheer te nemen. Wat de verharding
betreft, merkt spreker op, dat men tegenwoordig in vele zandwegen
auto's van bakkers e.a. ziet, maar daarom kan men er toch nog
niet toe overgaan cm dergelijke wegen nu maar direct te verharden.
- V