r;:''X
v - b- 0-^.0 h
-no-d o n.
j /ill X0 a
xin y.ixcl~
V; a ml. T iv: crC'
17-
Eenigen tijd. geleden werd aan Openbare Werken aangeboden de brikvan
de Kerk te Nieuw Borgvliet. De aannemer bood aan de grove brik klein
te slaan, de gemeente kon dan gratis overdie brik beschikken. De hoeveel
heid bedroeg pl.m. 4-00 karren. De Dienst van Openbare Werken adviseerde
die brik als waardeloos voor de gemeente en ging op di t zeer aanneme
lijke voorstel niet in. Ik schat de waarde van de brik voor de gemeente,
die steeds brik voor haar buitenwegen nuttig kan gebruiken, niet gering.
Het niet aanvaarden van deze gratis aanbieding is gering geschat mirt
stens 5 a 60C,schade.
De gemeente Woensdrecht, niet in het bezit van een Directeur-inge
nieur en Adviseur van Gemeentewerken was zoo verstandig dit cadautje
te aanvaarden.
Dit jaar werd een onderhandsche aanvraag gedaan voor het verharden
van den Oosterboulevard en Parkweg, ter .gezamenlijke oppervlakte van
525O 112, aan 4- bekende firma's hier te lande:.- Verschillende aanbiedin
gen kwamen in, en in verschillend materiaal.
De firma Zanen schreef in voor 2,30 per M2 in teermacadam, te
bewerken in twee lagen, en 500,voor het walsen van de onderbaan,
de materialen voor aanvulling dier onderbaan nabij het werk door de
gemeente te leveren. Deze aanbieding kwam op den 9de van de maand in.
Op den 14-de dier maand kwam in de opgaaf van den heer van Dijk,
alhier, voor 2,30 per M2, dus dêzelfde prijs, met een aanvullend
schrijven, wat ik gaarne even wilde voorgelezen hebben, en waarin de
bepaling was opgenomen, dat al het te kort komend materiaal benoodigd
voor de te walsen onderbaan, in het werk door de gemeente moest worden
geleverd en de plaatsen, waar de wals niet bij kon komen, door gemeente
werklieden moest v/orden gestampt.
Als lid van de Commissie adviseerde ik dit als een onaanecmbare bepa
ling voor de gemeente, iets waarover de Wethouder van Openbare Werken,
de Directeur van Gemeentewerken en de Commissie het niet met mij eens
waren op de Commissie-vergadering, maar later vernam ik dat cr met den
heer van Dijck een accoord was getroffen naar aanleiding van die opmer
king, en kreeg de heer van Dijck 200,meer.
Ik heb echter geconstateerd gedurende het maKen van dien weg, dat
steeds een paar voerlieden en eenige gemeentewerklieden bezig waren
voor het aanrijden en kloppen van puin voor aanvulling van het tekort,
oenoodigd voor de fundeering van den weg.
Op grond dat ik het marchandeeren na de aanbesteding uit den booze
acht en onredelijk ten opzichte van andere soliede inschrijvers, heb ik
dit als een handeling, der gemeente onwaardig afgekeurd. Het gevaar ie
dan ook niet denkbeeldig, dat al deze firma's zich later zullen onthou
den van aanbiedingen op aanvrage van de gemeente Bergen op Zoom, wetend
dat zij slechts prijsmaken voor een ander, een systeem, dat vroeger in
Bergen op Zoom schering en inslag was.
Ik heb betoogd, dat het wenschelijk was, dat van gemeentewege een
goed bestek werd gemaakt, en Jjaar dit bestek dan moest worden ingeschre
ven. De Directeur beweerde dat de wegenbouw op alle gebied zoo nieuw was
dat er geen bestek voor was te maken. Hieromtrent heb ik deze opmerking.
Door den vroegeren Ingenieur van Gemeentewerken reeds was omschreven,
hoe üo wegen te behandelen en het voorstel was toen reeds gedaan tot
het aanschaffen van een betume-ketel en deze wegen te doen uitvoeren
in eigen beheer.
Op 9 Augustus j.l. had de openbare aanbesteding plaats voor de leve
ring van straatkeien, straatklinkers, trottoirbanden, trottoirtegels
en trottoirklinkers, in verschillende perceelen.
Voor de keien kon worden ingeschreven in Qunnast of Zweodsch graniet.
De kopmaat der keien was aangegeven, benevens het stukstal per M2, het
welk bedroeg voor de maten 13/20 hoogstens 34- en voor 12/lg hoogstens
4-1 stuks.
Voor het eerste perceel schreef in de heer van Dijck voor pl.m.
20.C00,in Quenast, terwijl in Zweedsch graniet werd ingeschreven
pl*m. 125,op de massa duurder door een andere firma. Alhoewel naar
mijne meening de ^weedsch granietkei, door zijn stroefheid en zijn
grooter draagvlak ver de voorkeur boven de Quenast verdient, hetwelk
door zeer veel deskundigen op wegengebied wordt erkend, werd geadvi
seerd de gunning te doen in Quenast aan den heer van Dijck.
De Quenast is de kei, die voor verschillende wegen niet -wordt geno
men om de gladheid van het materiaal voor vervoer.
Voor het tweede perceel tot een bedrag van pl.m. 22000, was
ue inschrijver van de Zweedsch granietkei de minste met een verschil
van pl.m. 150,Voor het advies van gunning had de heer van Dijck
7>..: