9- wenscht die ook aan den Raad te houden.Ter verduidelijking licht spreker hierna nog met een schets toe,welke toestanden door eventueele wijzingsbeeluiten kunnen ontstaan. De heer WALDER merkt op,dat het er niet om gaat,of Ged.Staten een wijziging al of niet kunnen afwijzen.Evenmin gaat het om wantrouwen tegenover dit Dag.BestuurDoch dit Dag.Bestuur blijft niet altijd en wie weet,welke uitwassen er door deze bevoegdheid aan Burgemeester en Wethouders te geven,bij een nieuw Dag.bestuur kunnen ontstaan.Om dit te voorkomen,acht spreker het beter,dat wijzigingen in het uitbreidings plan door den Raad moeten worden goedgekeurd,zooals het ook altijd geweest is.Burgemeester en Wethouders benoeven dan daarvoor ook niet de verantwoordelijkheid te dragen of zich er moeilijkheden voor op hals te halen. De heer SCHEFFELAAR stelt voor om van art..2 het sub b en d bepaalde te laten vervallen en aan sub a toe te voegen: verder ingrijpende wijzigingen worden overgelaten aan den Raad. De heer HARMSEN is ook van meening,dat wijzigingen van ingrijpenden aard door den Raad behooren te geschieden. De heer VERBIEST wil voor het sub a en c vermelde aan Burgemeester en Wethouders de bevoegdheid geven voor den tijd van drie jaren. De heer MUSTERS zou de belanghebbenden in de gelegenheid willen stellen om te reclameeren,door het publiceeren van eventueel voor gestelde wijzigingen. Wethouder JUTEN merkt op,dat het voornaamste bezwaar door de ïeaen naar voren gebracht gelegen is in art,2 van het voorstel.Dit artikel is eigenlijk ontstaan door de wijziging van het Woningbesluitwaarvan uit het door spreker reeds aangehaalde artikel 11 blijkt,datBurgemees ter en Wethouders eigenlijk zoo goed als niets te zeggen heoben over wijzigingen in het uitbreidingsplan,doch dit voor het grootste geoeelte is overgelaten aan Ged.Staten .Ter verduidelijking leest spreker het aangehaalde artikel 11 voor.Wanneer aan het voorstel van Burgemeester en Wethouders nog wordt toegevoegd,dat de Commissie voor Openbare Werken moet worden gehoord,kan er naar sprekers meening geen enkel bezwaar meer bestaan°om dat voorstel aan te nemenomdat dan meerdere personen zich over de voorgestelde wijziging uitspreken en bovendien volgens het Woningbesluit ook alle belanghebbenden worden gehoord alvorens het wijzigingsbesluit wordt goedgekeurd. De heer DE JONG zegt,dat uit het gesprokene van den Wethouder slechts blijkt, dat er door Ged. Staten een goede controle op die besluiten van Burgemeester en Wethouders wordt uitgooefend,doch hierom gaat niet het bezwaar van den Raad.Deze wenscht slechts de bevoegdheid voor het aan brengen van ingrijpende wijzigingen aan zich te houden en spreker is van meening,dat dergelijke wijzigingen ook bij den Raad thuis benooren. Spreker meent,dat men het verleggen van een straat toch moeilijk een bleine wijziging kan noomen. De VOORZITTER constateertdat er een strooming m den Raad is tegen art.2 van het voorstelSpreker wil daarom het voorstel van Burgemeester en Wethouders in twee gedeelten in stemming brengen,dus het su 1 en bet sub 2 bepaalde ieder afzonderlijk,met dien verstande,dat aan het^ sdb 2 bepaalde zal worden toegevoegd de clausule: Gehoord de Commissie voor Openbare Werken. Vervolgens brengt de Voorzitter het sub 1 bepaalde m stemming Waarbij dit met algemeene stemmen wordt aangenomen. Alsdan wordt het voorstel van Burgemeester en ethouders, voor wat bet Sub 2 bepaalde betreft,door den Voorzitter m stemming gebracht,en ver-worpen met 10-7 stemmen. Voor stenden de heeren Musters,Demmers,Loos,Simons,Juten,Kiepe Hourer. Tegen stemden de heeren Antheunis,Krui ze,Scheffelaar,Harmsen,Vriens Becht,de Jong,WalderDikland en Verbiest. Bet voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het definitie! Va-ststellen eener herziening van het uitbreidingsplan is dus aangenomen v°or wat het sub I in het concept-besluit bepaalde aangaat,terwijl het ln bat besluit sub II vermelde komt te vervallen. De VOORZITTER merkt op,dat de agenda nu is afgehandeld,en de Raad bus naar huis zou kunnen gaan,doch spreker voelt zich bezwaard om den baad thans heen te laten gaan op grond van zekere omstandigheden,-welke *j een tak van dienst in de gemeente ontstaan of eerlang zullen an':- aan.Spreker bedoelt n.l. de kwestie van den Administrateur bij den

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1928 | | pagina 39