e krijgt namelijk ve„n het Gasthuis ieder jaar een heel groot subsidie,
doordat in het Gasthuis de patiënten der gemeente verpleegd worden voor
f.10, 00 per week.. Op dit bedrag legt het Gasthuis jaarlijks heel wat
o e aaar ae verplegingskos -.e n minstens op f.21,per week zouden
moeten komen. Vooral aan het uitstekend beleid van het College van
Regenten is het te danken,dat zulke lage verplegingskosten zijn bereikt,
erwijl ai t mede te danken is aan de burgers,die hun geld aan die in
stelling hebben geschonken.
het tweede persoonlijk element,dat in de debatten is voorgekomen,
is de machtskv/e s tieMen i 3 het gaan voorste 11e n alsof de bedoeling
van het College van Regenten geweest is om alle macht en medezegging-
schap aan den Raad te ontnemen. Men zal toch wel toegeven, dat, wanneer
er objectief gesproken moet worden,men niet moet beginnen met'de
machtskwestie naar voren te brengen. Door den heer Vriens is zelfs ge
zegd,dat wij den Raad zouden hebben neergehaald.
De heer TRIERS merkt op, dat dit niet zijn woorden zijn,maar die van
De Avonasterwaaruit spreker zijn citaat aanhaalde.
De VOORZITTER zegtdatwann :-,er men zulks tot richtsnoer neemt,men
ook niet objectief kan oordeelcn. Spreker zou een beroep op den Raad
willen doen om bij de verdere debatten de machtskwestie uit te schake
len,en alleen objectief de aanhangige quaestie te bespreken.
Tij hebben volgens art.146 der Gemeentewet alleen maar toe te zien
op het beheer van het bestuur van het Algemeen Burger Gasthuis. En nu
is het alleen maar de vraag op welke wijze dat toezicht het best kan
uitgeoefend worden. Is het nu noodig,dat bij iedere politieke wisseling
in den Raad,ook de leiding en het bestuur van het Algemeen Burger
Gasthuis gewijzigd moet worden9 Spreker meent,dat zoo iets nooit in
het belang van het Gasthuis zijn kan. Spreker weet uit ondervinding,
dat aan het bestuur van dergelijke stichtingen eigenaardige moeilijk
heden verbonden zijn. Er is in een dergelijk bestuur rekening te hou
den met byzondere verhoudingen en met byzondere toestanden. En nu zal
de Raad het- toch wel met mij eens zijn,dat, al is men nog zulk een
eminent raadslid,men daardoor nog de geschiktheid niet heeft om als
Voorzitter van het College van Regenten van het Algemeen Burger Gast
huis op te treden en een dergelijke belangrijke stichting te 'leiden en
te besturen. En men zal spreker toch ook moeten toegeven,dat van den
Voorzitter van elk College een groote invloed op de overige leden uit
gaat. Men moet er rekening mee houden,dat de Voorzitter veel invloed
kan ui toefenen op een goeden gang van zaken,maar door gebrek aan er
varing en aan kennis van de historie der stichting zou die invloed ook
ten kwade kunnen zijn. Ligt het verder op den weg van den Raad om bij
de bestuurstaak de burgerij af te wijzen of moeten we zorgen „dat juist
uit de burgerij de meest daartoe aangev/ezen en meest geschikte per
sonen het gemeentebestuur helpen bij het uitoefenen van zijn bestuurs
taak? Men zal het toch met mij eens zijn,dat we alles doen moeten wat
mogelijk is om te bereiken.dat de belangstellende burgers zooveel
mogelijk deelnemen aan die bestuurstaak. En gelooft men nu,dat de be
langstelling van de burgerij wordt opgewekt door te zeggen: gij moogt
wel zitting nemen in dat college,maar v/e zullen U, zooals de heer
Dikland zei,daarbij een raadslid als dwarskijker thuis sturen,die als
voorzitter van het College zeggen zal wat gij te doen en te laten
hebt. Daarmede zou de belangstelling van de burgers worden gedood.
Spreker moet nu even afdwalen naar aanleiding van de opmerking over
het lang uitblijven van dit voorstel aan den Raad. De heer van As
heeft hierover reeds een gedeeltelijke verklaring gegeven en spreker
wil die even aanvullen. Dit College van B "I heeft zitting sinds
September en om zich in te werken in hun bestuurstaak hebben de leden
van het College hun tijd hard noodig gehad,en zijn er heel wat offers
van deze leden gevergd om alles op tijd afgewerkt te krijgen. Spreker
wijst b.v. op de vergaderingen van B J,die gewoonlijk eiken Dinsdag
gehouden v/orden en waarbij steeds meer dan honderd agendapunten moesten
v/orden afgehandeld, v/aar toe het Cpllege 's morgens van half elf tot
ongeveer half een, en na den middag weer van halft drie tot ongeveer
zeven uur vergaderde. Daarbij komen dan nog de vergaderingen van de
leden van het Dag.Bestuur met de respectievelijke Commissie she t voor
bereiden van verschillende voorstellen en het geregelde context met
de hoofden der verschillende takken van dienst. Er is hard gewerkt
moeten worden. Er moest achterstand v/orden ingehaald en zooals de
heeren aan de stukken,die hier thans liggenkunnen zien,is er veel