5. goeding aan hem zou geven,can zou deze man een dubbele uitkeering krijgen en dat kan toch niet in de bedoeling liggen van het raadsbe sluit. Bovendien vreest spiekerdatals men van Dort een vergoeding zou toekennen,er nog meerdere anderen om een dergelijke uitkeering zullen komen. Als spreker zijn goed hart moest laten spreken,dan zou hij de eerste zijn om dezen man alsnog een vergoeding te geven,maar van Dort heeft er volgens spreker geen recht op en daarom is spreker er ook tegen om hem alsnog eene uitkeering toe te kennen. De heer Y/ALDER meent da; de geheele kwestie hier go.at om het feit, of van Dort georganiseerd was of particulier tegen werkloosheid was verzekerd. In het eerste g^val ka.n men hem volgens het raadsbesluit geen enkele vergoeding neer toe s taanc och in het laatste geval is spreker van meening,dat de gemeente verplicht is om de vergoeding aan van Dort uit te keeren. Spreker heeft uit de stukken echter den indruk gekregen,dat van Dort particulier verzekerd was. De heer BEGHT is ook van mecning, de.t de gemeente geen recht had om de uitkeering in te houden,als van Dort zich particulier tegen werk loosheid verzekerd had. Wethouder VAN AS merkt op uit al hetgeen hier naar voren is gebracht niet anders te hebben kunnen beluisteren dan de vrp.ag: was van Dort georganiseerd of was hij voor eigen rekening bij een particuliere werk loosheidsverzekering? Daarmede staat of valt de geheele zaakOf er een onbillijk raadsbesluit indertijd genomen is,is een kwes tie welke buiten sprekers advies sta,at. Spreker meent dat alleen de heer dc Dong de kwestie zuiver gesteld heeft door te vragen of de man uit de Bondskas trok of niet. Spreker zet da,n uiteen,dat van Dort van 1915 tot 1922 in tijdelijken dienst v/as bij Gemeentewerken,waarna hij met nog 14 anderen werd ontslagen. Spreker heeft deze gegevens kunnen vinden in het be trokken dossierwaarin hij ook vond,dat van Dort georganiseerd was. Tevens waren nog een drie tal der andere ontslagen arbeiders georgani seerd, op welk feit ook wijst de clausule in het raadsbesluit betreffen de de bijpassing van het verschil. Y/anneer de bedoeling van het raads besluit v/as geweest om die menschen 10 v/eken wachtgeld uit te keeren, dan zou men ook niet hebben behoeven te spreken van het bijpassen van verschillen. Van Dort kreeg uit de Bondskas meer dan f.15,-- en de clausule in het raadsbesluit van bijpassen van verschillen sloeg dan ook op dat deel der ontslagen arbeidersdat ook georganiseerd, v/as. Degenen vr.n hen,die dus minder dan f.15,-- uit de organisatietrokken, zullen het ontbrekende tot f.15,-- dan ook wel bijgepast hebben ge kregen. Op grond van dit raadsbesluit heeft spreker geadviseerd om op het verzoek afwijzend te beschikken. Hen heeft spreker niet gevraagd hoe hij over deze zaak dacht,ma^P ook al zou men dat hebben gedaandan nog gelooft spreker,dat zijn advies zou ge v/e est zijn om niet op het verzoek in te gaan'. Als het er nu om ging om die menschen een douceurtje te geven,dan v/as het nog v/at anders. In het belang der gemeente heeft spreker zijn advies ge geven aan de hand der stukken en kon daarbij niet anders dan afv/yzerd adviseeren De heer HARI.ÏSEN zegt,'dat hij niet wist dat het een Bondsui tkeering v/as,v/ellce door van Dort v/as ontvangen. Spreker is het met den heer van As eens,dat van Dort volgens het raadsbesluit geen recht kan doen gelden,maar op biliijkheidsgronden zou hij er wel voor zijn hem een vergoeding te geven,daar anders door de gemeente het monopolie wordt gesteld voor het nie t-georganiseerd zijn. De heer DE JONG wijst op het eigenaardige aspect dezer zaak. Panneer men georganiseerd is,komt men ten laste van de organisatieterwijl niet-georganiseerden ten laste der gemeente komen,/Er wordt daardoor een zekere premie gesteld voor het niet-gcorganiseerd zijn. Het komt spreker voor,dat de Raad destijds een principieel verkeerd besluit genomen heeft,daar het een aanmoediging was om zich niet te organisee- ren,terwijl de gemeente juist moet ar.nmoedigen om wél te organiseeren. Spreker stelt daarom voor,om alsnog die 9 x f.15,-- a.a.n van Dort uit te keeren, ook al zouden deze gelden in dc kas van de; organisatie te recht komen. /Daarin schuilt een gevaar en zeker ook een fout vair (ie De heer SCHEFFELAAR vraagt of hierdoor geen precedent v/orclt gesteld voor meerdere gevallen. Dat mag toch eerst wel eens v/orden overwogen, daar het raadsbesluit in 1922 klaarblijkelijk genomen is zonder genoeg zame voorlichting van het Dag.Bestuur. Panne er men aan van Dort een

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1928 | | pagina 46