I
4
op deze door verschillende ambtenaren-goedgekeurde rekeningen,aanmerkin
gen te maken.Spreker wil dit met enkele voorbeelden illustreeren.Van de
Gemeentebedrijven waren een tiental maandrekeningen ingediend,waaruit
bleek,dat het Politiebureau maandelijks,10 maanden lang,50 M3 water
verbruikt.Dit kwantum kwam spreker ongelooflijk voor,en daarom vroeg
spreker of daar een badinrichting aan verbonden was.Niemand kon daar
een afdoend antwoord^op geven.Bij nasporing bleek het spreker,dat het
normaal verbruik 10 a l4 M3 per maand was inplaats van 50 M3-Bij onder
zoek is toen gebleken,dat er een belangrijk lek was,wat de gemeente
ongeveer 4-00 M3 water heeft gekost,dat door het riool onder den vloer
wegstroomde.Dat dit 10 maanden moest duren is wel een bewijs van de
geweldige onverschilligheid voor de zaken,waarvoor de betrokken personen
staan en waarvoor zij betaald 'worden.
Een rekening van de Gem.Bedrijven voor het plaatsen en weghalen van
een electrischen kachel,groot naar spreker meent 75>kwam hem direct
hoog voor;later bleek,dat er 5 kachels waren weggehaald en de rekening
niet deugde.Het aanbrengen van een gaslampje op het Politiebureau kostte
16,--,wat een particuliere smid voor eenige guldens graag levert;een
waterleidingbuis van den Noordsingel brengen in de daaraan grenzende
loods 75,en meer van dergelijke rekeningen.Als een bijzonder staal
tje mag spreker niet verzuimen te melden,dat de aankoop en het ophangen
van ongeveer 12 k ousjes in de Openbare Lagere School l4,kostte
terwijl het uitblazen van een lamp in de Raadszaal 7bedroeg.
Vooral de kousjes in de lagere school,waar 50 leerlingen schoolga.an,
worden een erge strop voor de gemeente-financien,aangezien dit bedrag
mede als basis genomen wordt voor de uitkeering aan de bijzondere scho
len. Die kousjes kosten,naar spreker ..zegt, de gemeente zeker 600,
aan subsidie aan de bijzondere scholen.
Spreker zou deze voorbeelden nog met vele kunnen aanvullen,doch
meent hiermee te kunnen volstaan.Spreker voelt zich echter met deze
voorbeelden voor oogen,maar niet gerust,of de rekeningen van particu
liere leveringen aan Openbare Werken eveneens wel goed zijn,en spreekt
het vermoeden uit,dat ook daar wel te weinig aandacht aan geschonken
zal worden.
Over het algemeen deugt de ondergrond niet;de fundamenten waarop
men gaat bomen zijn niet in orde;men werkt machinaal en gebruikt zijn
hersens niet.Datzelfde geldt ook voor de loon-administratie.De administra
teur heeft in zijn toelichting meermalen laten uitkomen,dat het bijhon
den van de boeken een gering werk iSjdatJoeet in de avonduren kan worden
bijgehouden,maar wat er aan voorafgaat ,voo'r het in de boeken komt,dat
is een zeer omslachtig werk,hetwelk vooral bij de loonadministratie zeer
sterk uitkomt.
Spreker heeft met enkele voorbeelden in de Commissie aangetoond,dat
de basis waarop heel de administratie wordt opgebouwd,niet deugt,en dat
dit gedeeltelijk gefingeerde cijfers zijn,zoodat de resultaten,die aan
het eind van deze administratie worden ingeboektook weinig waarde
hebben. het
In zijn kwaliteit van Wethouder van Openbare Werken,komt nog al eens
voor,dat aan spreker opdracht wordt gegeven om rapporten uit to brengen,
waarbij de vroegere administratie van Openbare Werken geraadpleegd moet
worden.Spreker heeft dat altijd kunnen doen en als daarbij soms aan de
juistheid der gegevens moet worden getwijfeld,dan wil spreker wel zeg
gen, dat dit eveneens het geval is bij het tegenwoordige systeem.Spreker
acht dit tegenwoordige systeem niets duidelijker of accuraterHet is
sprekers eerlijke overtuiging,dat de tegenwoordige administratie veel
te duur is voor een gemeente als Bergen op Zoom,en is er niet van over
tuigd, dat het meer omslachtige van die administratie ook meer betrouw
baar is.Thans is er de gelegenheid nog om daarop terug te komen;als
straks vaste aanstellingen gegeven zijn,dan is het te laat en zit de
gemeente met den strop.Spreker adviseert den Raad dan ook met het vol
ste vertrouwen,de positie van administrateur de eerste jaren niet te
bezetten.Met behulp van den accountant is de administratie thans inge
richt.Een minder dure kracht zou even goed in staat zijn deze administra
tie bij te houden,naar sprekers meening,zooals b.v. een bureau-ambte
naar 2e klas met een salaris van 1500,tot 2000,
De Raad heeft de beslissing of de functie van administrateur zal
worden bezet.Sprekers advies is gegrond op bestudeering van du taak
van dezen administrateur en hij acht het technisch niet noodig dezen
post te bezetten,waardoor tevens een groote bezuiniging verkregen
wordt.Wil de Raad deze bezuiniging niet,dan dient de Raad te eten,
hoe spreker ten opzichte der gemeentebelangen,zijn taak opvat.Spreker