I 4 op deze door verschillende ambtenaren-goedgekeurde rekeningen,aanmerkin gen te maken.Spreker wil dit met enkele voorbeelden illustreeren.Van de Gemeentebedrijven waren een tiental maandrekeningen ingediend,waaruit bleek,dat het Politiebureau maandelijks,10 maanden lang,50 M3 water verbruikt.Dit kwantum kwam spreker ongelooflijk voor,en daarom vroeg spreker of daar een badinrichting aan verbonden was.Niemand kon daar een afdoend antwoord^op geven.Bij nasporing bleek het spreker,dat het normaal verbruik 10 a l4 M3 per maand was inplaats van 50 M3-Bij onder zoek is toen gebleken,dat er een belangrijk lek was,wat de gemeente ongeveer 4-00 M3 water heeft gekost,dat door het riool onder den vloer wegstroomde.Dat dit 10 maanden moest duren is wel een bewijs van de geweldige onverschilligheid voor de zaken,waarvoor de betrokken personen staan en waarvoor zij betaald 'worden. Een rekening van de Gem.Bedrijven voor het plaatsen en weghalen van een electrischen kachel,groot naar spreker meent 75>kwam hem direct hoog voor;later bleek,dat er 5 kachels waren weggehaald en de rekening niet deugde.Het aanbrengen van een gaslampje op het Politiebureau kostte 16,--,wat een particuliere smid voor eenige guldens graag levert;een waterleidingbuis van den Noordsingel brengen in de daaraan grenzende loods 75,en meer van dergelijke rekeningen.Als een bijzonder staal tje mag spreker niet verzuimen te melden,dat de aankoop en het ophangen van ongeveer 12 k ousjes in de Openbare Lagere School l4,kostte terwijl het uitblazen van een lamp in de Raadszaal 7bedroeg. Vooral de kousjes in de lagere school,waar 50 leerlingen schoolga.an, worden een erge strop voor de gemeente-financien,aangezien dit bedrag mede als basis genomen wordt voor de uitkeering aan de bijzondere scho len. Die kousjes kosten,naar spreker ..zegt, de gemeente zeker 600, aan subsidie aan de bijzondere scholen. Spreker zou deze voorbeelden nog met vele kunnen aanvullen,doch meent hiermee te kunnen volstaan.Spreker voelt zich echter met deze voorbeelden voor oogen,maar niet gerust,of de rekeningen van particu liere leveringen aan Openbare Werken eveneens wel goed zijn,en spreekt het vermoeden uit,dat ook daar wel te weinig aandacht aan geschonken zal worden. Over het algemeen deugt de ondergrond niet;de fundamenten waarop men gaat bomen zijn niet in orde;men werkt machinaal en gebruikt zijn hersens niet.Datzelfde geldt ook voor de loon-administratie.De administra teur heeft in zijn toelichting meermalen laten uitkomen,dat het bijhon den van de boeken een gering werk iSjdatJoeet in de avonduren kan worden bijgehouden,maar wat er aan voorafgaat ,voo'r het in de boeken komt,dat is een zeer omslachtig werk,hetwelk vooral bij de loonadministratie zeer sterk uitkomt. Spreker heeft met enkele voorbeelden in de Commissie aangetoond,dat de basis waarop heel de administratie wordt opgebouwd,niet deugt,en dat dit gedeeltelijk gefingeerde cijfers zijn,zoodat de resultaten,die aan het eind van deze administratie worden ingeboektook weinig waarde hebben. het In zijn kwaliteit van Wethouder van Openbare Werken,komt nog al eens voor,dat aan spreker opdracht wordt gegeven om rapporten uit to brengen, waarbij de vroegere administratie van Openbare Werken geraadpleegd moet worden.Spreker heeft dat altijd kunnen doen en als daarbij soms aan de juistheid der gegevens moet worden getwijfeld,dan wil spreker wel zeg gen, dat dit eveneens het geval is bij het tegenwoordige systeem.Spreker acht dit tegenwoordige systeem niets duidelijker of accuraterHet is sprekers eerlijke overtuiging,dat de tegenwoordige administratie veel te duur is voor een gemeente als Bergen op Zoom,en is er niet van over tuigd, dat het meer omslachtige van die administratie ook meer betrouw baar is.Thans is er de gelegenheid nog om daarop terug te komen;als straks vaste aanstellingen gegeven zijn,dan is het te laat en zit de gemeente met den strop.Spreker adviseert den Raad dan ook met het vol ste vertrouwen,de positie van administrateur de eerste jaren niet te bezetten.Met behulp van den accountant is de administratie thans inge richt.Een minder dure kracht zou even goed in staat zijn deze administra tie bij te houden,naar sprekers meening,zooals b.v. een bureau-ambte naar 2e klas met een salaris van 1500,tot 2000, De Raad heeft de beslissing of de functie van administrateur zal worden bezet.Sprekers advies is gegrond op bestudeering van du taak van dezen administrateur en hij acht het technisch niet noodig dezen post te bezetten,waardoor tevens een groote bezuiniging verkregen wordt.Wil de Raad deze bezuiniging niet,dan dient de Raad te eten, hoe spreker ten opzichte der gemeentebelangen,zijn taak opvat.Spreker

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1928 | | pagina 120