- 1> in iunctie trad,oordeelde de accountant het tijdstip niet guns ti om tot het aanleggen van een verbruiksadministratie over te gaan.Er was "no** te veel ander werk,zoodat men hiermede beter een volgend jaar beginnen kon.Intusschen is echter in dat jaar,dat de administrateur er is~de ach terstand bijgewerktterwijl ook de verbruiksadministratie is i r ericht, zoodat volgens het rapport van den accountant de administratie van Open bare Werken eigenlijk meer gedaan heeft dan zij kon doen.Wat betreft de bezetting van de administratie bij Openbare Werken,spreker acht hetgeen de accountant Vuister in zijn rapport hierover thans'schrijft,in tenen- spraak met hetgeen deze accountant schreef in zijn rapport\an April 1927«Spreker kan aan dergelijke rapporten geen waarde hechten en is van meening,dat ze niet vertrouwbaar zijn. .at nu den peisopn betreft,is oij zijn benoeming de gedachte gewekt, dat hij voor 1 jaar proef zou worden aangesteld.Over de"capaciteiten kan spreker het nu niet hebben,ofschoon deze leelijk aangevallen zijn. Zoo zijn er verschillende motieven naar voren gebracht,die De VOORZITTER gelooft,dat de heer Vriens den verkeerden weg opgaat. Spreker kan dat niet toelaten. De heer VRIENS wijst er op,dat uit de rapporten niet anders naar voren komt,dan dat de tegenwoordige functionaris de capacitei ea niet heeft.In de Oommissie van Openbare Werken is spreker er reeds hard tegen in gegaan,dat die rapporten zoo waren samengesteld.Spreker meent ook zijn verwondering te moeten uitspreken over den gang van zaken in die Commissie bij de bespreking van deze aangelegenheid.De heer Loos was daarbij niet aanwezig,maar had een schrijven ingezonden,dat hij zich vereenigde met de meening van wethouder Juten,terwijl een der loden na de demonstratie verklaarde,dat voor zoover hij daarover oordeelen kon,de administratie goed in elkaar zat,doch waar wethouder Juten toch ook zeer goed in het administratie-wezen thuis was en er dus beter over oordeelen kon,sloot dit lid zich maar aan bij het oordeel van wethouder Juten.Bij de stemming kwam het toen tot de verhouding van 2 - 2, zoodat toen de stem van den Voorzitter der Commissie besliste. Spreker weet wel,dat een lid van den Raad niet alle zaken even goed op de hoogte kan zijn,doch meent,dat het toch niet aangaat om zich,zooals in dit geval,achter de meening van den wethouder te"verschuilen,dan spreekt men niet meer naar eigen oordeel. Tenslotte bepleit spreker de wenschelijkheid van het behoud van de betrekking van administrateur en zegt,naar aanleiding van der ap porten in deze,die een erg persoonlijk karakter dragen,zich niet te kunnen ver eenigen met het voorstel tot opheffing van deze betrekking. De VOORZITTER vermoedt,dat de debatten over dit punt veel tijd zullen vergen,en waar &et thans bijna zes uur is,stelt spreker voor,de vergade ring te schorsen tot half acht. De Raad gaat hiermede accoord,waarna de vergadering door den VOOR ZITTER geschorst wordt tot des avonds half acht. Om half acht wordt de vergadering door den VOORZITTER heropend. Aanwezig zijn de bij den aanvang dezer vergadering vermelde personen behalve de hoeren Dikland,Waider en de Jong. De VOORZITTER stelt aan de orde de voortzetting der behandeling van punt XIII der agenda. De heer SCHEFFELAAR zegt ook een en ander over deze aangelegenheid te willen zeggen en ofschoon het moeilijk gaan zal om den persoon van de zaak te scheiden,zal spreker toch trachten om zakelijk te blijven.Op de eerste plaats zou spreker bij de beoordeeling van deze zaa. willen vragen,of de bedrijfsvorm bij den Dienst van Openbare Werken heeft vol daan of niet? En sprekers antwoord op die vraag is een volmondig ja. De bedoeling van den bedrijfsvorm is juist geweest om precies en direct te kunnen zien wat op iederen post verbruikt werd.De Commissie voor Openba re Werkonheeft dien vorm aan den Dienst willen geven en daartoe eadvi- seerd,omdat zij daardoor een juist overzicht zou kunnen verkrijgen van hetgeen de stratenaanleg of het onderhoud van den toren b.v. aan ,u gemeente kostte.Daardoor was het voor de commissieleden ook veel .makke lijker om te beoordeelen of een of andere post verminderd kon ./orden. Spreker is ook in de gelegenheid geweest om zich op de hoogte stel len van de administratie,en daarbij is hem gebleken,dat die heel ;od in elkaar zat.Thans heeft men een gespecificeerd overzicht van de iverse begrootingsposten,hetgeen vroeger nooit het geval was.Spreker zou het dan ook voor de gemeente betreuren als de bedrijfsvorm voor dezen Dienst weer werd opgeheven.Spreker wijst er nog op,dat de administr: 0,ooals

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1928 | | pagina 110