naar de Commissie van Financiën-
De heer KIEPE meent dat het, gezien de "beschuldigingen in het rap
port der Commissie ad hoe tegen do Natobank ingebrachtbeter zal zyn
met een andere bankinstelling te onderhandelen-
De heer VAN AS kan niet inzien dat het verkeerd zou zijn een reke
ning-courant te operj.cnMen heeft deze noodig en waar hi eb de voor
waarde wordt gesteld dat een bepaald bedrag op deze rekening-courant
niet mag worden overschreden,kan spreker zich zeer goed mot het voor
stel van Burgemeester en Wethouders vereenigen.
De heer A.VRIENS heeft mot belangstelling hot betoog van den heer
Juten gehoord en wil opmerken,dat er voel verschil bestaat tusschon
oen rekening-courant van een zakenman of die oener gemeente. Spreker
kan zich geheel met het voorstel van Burgemeester en Wethouders vcr-
eenigon
De heer J.P.J.ASSELBERGS zegt dat het een eenvoudige zaak is dat
de uitgaven eencr gemeente regelmatiger zijn dan de inkomsten. Er kan
een periode^ zijn waarin de uitgaven in sneller tempo moeten geschie
den dan de inkomsten vloeien, en ook omgel:oerd, waarop dan de overtol-
lige gelden op oen rekening-courant kunnen worden gestort en dus
rente opbrengen.
Vorder,zegt spreker,gaat hot zeker niet aan om hier een blaam te
werpen op de Natobank of een harer 70 bijkantoren. Deze bank heeft
een uitstekenden naam in den lande en juist daarom zou spreker willen
advise er en een rekening-courant-overeenkomst mot de Natobank te sluiten
De heer WALDEE is het er niet mode eens dat de Commissio een blaam
zou geworpen hebben op de Natobank; do besprekingen daaromtrent zijn
ook mot van dien aard geweest. Spreker vraagt of hot wel direct nood
zakelijk is,dat een rekening-courant geopend wordt.
De heer BECKERS wil opmerken dat niet de Commissio ad hoe voor het
totale tekort een bedrag van f.250.000.- a f.300.000.- genoemd heeft.
Dit is alleen de persoonlijke mecning van den heer Juton.
De hoor VAN KAAM begrijpt niet dat men togen do opening eener
rekening-courant bij de Nationale Bank kan zijn.
tetort^nhmün de tocdjfGriaS dGa heer Juten omtrent het
-j,' f mgaan. Wat er m don loop dor jaren aan te weinig in-
rapnort iS indorddad ndGt na te gaan. Dit wordt ook in het
on Accountant zeer duidelijk gezegd. Uit een mot den
nccetaris mgosteld onderzoek is gebleken, dat or in den loop der
n Uit lGGnlngGn zijn gebruikt voor andere doeleinden dan
waarvoor geleend was. Dit moest natuurlijk in orde komen.
vo h! ?G SGQGGnte al of niet een overeenkomst met een ando-
o aan de Natobank kon aangaan,is onder hot oog gezien,doch de Nato-
oank bood betore voorwaarden en bovendien grootere zekerheid als
aJ^21GGlG ^stelling. Spreker merkt nog op dat de bedrijven reeds
fiopi? h-i? paar maanden hun geld niet meer storten bij de Natobank,
J gemeento. Er kan dus geen dubbele provisie moer berekend
"i+- Zelis al zouden do inkomsten zoo regelmatig vloeien als de
vor??o™ zou1 hot mGt hGt °og op de rente toch nog aanbeveling
Po °en 11 onitlg,irGou;rant—overeenkomst aan te gaan.
geen JUTE? moentgehoord de besprekingen, dat zijn voorstel wol
hoord dat w fl^cr} zal hebben. Mot belangstelling heeft spreker ge-
slol&ll :J°korVot nhar hij vreest mor groot zal zijn, zoo 6
sPOGalS™ogelijk^vastgesteld zal worden.
voordeelpot SS"4?1 niot gcheel overtuigd van het grootere
voorgestelde 0On andor° blodt" Aan do haudVnn hot
t>? centnge ziet spreker zulks niot in,
zelfde mkmhPd-tPi °r °P dnt dG Amstordamscho bank niet do
:.G zekerheidstelling wordt gogevon als bij do Natobank. Op oen
mag non'nfórïng^n °°n zck«hoidstolllng niet gegeven wordt,
nomen! VoorstGl uordt vervolgens zonder hoofdelijke stemming aango-
De hoor JUTEN wenscht geacht to wordon to hobben tegengestemd
™,20EK VM HBT BESTUUR DER BERGEN op ZOOMSCïïE
&.PIJSKOKÜ.RIJ OM TOEKENNING VAN ESN EUR PU DTE rRnpT f ^oo tew
BSOËVËVm UlTDEa.TMO.gn yM ERV/TMS^gr^^ f-500- TM
stol0SUA,hraadsl?el!1g on zonder hoofdelijke steming nordt hot voor-
an Burgemeester on Wethouders aangenomen.