,V'-#é.1-..r V:
- - s {'JO.
- •■.■rr
•lu;c o
- -V .u :.rc, 1
vi g.Ug;
:.iev
iy
uli'v- go
f;
t, ;y
MM)
GGrk," .i-y-r-
mink. j
y K'"''j';'.v v' ;i:' V";.y:.'--
;io;r nay go haec- gigs
hv i .j^V"
o°
r.,o:. V:r;...;r
GOV: ■khkk:;0
-..
..'if s IB~.ir-
jj)Q/j vo;-.
r-..;ir=v::rc
;.i
v :-Von
..:.v. qC
•y'.r
xv gogg ei: v
-• aoo ro O - 5f. .fGV fil.:-..-.
rg r - -K no V -
!l
G ;s--v n ;G i.G fv: vC
,w ni'tG. iGj'i-aG -'r-yb -oiG'-.t x.
ch t^orf"or,v -iihvitG f U 0 V...- 1 r; no J.
- v gOM' 1 -
DIG
4
at -. 1
v 'o
1':''v- l0
:v
oi -
,T: G'O "ft'
GO ;i: GOM .o..:o ••■••'■o 1 J' Y. •.-... r g
u r^r
'if' r o.:os :.o:io. goo-go
O" mï/Al'-M
i; .v. -o i oo 'o
■op .i fl :g.o lo.o
:rJ
-!j 'oc o.
-,;r f:"' i; o'-'ii o - A
yi Ho: g:"o,o :.ag
o:;:.:'. -^to: g-
t :.V O1: V 0 iiJ. 1
.V".o.og-goX
~jv
Kl - -; V,,;v' :o,.o
'V 0.o;o..o. "0:0 0 oto:
i ;'i
O.oi'o OOGV.;,:'
.rb. oo..:o;:.. o ,a. v - o i f;-:
•*1' k
oV::V;oonv
i, 0 0 bv h,0.o oc;s 00. a.v.t
•- o So j
OO.'l. - 0
j: Id - "ri
o o o -i o go o
i: go: g .i 1 :o oi
24.
toon vorandoring woton to krijgen,Men kan echter niet van iedereen
verwachten dat hij,eon ondergeschikte "betrekking bekleedend en
getrouwdzijndetot een dergelijke krasse houding durft overgaan.
Dg persoon in kwestie hoeft spreker meermalen verklaard dat,wan
neer hij zich over de toestanden beklaagde,de gewezen secretaris
hem in alle opzichten bijviel,maar zei; ik kan er niets aan doen,
de omstandigheden zijn nu eenmaal zoo, dat ik niet meer en geen
beter personeel kan krijgen.Burgemeester en Wethouders zijn huive
rig om bij den Baad te konen en wij moeten maat aantobben."
Spreker wil dit niet zeggen als oen verontschuldiging van dien
ambtenaar,naar als een verzachtende omstandigheid .Het is gemakkolyk
wanneer men onafhankelijk is een daad te stellen,waarvan de ge
volgen niet te overzien zijn. Spreker kont de gebroken van dozen
ambtenaar beter dan eonig lid van den Baad, do man hoeft zijn
fouten en gebreken,maar hij gelooft dat wanneer 100 monschon onder
dezelfde omstandigheden als dezen ambtenaar haddon moeten dienen,
geen 2 den moed zouden hebben gehad een daad te stellen, zoo als
door spreker genoemd is.
Dat moet wel in het oog worden gehouden. En wanneer men daar
naast nog zet, dat deze ambtenaar gedurende de vacature van se
cretaris voor honderd procent zijn persoonlijke arbeidskracht
gegeven heeft, vraagt spreker zich af, of men onder die omstan
digheden dezen ambtenaar wel op een zoodanige wijze mag treffen,
als zou geschieden bij aanneming van de door den heer van As
voorgestelde motie. Sprokor gelooft, dat als deze ambtenaar voor
het scheidsgerecht komt de mogelijkheid niet uitgesloten is,
dat het scheidsgerecht met een advies komt, dat geheel en al in
strijd is net do bedoeling van do notie. Spreker hooft gemeend
dit te moeten zoggen alvorens over de motie wordt gestemd.
Wat gezegd is over de ofdeeling financiën, daarover is spreker
het voor 95^ mot de Commissie eens. Spreker heeft hier heer-
schende ongewenschten toestand aan den lijve gevoeld, doordat
men bij het onderzoek telkens het hoofd stootte op de wanorde
op deze afdeeling, tegen de slechte wijze van agendeering der
stukken, tegen de slordige wijze, waarop de stukken ^werden opge
borgen. Practisch is er nooit een af deeling financien geweest, men
noemde de tweede afdeeling wel zoo, maar toch was dit niet een
eigenlijke ofdeeling financiën. De laatste jaren werd de contro
le van de gomeente-rekeningen bovendien niet aan deze afdoeling
opgedragen, wat oon zeer eigenaardige omstandigheid is. De Se
cretaris hield als hoofd van de Secretarie verschillende aange
legenheden zelfstandig onder zich en hij onttrok ze aan do afdeo-
ling financiën. Spreker verheugt er zich zeer over, dat door de
instelling van de Commissie ad hoe een aantal leden van den Band
in de gelegonheid is geweest eens een kijk te krijgen in den om
vang dor Gemeentelijke administratie. Hij hoopt, dat, wanneer
men deze zaak achter den rug heeft en Burgemeester en Wethouders
eventueel bij den Baad zullen komen met een voorstel tot een be
hoorlijke inrichting en verdeeling van werkzaamheden tor secre-
G^riedo leden bereid zullen worden gevonden Burgemeester en
Wethouders daarin te steunen. Want hot feit dat in 1921 een aan
tal ambtenaren aan dien dienst is onttrokken is ook van invloed
geweest. Wat men ook over don gemoente-ontvanger zegt, men lean
niet zeggen dat hij niet hard gewerkt heeft. De outillage van
zijn kontoor was in de moeilijkste jaren absoluut onvoldoende.
Spreker heeft eens een vergelijking gemaakt over de verrich
ting van arbeid en de booordeoling van arbeid door 17 of door
2 of 3 menschen. Hij heeft toon gezegd, wanneer één persoon een
emmer wator tot den Band too gevuld van hior naar den uitgang
moet dragon, het, wanneer heel voorzichtig te werk gogaan wordt,
misschien zal gelukken. Wanneer sproker dat b.v. moet doen met
behulp van de wethouders, dan znl hij zijn stappen moor naar
die van zijn helpers moeten rogolen en dan zal het misschien
ook nog gelukken; maar wanneer men de emmer met 17 menschen te
gelijk oppakt, loopt men het gevaar dat men voor men aan de
aeuu is water en emmer kwijt is. Spreker wil hiermede doen uitkomen
aat de taak van den Baad is het aangeven van de groote lijnen,
het is een wetgevende taak, terwijl Burgomeoster en Wethouders
oen uitvoerende taak hebben.
De hoer ASSELBEBGS-WIEGEBINCK wil even zijn meaning zeggen over
■jly'L
v o o
i
•.fvor.--
f
v
AOi
a f-
I/:
"WOOG .f
i >X
G,:,r.
i;."" J
-. ;'3 I O'.'.G O - GG
- v.-,-.! j i J oofi-Ori' i
j 0
:.o.t O
oiye.oy
.TO.'.1,G fa j Ga; "1
,'i I"- fi O
{if"; Q.ji.
■to::; go-;;:; no
..i:VG;G .00'
r ;u
j ;v':
-J I
O,;*;
\A. .GO Of 0 o;{
'lf 0 o G.O :T iO- -■
i V A O Gl'Oo 1
ojO
-jli
iih
GOO: iOOG-Oi' r GO o-
-O'OG v
i f'.C
,w.. O—'-O' - J.i
■.U: 00. Oo
GO"
i
-srv
XV
t r V.'
.otoiooo - go
OOGG b- oo
0 'Xs;cbOG
;;o iaOO: .10- OyGO 1
hi OaO -0 0 L.'aj. t.'o j -■
■0,0.0 OOOOU.:.'
ri-', .-«• t'- :.V,^V o. G' G..O
j
:ti goo-.:
Oi.'. V;1 XV, 1; i*'
o o GO: o -tooó j>: 1 C,J-
aJb'iOO
L OX-