öbnostid btJtf obnantojl 9b nsansm es eb toovto tets teH gnljfcfeTied
rt tais iBisb xi3 nsToovilt/ Bri nsnnBXq flhJtsi gniTogeT osob als üu
w foqoXogln 9b nsv n98ain9fTU9dog 9b noisog ttu naan low gan1 risv
lu ilelooa 92StXwagnxn9if9T9d 6wu9tn .O.A.D bioooos XasTinoo rtr>\>'
ttb no tTPsd ilus U gnlvelnerusa ssno ni refe/taws ob toov JiG
ir.v egnibtid eb mo gniT9g9T ob nsv nonn^Xq sb iovo tod» to tri
oiïi esob nas nsbaXcf bXsrfnegoXogiJTDw 9ib no7 rilIl9iani na 9ïrto9i o
ngfiud isri Jt9it9c( oman JsB'ngiostdo abisvaloo aajfld 9teisnn930s
n9f39tdo Bqfilïsrfosif
9b fiJt 9t9bnB hid bn9Jl9d ai9l ne ai ;ss9b ni sineortgp ob Jgo'i
9sno isfiü H9bTOw bï9ban9d loovioiri sib nsgnXXXoJanl abniiaove"'
9S9b obv noggui 9b tovo tioon ibbih nsTOii n9ial daaioiq lei noa
o 9iaaimEiooanxi/i89d ni nsjtoTqBegToob 9bn90bIov iib ibioW noannm
luudssdcqsdoe
loo iori t*d
XaitnXwfTijm
noXXXw istiisioov 9b T99rintim ,9iioJ
itbIb irt9 ±t0 sQ nfllr fori ni mo nomi
na vu to
19jjxstoov 9b Ttssnnrxf
jfnsb A.b.v.'t 9b nsv 9lfoBTÏ 9i
Lwi)^ inS wiroTverr ubb bioow i9rf *t
r n9vos tea tot nBBj>T9VO Ibs .Q
isnoov 9b ïisog p.n9gXovi9V
V ob nav eltOBit 9b anemsn
gniwuorfoaod eneraogXB
I9V9 9BBÏ9 f is Jflb ittVbhiuS WÜ01V9HI J'!9S (TBJT3 9t "I9VO 90di£sb 8n9TOvXA
bgesag ai A.G.O i9ri nsv "ioiaiaovbioow ob *ioob nesgiori qo naag liw ni
irioa-idar n9dd9ri P99W9t 3ii1ttbwt9v 9ib .baan ob ni n9gnlT9bnBT9v 9b novo
.gni3lIov9d ob t9bno
gnisinriiav no9 naibni ibbih neiëiaai/oaib i9in anarii igvonaab liw tXX
^ilioom enebnr ten ibiow b«i9oa9g 19ba nee ni nsionagsiioati tsaif n99 nav
ia as elannoit nee ■■(nisludiev iabno iaiut i9in iib t*s ibniv nab ,n9b9tl
Mtdisioov 9b nsorlntiM"
dots 0861 nsgnifOTged nobodagnaa a no 9b isb ,bi09iaianoo9g nodd9rt [tW
oloo o9 9bl9ia9g ab99ia gon jnitgggi 9b "ioob 9b nsnnid n9Tj9W9d
9jJtiÜ9om nee iib iab ano natoailaot r.iW uognXoiniussd oixilojtasboon
bl9da93 iaat
asw Jltilobtim
lood nobnoig 9rioainriD9i qo gntl9b(iBri9dBgflitoi39d sQ
t gnilioianngoi ni n9b9labaa"i alia ioov gabbim nèè qo
nav boad 91
9i9idfl9ono3 iori lo 1b ano naqsïv ti* .nobuori nod n9gnl3l9Tq89d
fiotj alriosla isb ,ii9l teri noiS9" .ai gsi/sri siaiut, noe gabbim
law is9wnaa l9lal 9b fiBv sbtis 9"ob nav oabalabSBi nstJnovss
9b T^orinXiin ibiubnas na*1 liwtrorloaofl fnsmeglA qinrod iori pIboS
q lainaa n99 n9t"Uibb aotoiiiXoq ob toov bi9dnog9X9S 9b lib ai
sb "n0wijodo89d" oJ "luaJ—n9ii3 qsdoan99m':»g 9b ioov grisIsd
naXqegniToia9vni i9ri 09 n9gniiOTgod ob
iab iaai89d blodMtiXsfom sb tidTBaw aXIiuoloJioq tav
.n9qqaiT9Vo n9XXtrs TaadXo
ngalTow OTadno'
6T6X aniXobnadodegniioTggd 9b £id nsgnivruodoaod 9it9«i9gXa ssno ni -
n99 nav ntts 9f TabnaiaToov bX9i8og jl^iXsbinb .Q.V.V 9b ilsari
3SS gswajJtiT nav gniggoXmo 9il(,iXoblus
i!iT9b9T3 gnieiuT^ X9nnxfiaT9§nasioov-nT9ei9il 9b tot gni3d9Ti9d i9M
:9bn9gXov ioif 9nTaag 83S ggwaitivXuBBXingdOMfl nav BnnA\isaTJan9b3 nav
nu deze tunnels feit geworden zijn door de toezegging van de minister
van Verkeer en Waterstaat en de uitwerking en voorbereiding van de
plannen een aanvang gaan nemen, willen wij nogmaals benadrukken, dat
de VVD voorstander is van een veilige scheiding van fietsers— en
voetgangersverkeer. Wij kunnen ons niet verenigen met de voorgestelde
simpele verhoging voor de voetgangers van 5 cm. Wij vinden dit voor
zowel voetgangers als fietsers een gevaarlijke situatie.
Dat in een bestaande bebouwde kom nooit een optimaal fietspadennet
verwezenlijkt kan worden, realiseren wij ons. Met bestaande
ontsluitingswegen moet evenwel rekening gehouden worden. In de
gecombineerde commissievergadering ruimtelijke ordening en openbare
werken hebben wij voorgesteld bij afsluiting van de Ridderstraat aan
de oostzijde, de Achtervang te verbreden. Aangezien dit laatste door
de omwonenden niet wordt gewenst en volgens u ook technisch niet
uitvoerbaar is, zal de Ridderstraat aan de oostzijde voor alle verkeer
open moeten blijven door verplaatsing van de tunnel ingang, ook al zal
dit enigszins kostenverhogend werken. Wij mogen hierbij het doel van
de tunnels niet vergeten, namelijk op een zo kort mogelijke termijn
een veilige onderdoorgang voor fietsers en voetgangers te verwezenlijken
waarvoor een zeer groot deel van de gemeenschap zich heeft ingezet.
De gereconstrueerde Markt als zodanig is sinds enkele maanden
voor alle verkeer opengesteld. Vroeg de V.V.D. bij de algemene
beschouwingen vorig jaar om samen met de provincie goede fietsers-
en voetgangers-oversteekmogelijkheden voor de Markt te vinden, tot
op heden is oversteken van de Markt nog steeds een groot probleem.
De thans aanwezige blokaanduidingen op de hoofdrijbaan en ventwegen
en de borden "Let op" werken misleidend voor de overstekende
voetgangers, die zulks voor zebrapaden aanzien.
Hetzelfde geldt overigens ook bij de oversteek van het van Bergenplein
bij de Rabobank in Noord.
Parkprfin winkelcentrum.
^TVTTd. heeft~geen moeite met de aanleg van een parkeerterrein aan
de zuidzijde van het winkelcentrum, temeer waaar een dergelijke
parkeergelegenheid ook ten dienste kan staan van de Bisschopsmolenstraat.
Een nieuw parkeerterrein aan de noordzijde van het winkelcentrum vindt
de V V.D. een overbodige investering en wijst dit dus af.
Centrale bushalte
^7-j—[^^diï^aan de raad van het ontwerp-investeringsplan 1980-1983
werd ons het voorstel gedaan de centrale bushalte aan te leggen
de westzijde van de Anna van Berchemlaan, het zogenaamde Nobelaer
parkeerterreinDe V.V.D. heeft dit afgewezen. Thans worden wij
-onn^euw zonder inspraak- geconfronteerd met situering van deze
centrale bushalte bij het Winkelcentrum. Dit verbaast ons te meer
daar voor andere aanpassingen en veranderingen in onze gemeente, in
spraakavonden worden georganiseerd. Ons duktdat een centrale bus
halte een zeer belangrijk gegeven is. Bij gebrek aan inspraak luidt
ze uitspraak: de meest geëigende plaats voor een centrale bushalte
i^bij de uitgang van het Spoorwegstation, waar zeker mogelijkheden
zijn ten oosten van dit station.
^„^.^frarage - gebouwen openbare werken.
OÏ^dëïrlï^ïdstukr-ï11 lezen wij in het investeringsplan 1980-1983:
uitbreiding brandweergarage 350.000,— in 1981, plus uitbreiding
hoofdstuk VI) van de werkplaats Wipakker (gemeentebedrijven)
„„et uitbreiding gemeentebedrijven aan de Wipakker. Met
en een p.1»-
wat misschien in een volgend investeringsplan nog aan de orde komt,
en wij uw college in overweging op korte termijn te bezien of zowel
brandweergarage als gebouwen gemeentewerken niet verplaatst kunnen
worden naar de rand van onze gemeente.
TeatiaaT o
ai
-i9vno g
9S9b fI9q901S 9'
ÏEW
599W9g ai 9VB'"O
- 201 -