- 29 -
gemeente. Een dergelijke rondweg -zorgvuldig bekeken- behoeft
geen grote inbreuk te maken op het milieu.
Wat te denken van het milieu ten opzichte van de inwoners van
Etten-Leur wanneer de oplossing voor rijksweg 256 gevonden wordt
in een tunnel? Over de korte tunnel wensen wij niet te discussieren
daar deze door de gemeenteraad, inclusief de V.V.D., met een
royale meerderheid is afgewezen. Daar onze fractie reeds een
duidelijke uitspraak gedaan heeft en deze nu in de algemene be
schouwingen herhaalt, een rondweg om Etten-Leur heen -willen wij
onze argumenten tegen een lange tunnel geven:
- wat kost een dergelijk object? 3 a b malen zoveel als een rondweg;
- hoe denkt men onze plaatselijk geplande wegenstructuur en onze
verkeerscirculatie hierop te laten aansluiten;
- ongelukken in tunnels zijn geen zeldzaamheden. Ongelukken
bovengronds ook niet, maar de uitwijkmogelijkheden bovengronds
zijn groter dan ondergronds;
- over milieu gesproken: de afvoer van de uitlaatgassen uit de
tunnel zal ook ergens terecht moeten komen;
-waar blijft het vervoer van de gevaarlijke stoffen? Door de tunnel?
Langs de parallelwegen door onze gemeente?;
- een tunnel van bijna 2 kilometer lengte vergt jaren van ont
wrichting van het verkeer, dat dan een weg moet gaan zoeken door
de diverse straten. Er komen dagelijks zo1n 30.000 auto's,
vracht- en tankwagens via rijksweg 256 door Etten-Leur. Hoe
moet een en ander zo1n h a 5 jaren worden opgevangen?
Mijnheer de voorzitter: in het belang van Etten-Leur hopen wij, dat
wij hier duidelijk genoeg zijn met deze argumenten tegen een tunnel.
De V.V.D. fraktie betreurt het, dat nog steeds geen duidelijke uit
spraak van de gemeenteraad hierover gehoord is. Immers, het rapport
"d'r om of d'r onder" is niet van gisteren, zelfs niet van eer
gisteren, neen, het ligt al enige jaren op tafel. Overal in den
lande heerst het streven het doorgaande verkeer uit de bebouwde
kom te weren. Waarom dan niet in Etten-Leur?
Bij aanleg van een rondweg zou de huidige oost-west verbinding
kunnen worden omgebouwd tot een plaatselijke verbindingsweg, zoals
wij ook straks een noord-zuid verbinding zullen krijgen.
Is dit overigens niet altijd de bedoeling geweest, ook al bij
de aanleg van rijksweg 256 door Etten-Leur?
Voor wat het verdere verkeer in onze gemeente betreft, mijnheer
de voorzitter, verwachten wij dat met de provincie goede oversteek-
mogelijkheden voor de Markt gevonden zullen worden na de reconstructie.
Ook de kruising Markt/Bisschopsmolenstraat/rijksweg is ons nog
steeds een doorn in het oog vanwege de zeer korte groen-licht
interval regeling voor het kruisende verkeer.
De gemeentepolitie heeft reeds verschillende verkeersmaatregelen
voorgesteld die zijn aangenomen. Mogen wij toch nogmaals uw
aandacht vragen voor de uitgangen van de Scholengemeenschap aan de
Guido Gezellelaan. Wij deden dit reeds bij de algemene beschouwingen
eind 1975. Ons voorstel was destijds aan de zijde van de Stijn
Streuvels1 aan een van de rijbaan duidelijk gescheiden fietspad
aan te brengen, zodat verplaatsing naar de Guido Gezellelaan en
de Couperuslaan slechts daarlangs kan plaatsvinden met fietsver-
keer in beide richtingen, zodat het fietsverkeer niet meer rijen
dik rechtstreeks op de vrij smalle Guido Gezellelaan komt, waar
ook nog geparkeerde auto's staan.
Ook hebben wij een aantal malen gewezen op de bochtenaanduiding
op de Zundertseweg ten zuiden van de Sprundelsebaandie ons inziens