131
en openbaarheid zeker niet kosteloos zullen zijn.
Verder is het de intentie van de nota, om ook in het zgn. "keuken
stadium" toch de raad zo vroeg mogelijk te informeren. Er blijven
natuurlijk onderwerpen die niet geschikt zijn voor openbaarheid. Dan
moet men reëel genoeg zijn om dat dan ook nog niet in de openbaarheid
te brengen. De commissie openheid zal ook nadere voorwaarden moeten
opstellen voor het openbaar maken van deze stukken en voor het besloten
zijn van bepaalde commissie-vergaderingen.
De opmerkingen van de heer Geerts,die de tekst van de nota wat aarze
lend noemt, zou de voorzitter willen bestrijden. Hij ziet het meer als
een procesmatige benadering van het toch wel moeilijke onderwerp. Juist
door het instellen van een commissie openheid hebben wij die hele proces-
vorm willen benadrukken, en gezegd, dat je zo n zaak niet van vandaag
op morgen helemaal kunt regelen. Door de praktijk zal blijken, dat dit
proces een stijgende lijn verkrijgt.
De heer P. Luiikx heeft volgens de voorzitter gezegd, dat het van zijn
fractie niet de bedoeling is geweest om het principe van de openbaarheid
van de commissievergaderingen nu reeds vast te leggen, maar pas in de
commissie openheid. Toch is het college van oordeel, dat dit thans moet
gebeuren, en dat de commissie openheid de opdracht moet worden gegeven
om nadere voorwaarden tot openbaarmaking verder uit te werken. Deze
commissie heeft daarmee dan ook een duidelijke opdracht waarmee ze
van start kan gaan.
Met betrekking tot de samenstelling van de commissie openheid merkt
de heer Geerts nog op, dat het de instemming van zijn fractie heeft om
deze commissie te laten bestaan uit de fractievoorzitters. Wel ziet
hij moeilijkheden door daarin ook op te nemen afsplitsingen van groepe
ringen, die zich na de verkiezingen kunnen voordoen. Op deze manier zou
het mogelijk zijn om door pro—forma—afscheidingen meer zetels in deze
commissie te verkrijgen.
De voorzitter zegt het hiermee niet eens te zijn, omdat het een staats
rechtelijk gebruik is, dat, wanneer een fractie zich splitst, het afge
splitste gedeelte toch weer als een fractie wordt beschouwd. Vandaar,
dat Net college heeft voorgesteld om de commissie te laten bemannen door
de fractievoorzitters of hun plaatsvervangers.
De heer Geerts zegt zich bij dit gebruik te zullen neerleggen.
Naar aanleiding van een opmerking van mevrouw Zuijdwijk deelt de
voorzitter nog mede, dat de fractie zelf uitmaakt wie fractievoorzitter
en plaatsvervangend fractievoorzitter is en deze functies kunnen ook
in een zittingsperiode wijzigen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt hierna overeenkomstig het voorstel
van burgemeester en wethouders en het advies van de commissie algemene,
zaken besloten tot het aanvaarden van de voorstellen, gedaan in de nota
"openheid en openbaarheid", alsmede tot het instellen van een vaste com
missie van bijstand aan burgemeester en wethouders voor openheid.
In verband met het voorstel van burgemeester en wethouders tot het in
stellen van een bestuurscommissie voor de uitvoering van de Algemene
Bijstandswet enz. zegt mevrouw Zuijdwijk, dat ook in de commissiever
gadering gesproken is over de samenstelling van deze commissie, n.l.
5 leden, waarvan tenminste één lid gekozen uit de leden van de gemeente
raad. Het is haar niet duidelijk geworden of de voorzitter ook behoort
tot deze 5 leden.
De voorzitter beaamt dit, waaruit mevrouw Zuijdwijk terecht conclu-
deert, dat dan een voordracht van 4 te benoemen leden verwacht mag worden.
Mevrouw van Bezooijen vraagt of ervoor gezorgd kan worden, dat door
de inschakeling van de zojuist ingestelde commissie openheid bij de ad
visering over de samenstelling enz. van deze commissie voor de verlening
van bijstand, de datum van realisering van deze laatste commissie niet