-114-
Zij wenst hierover geen stemming maar de voorzitter zegt deze kanttekening
te zullen maken met betrekking tot haar opmerking,dat het een te grote inbreuk
is op het particulier initiatief met betrekking tot de gestelde termijn
van 5 jaar.
Wethouder de Bruijn voegt hieraan toe, dat het gaat over personen die een
beroep doen op de gemeente voor een woningmaar wanneer iemand geen beroep
doet op de gemeente is hij in de verkoop van zijn woning totaal vrij.
Vervolgens wordt hoofdstuk 5 aanvaard en gaat de voorzitter over naar hoofd
stuk 6, waarna de pagina's 55 t/m 56 worden aanvaard.
Hoofdstuk 7 pag. 57 t/m 59 worden aanvaard.
Hoofdstuk 8 pagina 60 wordt aanvaard.
Vervolgens vraagt de voorzitter of er nog vragen zijn naar aanleiding van
de bijlage zonder hoofdelijke stemming.
Nadat niemand nog iets te vragen heeft met betrekking tot de huisvestings—
nota wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders
besloten met gunstig advies van de commissie voor algemene zaken, ruim
telijke ordening en coördinatie en met gunstig advies van de commissie
huisvesting en milieuzaken besloten tot vaststelling van de nota Huis
vestingsbeleid".
Naar aanleiding van het voorstel van burgemeester en wethouders met
betrekking tot het in de komende jaren bij vaststelling van de bouwprogramma's
rekening te houden met de resultaten van het woningmarktonderzoek merkt
mevrouw Jacobs op, dat zij verbaasd is dat dit rapport in de commissie
huisvesting en algemene zaken voor kennisgeving werd aangenomen o.a. omdat
het uitgaat van verouderde gegevens uit 1974 en nu op voorstel van het
college van burgemeester en wethouders gehanteerd moet worden bij het
vaststellen van de toekomstige bouwprogramma's.
Zij voegt eraan toe, dat als met deze gegevens betreffende de grootte van
de woningen en de verhouding tussen de koop- en huurwoningen bedoeld wordt
haar fractie er wel mee akkoord kan gaan. Verder vindt haar fractie de geplaat
ste opmerking op bladzijde 21 van de inleiding"dat migratoire groei voor
Etten-Leur een realiteit is" niet juist. Haar fractie wil deze opmerking
dan ook niet volgen, daar haar fractie meent dat dit een verouderd gegeven
is.
De voorzitter merkt op. dat dit rapport gelezen dient te worden in relatie
met datgene wat zojuist besloten is door de raad in het kader van het
struktuurplan en de huisvestingsnota.
Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan de heer Fransen.
De heer Fransen zegt dat hij aansluit bij de eerste zinsnede,hetgeen door
mevrouw Jacobs reeds naar voren is gebracht met betrekking tot het rapport
woningmarktonderzoek. Hij voegt eraan toe, dat ook in de commissie algemene
zaken bij het gevraagde advies gesteld is, dat het moeilijk overkomt om
dit rapport te hanteren binnen de context van zelfs het ontwerp struktuur
plan, omdat deze cijfers verouderd zijn en zelfs zeer oud en zijn fractie
erop tegen is dit rapport te gebruiken als basis voor de bouwprogramma s in
de komende jaren.
De voorzitter zegt hierop dat dit onderzoek als een indicatie gezien moet
worden maar verder moét worden bezien in het licht van het struktuurplan.
De heer Fransen zegt, dat dit zelfs nog teveel is maar als de meerderheid
van de raad het ermee eens is dan is het desondanks toch zo dat zijn frac
tie tegen dit voorstel is. De heer Fransen zegt niet tegen het voorstel te
zijn om bouwprogramma's vast te stellen maar om bouwprogramma's vast te
stellen op basis van dit stuk.
De heer Fransen kan het doel wel onderschrijven maar hij is erop tegen om
bouwprogramma's vast te stellen van een rapport van 30.000, waarvan
de cijfers dateren uit 1974.
Vervolgens vraagt de voorzitter of er nog iemand stemming verlangt aan
gaande dit voorstel.
Nadat niemand stemming verlangt wordt zonder hoofdelijke stemming besloten