~1 02-
behalve de voorwaarden die in de nota reeds genoemd zijn, de verkoop in
fasen te doen verlopen, met dien verstande, dat van jaar tot jaar een
vastgesteld aantal woningen in diverse prijsklassen te koop wordt
aangeboden, waarbij men in totaal steeds gebonden blijft aan een bepaalde
verhouding hiertussen en het maximum-aantal woningen per prijsklasse.
Hiermede wordt ons inziens een voldoende genuanceerd woningbezit
gehouden. Er zal wel een uitzondering gemaakt moeten worden voor
gesaneerde woningen in verband met de grote investeringen die daarmede
gepaard gaan."
De voorzitter dankt mevrouw Jacobs voor haar betoog en geeft vervolgens het
woord aan de heer van Kuijck.
"Namens de heren Lucassen, onafhankelijke, de heer Aerts, van de werk
nemerspartij de fractie van het algemeen en agrarisch belang en onze
fractie, de middengroepen willen wij op dezelfde manier onze grote
waardering uitspreken voor de wijze, waarop de huisvestingsnota is voorbe
reid en uitgewerkt. Wij kunnen ons over het algemeen verenigen met de
voorgenomen beleidsdoeleinden, zoals deze door uw college zijn aangeboden.
Toch willen wij enkele op- en aanmerkingen maken, voordat wij definitief
onze stemmen zullen uitbrengen.
Ten eerste het toewijzingsbeleid. Bij lezing van de nota over indeling
in groepen van de woningzoekenden en toekenning van de verschillende
urgenties krijgen wij de indruk, dat het toewijzingsbeleid een star en
onwrikbaar hanteren van de normen wordt, waarbij afwijking niet mogelijk
is. Wij zouden het toch op prijs stellen, dat het college de mogelijkheid
krijgt om in gevallen van bijzondere hardheid of incidentele onredelijk
heid een oplossing te zoeken. Dat moet ons inziens echter wel een uitzonde
ring blijven. Met de gelijkschakeling van de vrouw en de man, wat het
recht op huisvesting betreft, zijn wij gelukkig en wij menen dat door dit
beleid veel in het verleden onredelijk geachte afwijzingen van huisves
tingsmogelijkheden worden weggenomen.
Het houdt echter wel in, dat door aanvaarding van dit toewijzingsbeleid de
behoefte aan woonruimte zal doen toehemen. Dit geldt ook voor het aantal
te bouwen woningen zowel in de huur- als in de koopsector.
Toch zijn onze fracties bereid deze consequenties te aanvaarden. Een
belangrijk onderdeel van de huisvestingsnota vormt de verkoop van de
woningwetwoningen. Het in de nota gelegde beleidsvoornemen heeft de
volledige instemming van onze fracties. Wij geloven, dat, door het
opnieuw openstéllen van de mogelijkheid tot het kopen van woningwet
woningen, voor vele huurders een lang gekoesterde wens in vervulling kan gaan.
Niet alleen zijn de inzichten omtrent de mogelijkheden tot eigen woning-
bezit plaatselijk veranderd, ook landelijk vindt men steeds meer voorstan
ders van het eigen woningbezit. Ook de regering heeft door het treffen van
een aantal maatregelen de koop van woningen door minder draagkrachtigen
willen stimuleren. Een aantal maatregelen zijn bijvoorbeeld: de mogelijk
heid voor het verkrijgen van 100% garantie op de geldlening en de verstrek
king van renteloze voorschotten. Ter voorkoming van speculatie zijn een aan
tal zekerheden ingebouwd .waardoor de speculatiewinst door de overheid kan
worden afgeroomd. Juist nu in de afgelopen jaren de prijzen zeer sterk zijn
gestegen is het voor de minder draagkrachtige praktisch onmogelijk een
eigen woning te bouwen. Door verkoop van woningwetwoningen krijgt ook deze
categorie de mogelijkheid eigen woningbezit tegen redelijk aanvaarde
prijzen te verwerven. Door de meerdere vrije tijd en de grote belang
stelling voor het doe-het-zelf-werk kunnen deze eigenaren op een veel
goedkopere en dikwijls betere wijze de eigen woning onderhouden. Ook
kan door het eigen woningbezit een meer persoonlijk wooncomfort worden
bereikt en neemt het woongenot zeker toe. Naast het principiële standpunt,
dat wij voorkeur hebben voor particuliere eigendommen, zien wij ook voor
de gemeente een zakelijk argument. Door het verkrijgen van de opbrengst
uit de verkoop ontstaat er meer ruimte voor verbetering en onderhoud van
het woningbezit. dat niet verkocht wordt.