J i Ï9K 5 ;w 30
3n
ifl'if 9SOO
;no if.Bn n
d jxiSdrn"®
n 99
icn nsl
fBBW TbX/O
J' ''or*:'
nsjso:
95
daarbij selectief te werk moet worden gegaan, gezien de ligging van de
terreinen en de schaarste aan gronden. Ook het aantal arbeidsplaatsen in
relatie tot het te betrekken terrein zal hierbij nauwlettend moeten worden
bekeken, terwijl ook bij de selectie, de aard van de werkgelegenheid een
rol moet spelen. Ook willen wij niet alleen de zogenaamde industriële
bedrijven bevorderen maar meer in het bijzonder zouden wij het op prijs
stellen dat ook de aandacht wordt gevestigd op de vestigingen in de
dienstsector
Mijnheer de voorzitter, het door ons weergegeven standpunt met betrek
king tot de werkgelegenheidsvoorziening kan niet anders leiden dan tot de
conclusie dat tijdig voor de nodige voorraad werkterreinen moet worden
gezorgd. Daarbij zou speciaal voor wat de dienstsector betreft naar een
verdere spreiding over de gemeente gestreefd kunnen worden. De bevolkings
ontwikkeling wordt gebaseerd op de natuurlijke groei en de opvang van
economische gebonden, terwijl ook voor personen met een sterke sociale
binding onder bepaalde voorwaarden ruimte wordt ingebouwd. Dit zou aan
het einde van de structuurplanperiode kunnen leiden tot een bepaalde
bevolkingsomvang. Ofschoon reeds uit de gegeven toelichting blijkt,zijn de
gegeven cijfers slechts een globale indicatie, toch vinden wij dat deze
cijfers beter niet hadden kunnen worden genoemd. Het gevaar bestaat, dat deze
getallen een eigen leven gaan leiden en een doel op zich worden. Dit nu
zou een onjuiste benadering zijn omdat de doelstellingen, welke wij nastre
ven, de richting aangeven en de bevolkingsontwikkelingen daarvan een resul
taat is. Wel zal vanzelfsprekend van tijd tot tijd nagegaan moeten worden
of de feitelijke ontwikkeling in overeenstemming is met de doelstellingen
en of er aanleidingen zijn om deze te wijzigen.
Mijnheer de voorzitter, tenslotte willen wij nogmaals verklaren, dat
onze fracties instemmen met de doelstellingen zoals neergelegd in de nota
van het college. Daaraan koppelen wij wel de opmerking, dat om stagnatie te
voorkomen tijdig de nodige bestemmingsplannen moeten worden ontwikkeld.
Onze gemeente telt een talrijke jeugd en onnodige lange wachttijden
voor een huis en een grote werkloosheid onder de jeugd moeten wij voor
komen en vooral daarop moeten wij het beleid afstemmen".
Nadat niemand verder het woord verlangt, zegt de voorzitter hierover in het
kort erop te reageren en dat later, na de paginagewijze behandeling over
de doelstellingen, verder gediscussieerd kan worden.
De voorzitter gaat in op datgene wat de heer Fransen gezegd heeft met
betrekking tot de grote waardering die ook de andere sprekers hebben voor
de inspraak en voor de procedure die daar het gevolg van geweest is. De
voorzitter zegt, dat het college de raad hiervoor zeer erkentelijk is en
dat getracht zal worden dat in de toekomst verder voort te zetten.
De voorzitter zegt, dat de heer Fransen accoord is gegaan met het gewijzig
de basisdoel en met hem ook mevrouw Jacobs en de heer Geerts, waarbij men
zich vooral nog eens uitdrukkelijk uitspreekt voor de selektieve groei.
Vervolgens leest de voorzitter het gewijzigde basisdoel voor voor diegenen
die het gewijzigde basisdoel nog niet hebban gelezen of gehoord.
De voorzitter begint met het voorlezen van het basisdoel en dit luidt
als volgt:
"Het beleid van de gemeente Etten-Leur is er in de komende struktuurperiode
op gericht de positie van Etten-Leur als subregionaalcentrüm te handhaven.
De huidige werkgelegenheidsituatie in het arbeidsmarktrayon Etten-Leur
maakt het noodzakelijk een aktief doch selektief beleid te voeren. De
bevolkingsgroei en het woningbouwbeleid zijn gebaseerd op het opvangen van
natuurlijke groei en van personen met een economische of sterk sociale
binding afhankelijk van de normen die worden gesteld in het huisvestings
beleid. Tenslotte is het gemeentelijk beleid gericht op een verdere
verbetering van het woon- en leefmilieu".
tI'i-jiv biu^-hio
>fj ni
sh
>u r.i.
3Tib J9sm
I BO!
air.