- 34 -
de vraag naar kleinere terreinen nog steeds toeneemt wordt volgens
spreker een onderzoek voorbereid over de mogelijke uitbreiding van de
werkterreinen voor industrie, handelsbedrijven en opslagbedrijven in
zuidelijke richting. De aanwezigheid van een woonwagencentrum aan de
Lokkerdreef is daarom volgens preker niet aan te bevelen. Wat nog
resteert is volgens spreker het terrein aan de Liesbosweg, direct
ten westen van de Lage Bremberg. Dit terrein lijkt volgens de heer
Aerts de meest geschikte plaats om hierop het woonwagencentrum te
stichten, omdat hier weinig grond onteigend behoeft te worden en dicht
genoeg bij de kom van Etten-Leur Noord is gelegen voorwat betreft de
winkel- en schoolvoorzieningen.
Mevrouw Zuijdwijk zegt voorop te willen stellen, dat elke beslissing
die in deze genomen moet worden voor eenieder erg moeilijk zal zijn.
Voorwat betreft het terrein aan de Kattestraat zegt spreekster, dat
in het voorstel diverse bezwaren zijn opgesomd. Tijdens de raadsexcursie
in september 1976 werd deze plaats ondermeer aangemerkt als zijnde
een geschikte plaats voor het woonwagencentrum. In eerste instantie
bestonden er bij haar fractie ook enige twijfels over dit terrein
in verband met de woningbouw in plan "De Grient". Echter, deze gronden
zijn nog niet verkocht. Wellicht bestaat de mogelijkheid om een deel
van de grond niet te verkopen. Spreekster acht het met de heer Aerts
onjuist, dat in dit plan dan alleen maar woningwetwoningen gebouwd
zouden moeten worden. Wel zou gedacht kunnen worden aan een groene
bufferzone waardoor weliswaar in dit plan minder woningen gebouwd
kunnen worden maar dat die overgebracht zouden kunnen worden naar
Etten-Leur/Noord
Ten aanzien van het, terrein aan de Lokkerdreef deelt spreekster mede,
dat de bewoners in Grauwe Polder voor hun grond veel geld hebben betaald
en zich voor hoge lasten hebben geplaatst om daar te kunnen bouwen,
zonder te weten, dat ten westen van deze wijk een woonwagencentrum
zou kunnen komen. Indien deze mensen de wetenschap wel hadden, dan
zouden zij zich daar niet hebben gevestigd. Ditzelfde geldt voor de
industrie.
Het terrein aan de Liesbosweg grenst aan een van de mooiste invalswegen
van de gemeente. Het geeft ontsluiting aan recreatiegebieden o.a. het
LiesbosSpreekster zegt vorig jaar gevraagd te hebben om de huizen
langs de Lage Vaartkant te verbeteren, waarop werd geantwoord, dat dit
niet kon omdat deze huizen stonden langs de invalsweg van Etten-Leur.
Een woonwagencentrum aan een ontsluitingsweg voor recreatiegbieden
en langs een stuk natuurschoon meent spreekster te moeten ontraden.
Tot nu toe is voor haar fractie het terrein aan de Kattestraat aan
vaardbaar, omdat de gronden in "De Grient" nog niet verkocht zijn en
van welke industriegrond een stuk braak kan blijven liggen voor het
stichten van het woonwagencentrum.
Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan de heer P. Luijkx.
Hij zegt, dat zijn fractie de mogelijke vestigingsplaats van het woon
wagencentrum heeft bestudeerd. Spreker zegt, dat zijn fractie kan in
stemmen met het woonwagenbeleid van de regering tot het totstandbrengen
van goed gesitueerde kleine of middelgrote centra in plaats van grote
regionale centra, om daarmede te bereiken, dat ook deze mensen in de
samenleving worden opgenomen, hetgeen toch bij velen in slechte aarde
valt." Niet dat wij denken beter te zijn dan deze mensen, maar de
mentaliteit is iets anders. Bij het passeren van diverse woonwagencentra
in de omgeving is de aanblik nu niet bepaald een streling voor het
oog, vandaar de bevreesheid en de terughoudendheid om een dergelijk
kamp dicht bij de deur te hebben. Zijn fractie is met de bestudering
begonnen met het terrein aan de Lokkerdreef en heeft 5 punten aangehaald
waarom dit terrein niet bepaald de juiste plaats is:
1. het is een aantasting van het agrarisch gebied;
2. de geisoleerde ligging van het kamp;