VI
Redenen genoeg om dankbaar te zijn, redenen te weinig voor zelfgenoegzaamheid.
Immers de bijzonder grote omvang van de werkloosheid in dit gebied, vooral door haar
structureel karakter, is bepaald verontrustend. Opnieuw komt in de huidige crisissituatie
naar voren hoe kwetsbaar de abnormaal grote omvang van de pendel naar de randstad is,
terwijl daarnaast een overvloed aan bouwvakkers, gebrek aan scholing en aangepaste
werkgelegenheid en in bepaalde mate mentaliteitsfactoren een oplossing van dit zwaar
wegend probleem, ook op langere termijn, in de weg blijven staan. Het lijkt welhaast
onbegrijpelijk, dat naast de beperkte toelageregelingen ter bevordering van de werkwil
ligheid, niet meer aandacht wordt besteed aan de steeds indringender wordende pleidooien
uit dit gebied, met name vanuit het Rucphense, om op korte termijn rijkswerkplaatsen in
eigen omgeving te stichten ter scholing en niet minder ter omscholing. In dit zelfde
verband breng ik voor wat onze eigen gemeente betreft nogmaals in herinnering hetgeen
ik zo juist gememoreerd heb ten aanzien van onze aanvragen om medewerking voor de
stichting van een M.T.S. en een centrum voor vorming en opleiding van de werkende jeugd,
aanvragen, die corresponderen met de aanbevelingen, die onder meer door de Kamer van
Koophandel en Fabrieken en door de Industriëlen Club ter oplossing van deze problema
tiek zijn gedaan.
In het vlak van de milieuhygiëne werden maatregelen getroffen, die in 1974 zullen lei
den tot aansluiting van de riolering in de oude kom Leur op de zuiveringsinstallatie, waar
na de gehele bebouwde kom der gemeente hierop aangesloten is met gunstig gevolg ook
voor het water in de Leurse Haven.
Voorts heeft per 1 januari j.l. het Waterschap West-Brabant de gemeentelijke zuive
ringsinstallatie en ook de zuiveringsheffingen hiervoor overgenomen. In 1973 nam deze
instelling eveneens een plan in voorbereiding voor de aanleg van een persleiding met
pompinstallatie als verbinding van onze industrieterreinen met de grote persleiding Moer
dijk - Waarde. Na uitvoering hiervan komt aan de lozing van industrieel afvalwater op de
Laakse Vaart en de Mark een einde. Daarnaast zijn van dit Waterschap strenge voorschrif
ten en richtlijnen te verwachten tegen de verontreiniging van het oppervlaktewater met
name door de toenemende bio-industrie in het landelijk gebied.
De verkeersveiligheid werd in 1973 gediend door de aanleg van centraal gelegen in- en
uïtvoerwegen bi j het Industriepark Vosdonk, het aanbrengen van verkeerslichten op de krui
sing Tolhuislaan - Rijksweg - Beiaard en de voor 1974 voorbereide aanleg van verkeers
lichten in een aansluitende groene golf op de kruising Oude Bredaseweg - Rijksweg -
Couperuslaan. Vermelding verdient hierbij ook de steun vanuit het particulier initiatief, dat
in adviserende zin via de door de scholen in het leven geroepen verkeerscommissie of ook
practisch door de instelling van verkeersbrigades de verkeersveiligheid
in onze gemeente bevorderde. Van belang ook zijn de verbreding van de Rijsbergseweg met
aanleg van afzonderlijke rijwielpaden, waarmede in 1974 als aanvullend werkproject sansn rne
de gemeente Rijsbergen kan worden begonnen, de voorgenomen aanleg van een rijwielpad
langs de Sprundelsebaan in samenwerking met de gemeente Rucphen,de geplande verbreding
van het rijwielpad langs de Hoevenseweg en de reconstructie van de Spoorstraat in 1973 als
belangrijke schakel in de interlokale verbindingen.
Een structurele aanpak van de bestaande verkeersproblemen is eerst in 1974 te verwachten,
wanneer in het kader van het nieuwe structuurplan, waarover ik even tevoren met U sprak,
met inschakeling van verkeersdeskundigen het stedebouwkundïg bureau Kuiper Compagnons,
die met het ontwerpen van dit structuurplan is belast, met U in overleg zal treden.