ïa:ïerrrSo^.indienen- n si X v j oi J :i J. n-ir ziet er moeilijk uit, maar in feite behelst deze verordening tl oon benaalde bescherming voor een eigenaar van onroerend a die rechtens schade lijdt, door een bepaald uitbreidingsplan rooilijnvoorschriften. Hij kan dan krachtens deze verorde- Sreennk°rte ?auze gaat da voorzitter over tot behandeling van agendapunt tr +Qi nt vaststelling van een wijziging van het uitbrei- °°rS jr+ten-Zuid-Oost met betrekking tot het gebied, gelegen dingsplan iden van de Bredaseweg (rijksweg en omgeving), met ge- direct ^te ni van een wijziging van de bebouwingsvoor- 1Xj ftengen tot beschikking op de ingediende bezwaarschriften, schriiten nQemt dit een heel belangrijk punt en houdt vervol- ThPhuln van enkele tekeningen een lang pleidooi voor aan- gens met P tel# Rij zegt, dat er in Etten nog nooit een neming van g die z0 veelvuldig en goed bekeken is. Aller- kwestie is g er de tekening van het uitbreidingsplan Etten-Zuid, eerst t0°n^ Hg vastgesteld. Tot goed begrip van de zaak stelt zoals ait i besloten dient te worden tot het vaststellen van spreker da n ^nieuwe rijksweg, daar heeft de raad niets over te het tracee vaststellen van een nieuw uitbreidingsplan Etten- zeggen, maar gt de diverse bebouwingsmogelijkheden, het aan tfi;«e"park, de «ogel ijkheden voor aanleg van speelgelegenheid te legge de verbindingen van plan Zuid met het overige ge- voor de km hgt strUctuurplan. De plaats van de traverse van deelt® van^ natuuriijk het belangrijkste in dit uitbreidingsplan, de rij ksweD ker een uiteenzetting van de gedachte wegkrui- Vervolgens_g mede> dat na de totstandkoming van dit nieuwe tra singen en aee 1'yan de rijksweg op de Bredaseweg aan de gemeen teral worden overgedragen. Spreker wijst op de voor- en nadelen ui+ miereen van het grote verkeer om de woonplaatsen heen. van het Rer van mening, dat getracht moet worden om het Persoon ij p.eleid, in de plaats te houden. Wel moet in dit Verr^'p-erekend woeden op een enorme toeneming van het verkeer. omlegging"van het grote verkeer om Etten heen zal de eerste 15 r. nop- wel niet plaats vinden, weker wijst hierna op de tientallen tekeningen met mogelijke op lossingen betreffende ligging en wegkruismgen, die over het alge- loss mg I door de Rijkswaterstaat verworpen zijn. De Rijkswater- meen aii machtig lichaam, terwijl ook niet vergeten mag worden, dathet Rijk van de kosten van aanleg van deze nieuwe traverse ?5 4. V +aipn Tenslotte heeft één plan m de ogen van Rijkswater- T t Lnade'gevonden. In dit verband wijst spreker op de plannen voor doortrekking van de parallelweg van het industrieterrein tot Hp Dreef waarvoor ook verschillende woningen ter plaatse zul len moeten'verdwijnen, terwijl aan de andere zijde van de weg ook dpre-eliike parallelweg is toegezegd. Hierna bespreekt spreker de verkeersregeling, die in de huidige S tocht niet afdoende kan geschieden, maar na de totstandkoming van het huidige plan belangrijk verbeterd zal worden. Het is niet zijn bedoeling om van Etten een belangrijk stedebouwkundig centrum te n maar de huidige situatie is absoluut onhoudbaar. De Rijks waterstaat staat momenteel op het standpunt: Deze oplossing of geen T^hêb destijds dit plan ook mogen bespreken in de grote commissie +breidingsplannen in 's Hertogenbosch. Hierin hebben een 20-tal mensen zitting en spreker noemt de directeur van de P.P.D., >c 01 3 9' TO( l I. d; fi 1 >- - ."IV I 1 t r f

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1959 | | pagina 259