-78- XVI. Post- en telefoonverkeer. De ontwikkeling van de gemeente heeft ook gevolgen voor het post- en telefoonverkeer 1-1-1956 1-1-1.957 1-1-1958 1-1-1959 Telefoonaansluitingen Wachtlijst aanvragen Aangeslotenen draadomroep 393 38 205 432 64 188 460 80 175 566 24 152 Geregistreerde automatische telefoon gesprekseenheden d.igesprekken,omgezet in een eenheid naai zone en tijdsduur) Afgewikkeld via telefonisten: uitgaand interlokaal: uitgaand internationaal: Celgesprekkenaantal op postkantoor Etten: op postkantoor Leur: 1956 1957 1958 1.799.393 13.390 1 455 1.426 271 2.049.395 11.004 1.928 1.783 179 2.304.415 7.870 2.432 1.676 375 De capaciteit van de telefooncentrale in Etten en Leur is gebracht op 700. Voor de komende jaren is de uitbreiding niet bekend. Verbouwing en uitbreiding van het postkantoor te Etten, noodzakelijk om het euvel van de lange wachttijden voor het publiek te kunnen oplossen, staat in 1959 te gebeuren. Blijkens mededeling van de directeur van het telefoondistrict Breda zijn er geen plannen tot plaatsing van publieke telefooncellen. Een latere buslichting staat nog. niet op het programma. Onzerzijds zal worden verzocht meer brievenbussen te plaatsen. -79- XVII. Vervoer. Voor het openbaar vervoer is Etten'én Leur nog alcijd géheel aangewezen op, en hiervoor dus afhankelijk van, de B.B.A.-welke maatschappij het monopolie heeft, voor het openbaar busvervoer. Een busverbind-ing met Ri.js bergen en Zundert blijft behoren tot onze wensen, ook met beo oog op het p-root aantal leerlingen uit die plaatsen, die de landbouwschool en ambachts school in Etten bezoeken. Voor gezamenlijke rekening vanB.B.A. en gemeente werden in 1956 vier wachthuisjes gebouwd. Een Y/achthuisje aan de halte Lagè Vaartkant aan de rijksweg kwam gereed in 1958. Ook in 1958 kwam geen perspectief in de ves tiging van een spoorweghalte voor het personenvervoer in Etten en Leur, o_it ondanks het feit", dat de electrificatie -vroeger als voorwaarde voor een mogelijke halte aangeduid- in 1957 een feit werd. Aangezien sinds de behan deling van ons laatste verzoek Etten een hoopgevende industriële ontwikke ling doormaakt, menen wijdat het nu de tijd is opnieuw ernstige pogingen hiertoe te ondernemen. - - Met het stoppen van enkele vroege en enkele late treinen zouden onze wensen in bescheiden mate gehonoreerd kunnen worden. Het is waarlijk niet teveel wevraagd voor onze snel groeiende gemeente» Door bestendiging van de h-ui'dige°situatie wordt het industrieklimaat bepaald ongunstig beïnvloed. Ten aanzien van het vrachtvervoer betekent de aanleg van het spoorweg- r ac c or dement -op het industrieterrein voor de alcLaar gevestigde industi ieen en eventuele andere gegadigden een belangrijke verbetering. In 1958 is de desbetreffende huurovereenkomst met de Eed. Spoorwegen vastgesteld. Het gebruik van de haven in Leur voor vrachtvervoer blijft van weinig- betekenis en-neemt zelfs nog af. In verband met het voornemen 0111 een over- klui zings pi an voor de haven in de kom van Leur uit te voeren, zal liet nood zakelijk zijn de zwaaikom naar het noorden te verleggen. Tevens speelt niei— bij een rol' de vraag op welk tonnenforrnaat de te verplaatsen zwaaikom bere kend moet zijn nu steeds minder schepen van beneden 200 ton "in de vaart blijven. Het lijkt ons noodzakelijk dit vraagstuk en het nut van het ge schikt houden van de Leurse haven voor groter vrachtvervoer in groter ver band te doen bezien en hiervoor nader advies in te winnen. Over het havenverkeer kunnen wij nog de navolgende cijfers ge-ven: 1950 1936 1957 1958 Aantal schepen: 153 75 112 74 in .tonnen 13.915 6.664 9 486 6.043 opbrengst 1.154,54 3.33,20 474,30 - 302,15 ft

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1959 | | pagina 163