-78-
XVI. Post- en telefoonverkeer.
De ontwikkeling van de gemeente heeft ook gevolgen voor het post- en
telefoonverkeer
1-1-1956
1-1-1.957
1-1-1958
1-1-1959
Telefoonaansluitingen
Wachtlijst aanvragen
Aangeslotenen draadomroep
393
38
205
432
64
188
460
80
175
566
24
152
Geregistreerde automatische telefoon
gesprekseenheden
d.igesprekken,omgezet in een eenheid naai
zone en tijdsduur)
Afgewikkeld via telefonisten:
uitgaand interlokaal:
uitgaand internationaal:
Celgesprekkenaantal
op postkantoor Etten:
op postkantoor Leur:
1956
1957
1958
1.799.393
13.390
1 455
1.426
271
2.049.395
11.004
1.928
1.783
179
2.304.415
7.870
2.432
1.676
375
De capaciteit van de telefooncentrale in Etten en Leur is gebracht op
700. Voor de komende jaren is de uitbreiding niet bekend.
Verbouwing en uitbreiding van het postkantoor te Etten, noodzakelijk om
het euvel van de lange wachttijden voor het publiek te kunnen oplossen,
staat in 1959 te gebeuren.
Blijkens mededeling van de directeur van het telefoondistrict Breda
zijn er geen plannen tot plaatsing van publieke telefooncellen.
Een latere buslichting staat nog. niet op het programma. Onzerzijds zal
worden verzocht meer brievenbussen te plaatsen.
-79-
XVII. Vervoer.
Voor het openbaar vervoer is Etten'én Leur nog alcijd géheel aangewezen
op, en hiervoor dus afhankelijk van, de B.B.A.-welke maatschappij het
monopolie heeft, voor het openbaar busvervoer. Een busverbind-ing met Ri.js
bergen en Zundert blijft behoren tot onze wensen, ook met beo oog op het
p-root aantal leerlingen uit die plaatsen, die de landbouwschool en ambachts
school in Etten bezoeken.
Voor gezamenlijke rekening vanB.B.A. en gemeente werden in 1956 vier
wachthuisjes gebouwd. Een Y/achthuisje aan de halte Lagè Vaartkant aan de
rijksweg kwam gereed in 1958. Ook in 1958 kwam geen perspectief in de ves
tiging van een spoorweghalte voor het personenvervoer in Etten en Leur, o_it
ondanks het feit", dat de electrificatie -vroeger als voorwaarde voor een
mogelijke halte aangeduid- in 1957 een feit werd. Aangezien sinds de behan
deling van ons laatste verzoek Etten een hoopgevende industriële ontwikke
ling doormaakt, menen wijdat het nu de tijd is opnieuw ernstige pogingen
hiertoe te ondernemen. - -
Met het stoppen van enkele vroege en enkele late treinen zouden onze
wensen in bescheiden mate gehonoreerd kunnen worden. Het is waarlijk niet
teveel wevraagd voor onze snel groeiende gemeente» Door bestendiging van de
h-ui'dige°situatie wordt het industrieklimaat bepaald ongunstig beïnvloed.
Ten aanzien van het vrachtvervoer betekent de aanleg van het spoorweg-
r ac c or dement -op het industrieterrein voor de alcLaar gevestigde industi ieen
en eventuele andere gegadigden een belangrijke verbetering. In 1958 is de
desbetreffende huurovereenkomst met de Eed. Spoorwegen vastgesteld.
Het gebruik van de haven in Leur voor vrachtvervoer blijft van weinig-
betekenis en-neemt zelfs nog af. In verband met het voornemen 0111 een over-
klui zings pi an voor de haven in de kom van Leur uit te voeren, zal liet nood
zakelijk zijn de zwaaikom naar het noorden te verleggen. Tevens speelt niei—
bij een rol' de vraag op welk tonnenforrnaat de te verplaatsen zwaaikom bere
kend moet zijn nu steeds minder schepen van beneden 200 ton "in de vaart
blijven. Het lijkt ons noodzakelijk dit vraagstuk en het nut van het ge
schikt houden van de Leurse haven voor groter vrachtvervoer in groter ver
band te doen bezien en hiervoor nader advies in te winnen.
Over het havenverkeer kunnen wij nog de navolgende cijfers ge-ven:
1950
1936
1957
1958
Aantal schepen:
153
75
112
74
in .tonnen
13.915
6.664
9 486
6.043
opbrengst
1.154,54
3.33,20
474,30
- 302,15
ft