XV. Politie en Verkeer. -76- Mi sdrijven 1953: 70:; 1954: 88 1955: 52 1956: 7.4; 1957: 94 en 1958: 80 Hiervan misdrijven wegens 195b: 1957: 1958: Diefstal 26 40 22 Verduistering - oplichting 3 3 4 Vernieling 9 7 10 Mishandeling 11 15 17 Overige misdrijven 25 29 27 Totaal 74 94 80 rertredingen 1953: 526; 1954: 440; 1955: 70b; 1956: 746; 1957- 952; 1958: 1148. Hiervan overtredin gen wegens 1955: 1956 1957: 1958: Openbare dronkenschap 23 26 31 26 Alg. politieverordening 41 44 59 40 Bijzondere wetten 68 63 69 44 Wetboek van strafrecht 42 13 21 42 Verkeerswetgeving 532 600 772 996 Totaal 706 746 952 1148 rsongevallen 1954: 1955: 1956: 1957: 1958: Totaal ongevallen: 137 142 131 120 107 Waarvan verkeers ongevallen 119 105 Aantal doden 6 3 8 3 Zwaar gewonden 7 11 27 10 Licht gewonden 5b 24 7 44 21 Ri.jkspolitie Meermalen moest een gedeelte van het personeel worden ingeschakeld voor het verlenen van assistentie elders, zoalstransporten voor de parketgroep Breda, dienstverrichtingen op kermissen, wielerwedstrijden enzenz De sterkte van het corps rijkspolitie alhier is thans 13 man. ter wijl die 18 zou moeten zijn. Verkeersmaatregelen Enkele verkeersmaatregelen werden .getroffen, zoals wachtverboden tij dens de marktdagen, aanwijzen van parkeergelegenheden en parkeerverbo den op de Markt en in de Bisschops Molenstraat - Eenrichtingverkeer in de St. Antoniusstraat te Leur. De intensiteit van het verkeer in het algemeen en die voor onze gemeente i.v.m. de ligging in het bijzonder vraagt door de ontwikkeling al heel wat jaren de aandacht. Voor het verkeer op de rijksweg Breda-Roosendaal betekende de afwerking van vrij liggende rijwielpaden in 1958 een belangrijke verbetering. Eind 1958 werd ook een aanvang gemaakt met het driebaans maken van de rijweg op het deel Roosendaal-Ettenterwijl het deel Breda-Etten in 1958 gereed kwam. De verkeerstelling op 12 november 1954 gaf een dag totaal van 6539 motorvoertuigen. Zo mogelijk zal in 1959 andermaal een verkeerstelling worden gehouden. Nieuw tracée rijksweg Breda-Roosendaal Voorbereid werden reeds een groot aantal variantoplossingen van ge lijkvloerse en ongelijkvloerse kruisingen, twee- en éénrichtingsverkeer, ingrijpend en minder ingrijpend, waaruit in het ontwerp-uitbreidi.ngsplan een keuze werd gedaan, welke de instemming verkreeg van Rijkswaterstaat. De gemeenteraad achtte bestudering van andere mogelijkheden echter ge wenst Het vraagstuk verkreeg in de laatste maanden van 1957 reeds nieuwe aspecten door de invoering van een maximum-snelheid van 50 km. in de kommen (hierdoor wordt het gevaar voor te hoge snelheden weggenomen) en door de in 1958 begonnen aanleg van de rijksweg 1? Roosendaal-Koerdijk, waardoor het verkeer op onze rijksweg ontlast zal worden. Blijkens het provinciaal welvaartplan, begin 1959 gepubliceerd, krijgen de plannen voor een nieuwe autosnelweg West-Oost in het zuidelijk deel van Etten, voor zover betreft het traject Breda-Roosendaal, reeds dermate vaste vorm, dat de' in de S-bocht aan te brengen voorziening meer en meer in dit licht moet worden bezien. Een -dure" oplossing met ongelijkvloerse krui singen lijkt ons.om deze reden nog bezwaarlijk te realiseren in dit stadium. In ieder geval menen wij, dat het ondanks bestedingsbeperking en financieringsmoeilijkheden dringend gewenst is in 1959 zo spoedig moge lijk tot vaststelling van een aanvaardbaar plan te komen, zodat de be trokkenen globaal weten waar zij aan toe zijn. Veilig Verkeersactie In 1957 werd een plaatselijke afdeling van de vereniging voor veilig verkeer opgericht. Door 504 kinderen werd deelgenomen aan. het jeugdverkeersexament.w. door leerlingen van alle lagere scholen en de lagere technische school. Aan 443 werd een diploma .uitgereiktAndere activiteiten van de vereni ging veilig verkeer: -Op de tentoonstelling "Facetten van Etten" bij gelegenheid van de ope ning van de Nobelaer was de vereniging vertegenwoordigd en beeldde het verschil tussen het verkeer van vroeger en thans - bescheiden - uit; -gevoerd werd de zgn. voorzichtigheidsactie en de fotografie-campagne veilig verkeer. b 7

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1959 | | pagina 162