XV. Politie en Verkeer.
-76-
Mi sdrijven
1953: 70:; 1954: 88
1955: 52
1956: 7.4;
1957: 94
en 1958: 80
Hiervan misdrijven
wegens
195b:
1957:
1958:
Diefstal
26
40
22
Verduistering - oplichting
3
3
4
Vernieling
9
7
10
Mishandeling
11
15
17
Overige misdrijven
25
29
27
Totaal
74
94
80
rertredingen
1953: 526; 1954: 440; 1955:
70b; 1956:
746; 1957-
952; 1958:
1148.
Hiervan overtredin
gen wegens
1955:
1956
1957:
1958:
Openbare dronkenschap
23
26
31
26
Alg. politieverordening
41
44
59
40
Bijzondere wetten
68
63
69
44
Wetboek van strafrecht
42
13
21
42
Verkeerswetgeving
532
600
772
996
Totaal
706
746
952
1148
rsongevallen
1954:
1955:
1956:
1957:
1958:
Totaal ongevallen:
137
142
131
120
107
Waarvan verkeers
ongevallen
119
105
Aantal doden
6
3
8
3
Zwaar gewonden
7
11
27
10
Licht gewonden
5b
24
7
44
21
Ri.jkspolitie
Meermalen moest een gedeelte van het personeel worden ingeschakeld
voor het verlenen van assistentie elders, zoalstransporten voor de
parketgroep Breda, dienstverrichtingen op kermissen, wielerwedstrijden
enzenz
De sterkte van het corps rijkspolitie alhier is thans 13 man. ter
wijl die 18 zou moeten zijn.
Verkeersmaatregelen
Enkele verkeersmaatregelen werden .getroffen, zoals wachtverboden tij
dens de marktdagen, aanwijzen van parkeergelegenheden en parkeerverbo
den op de Markt en in de Bisschops Molenstraat - Eenrichtingverkeer in
de St. Antoniusstraat te Leur. De intensiteit van het verkeer in het
algemeen en die voor onze gemeente i.v.m. de ligging in het bijzonder
vraagt door de ontwikkeling al heel wat jaren de aandacht.
Voor het verkeer op de rijksweg Breda-Roosendaal betekende de afwerking
van vrij liggende rijwielpaden in 1958 een belangrijke verbetering.
Eind 1958 werd ook een aanvang gemaakt met het driebaans maken van de
rijweg op het deel Roosendaal-Ettenterwijl het deel Breda-Etten in
1958 gereed kwam. De verkeerstelling op 12 november 1954 gaf een dag
totaal van 6539 motorvoertuigen. Zo mogelijk zal in 1959 andermaal een
verkeerstelling worden gehouden.
Nieuw tracée rijksweg Breda-Roosendaal
Voorbereid werden reeds een groot aantal variantoplossingen van ge
lijkvloerse en ongelijkvloerse kruisingen, twee- en éénrichtingsverkeer,
ingrijpend en minder ingrijpend, waaruit in het ontwerp-uitbreidi.ngsplan
een keuze werd gedaan, welke de instemming verkreeg van Rijkswaterstaat.
De gemeenteraad achtte bestudering van andere mogelijkheden echter ge
wenst
Het vraagstuk verkreeg in de laatste maanden van 1957 reeds nieuwe
aspecten door de invoering van een maximum-snelheid van 50 km. in de
kommen (hierdoor wordt het gevaar voor te hoge snelheden weggenomen) en
door de in 1958 begonnen aanleg van de rijksweg 1? Roosendaal-Koerdijk,
waardoor het verkeer op onze rijksweg ontlast zal worden. Blijkens het
provinciaal welvaartplan, begin 1959 gepubliceerd, krijgen de plannen
voor een nieuwe autosnelweg West-Oost in het zuidelijk deel van Etten,
voor zover betreft het traject Breda-Roosendaal, reeds dermate vaste
vorm, dat de' in de S-bocht aan te brengen voorziening meer en meer in dit
licht moet worden bezien. Een -dure" oplossing met ongelijkvloerse krui
singen lijkt ons.om deze reden nog bezwaarlijk te realiseren in dit
stadium. In ieder geval menen wij, dat het ondanks bestedingsbeperking en
financieringsmoeilijkheden dringend gewenst is in 1959 zo spoedig moge
lijk tot vaststelling van een aanvaardbaar plan te komen, zodat de be
trokkenen globaal weten waar zij aan toe zijn.
Veilig Verkeersactie
In 1957 werd een plaatselijke afdeling van de vereniging voor veilig
verkeer opgericht.
Door 504 kinderen werd deelgenomen aan. het jeugdverkeersexament.w.
door leerlingen van alle lagere scholen en de lagere technische school.
Aan 443 werd een diploma .uitgereiktAndere activiteiten van de vereni
ging veilig verkeer:
-Op de tentoonstelling "Facetten van Etten" bij gelegenheid van de ope
ning van de Nobelaer was de vereniging vertegenwoordigd en beeldde het
verschil tussen het verkeer van vroeger en thans - bescheiden - uit;
-gevoerd werd de zgn. voorzichtigheidsactie en de fotografie-campagne
veilig verkeer.
b
7