üc
118 .5 ~.Ï6'
-
O". '7
-
r.c V o.r
U S*j£
:iï
i -cm' j
2 ebxio
17.
De heer Braat informeert, of reeds met de voorbe
reidingen begonnen is, waarop de voorzitter antwoordt,
dat een maquette is gemaakt en aan de Mabeg een voor
waardelijke opdracht is verstrekt tot het maken van
het plan.
De heer 3raat zegt, dat hij bezwaren blijfthebben
tegen het aanleggen van deze snelverkeersweg midden
door het hart van de gemeente. Hij voorziet na reali
sering van deze plannen veel ongelukken met dodelijke
afloop.
De heer Boeren merkt op, dat er toch nog steeds
een toekomstplan voor een nieuwe rijksweg blijft be
staan, in verband waarmede hij zich afvraagt of dit
gemeentelijk plan niet wat erg kostbaar is. Overigens
is hij er echter niet beslist tegen.
De heer Vissers zegt, dat hij zich ook nog niet
met het plan van burgemeester en wethouders kan ver
enigen. Hij acht deze doorbraak te kostbaar, temeer
daar het een noodoplossing betreft.
De heer 0. Luijkx informeert nog eens of het eigen
lijke plan van de rijkswaterstaat of van de gemeente
is. Als het een plan van de rijkswaterstaat is, stelt
hij voor om pok de voorbereidingen door deze instan
tie te laten treffen. Hij acht die 20.000,als
voorbereidingskosten wel erg hoog.
De heer Dekkers prefereert het verflauwen van de
bestaande bocht.
De heer Boeren wijst in dit verband ook nog op het
verbeteren van andere gedeelten van de Bredaseweg.
O.a. dienen op enkele plaatsen noodzakelijk enige
bomen gerooid te worden.
In antwoord op de opmerking van de heer Boeren
zegt de voorzitter dat burgemeester en wethouders van
deze gelegenheid reeds gebruik hebben gemaakt.
Speciaal is gewezen op de toestand aan de Vaart
kant, de Julianalaan en de uitwegen van het industrie
terrein. Op diverse punten is het links afslaan ook
zeer gevaarlijk. We hebben de rijkswaterstaat verzocht
daarin verbetering te brengen.
De heer Braat zegt, dat de regeling van het ver
keer niet veiliger kan dan dit op het moment het geval
is. Niet vergeten dient te worden dat de automobilis
ten in de eerste plaats aan hun eigen leven denken en
wel zullen oppassen dat ze niet tegen een in de Docht
staand pand zullen opbotsen. Bij een rechte weg komt
dit echter heel anders te liggen. Het voorliggend
plan is gebaseerd op snelverkeer. In verband daarmede
zal het aantal oversteekplaatsen ook zoveel mogelijk
beperkt worden. Spreker acht dit een sterk argument
om de bestaande bocht te handhaven. De 2 ongelukken
met dodelijke afloop die er in het verleden op deze
plaats plaatsvonden, hadden volgens spreker ook ergens
op het rechte gedeelte kunnen zijn geschied en zijn
geen bewijs voor het grote aan deze bocht verbonden
gevaar. Ook het verflauwen van de bocht zal het ge
vaar verhogen. De beste oplossing is, volgens de heer
Braat, de rondweg, waarvoor reeds meerdere plannen
zijn opgesteld. Hij ziet ook wel de voordelen van het
onderhavige plan, o.a. verfraaiing van de gemeente,
li i'
v U
i. - 0 -'i.
t
t.-iu