-66-
Slgdri.i ven
prtredingen
XV. Politie en Verkeer.
1953'. 70; 1954-88; 1955= 52 en 1956: 74.
betreft diefstal (26), verduistering, heling, oplichting, vernieling,
mishandeling (11), belediging en enkele andere delicten.
1953: 526 1954: 440 1955: 706 en 1956: 746.
De toeneming in 1955 is het gevolg van de bijzondere acties bij de
verkeerscontrole
Overtredingen in 1955 sn 1956 als volgt onder te verdelen.
-tf ""keer songeval len
1956
1955
26
23
(1954: 34)
44
41
63
68
13
42
600
532
1953
1954
1955
1956
68
137
142
131
5
6
6
3
7
11
56
24
buiten
op de
in 1955
de ge-
wachtverbod
-openbare dronkenschap
-politieverordening
-bijzondere wetten
-overtredingen strafr.
-verkeerswetgeving
?otaal ongevallen:
Aantal doden
Zwaargewonden
Lichtgewonden
Andere dodelijke ongevallen (geen verkeersongevallen) in 1955: 2;
in 1956: 1. De omvang van het verkeer, vooral op de grote rijksweg,
welke dwars door de kom gaat, neemt voortdurend toe. Een telling op
12 november 1954 gaf een dagtotaal van 6539 motorvoertuigen.
Aantal afgegeven wapenoefenvergunningen1955: 130; 1956: 75-
Een belangrijke verbetering voor het verkeer op de rijksweg
de kom betekende het gereedkomen van vrij liggende rijwielpaden
Bredase- en Roosendaalseweg in 1956. In de kom werden door ons
bij de beruchte S-bocht knipperlichten geplaatst, terwijl door
meente een wacht- en inhaalverbod en door het rijk een
werd vastgesteld.
Eind 1956 werd de S-bocht geheel van een nieuw wegdek voorzien,
trottoirs, oversteekplaatsen en vluchtheuvels werden aangebracht, zodat
de situatie nu belangrijk verbeterd is. Aansluitende verbeteringen op
de Markt moeten echter nog worden aangebracht. Het politiepersoneel
deed zeer veel dienst om het verkeer bij deze wegopbrekingen in goede
banen te leiden.
Een belangrijke verbetering, vooral met het oog op het uitzicht,
zou worden bereikt door het verdwijnen van een 5-tal panden in de
bocht. Twee van deze panden werden reeds tot dit doel aangekocht, ter
wijl aankoop van het belangrijkste pand van de wed. Janssen verzekerd
is.
In het afgelopen jaar kwam de oorspronkelijke geprojecteerde rond
weg door het uitbreidingsplan Etten-Zuid weer in het middelpunt van de
belangstelling. Het gemeentebestuur blijft zich verzetten cm deze voor
de gemeente hinderlijke weg als gemeenteweg te realiseren, nu de Rijks
waterstaat ook dit als een tijdelijke oplossing ziet en in de toekomst
een weg geheel ten zuiden van het uitbreidingsplan Etten-Zuid wil aan
leggen. Deze tijdelijke rondweg zou dan ook van de plaatselijke ge
meenschap onevenredige offers vragen, terwijl door verbetering van het
uitzicht in de S-bocht een redelijke, zij het niet afdoende, oplossing
voor een beperkt aantal jaren kan worden verkregen.
UV(